Isossa-Britanniassa päämajaansa pitävä RML Group on työstänyt jo useamman vuoden ajan omaa restomod-henkistä tulkintaansa 1960-luvun alkupuolen Ferrari 250 GT SWB:stä. Nyt auton esisarjakappale on saatu esittelykuntoon.
Short Wheelbase -mallinimellä tunnettua luomusta mainostetaan eeppiseksi GT-autoksi, joka kumartaa tämän kategorian laitteiden kultaisen aikakauden suuntaa mutta tarjoaa myös nykypäivän varusteita ja mukavuutta. Design on napattu melko suoraan 1960-luvun Ferrarista, mutta esimerkiksi helmat ulottuvat nykyautojen tapaan lähemmäksi tienpintaa. Koria ei myöskään naputella käsin pellistä, vaan se on leivottu hiilikuituvahvisteisesta muovista.
Myös pinnavanteiden design seurailee klassista tyyliä, mutta kiekkojen koko on 18 tuumaa. Renkaat ovat Pirellin P-Zero Rossot, ja pyörien takana piilevät tuuletetut jarrulevyt. Niiden halkaisija on edessä 330 ja takana 310 milliä. Sisätiloista ei julkaistu tällä erää kuvia, mutta johtoajatuksena on ollut muovin välttäminen. Niinpä kaikki näkyvät pinnat ovat joko alumiinia, lasia tai nahkaa. Autossa ei myöskään käytetä muiden merkkien nappeja tai katkaisimia, vaan kaikki on RML:n omaa käsialaa.
Vaikka sisustankin tyyli on hyvin klassista, autossa on kuitenkin ilmastointi, sähköpenkit, mukitelineet ja käytettäessä esiin ponnahtava tietoviihdejärjestelmän ruutu. Lisäksi sisätilat on mitoitettu alkuperäistä Ferraria runsaammalla kädellä, jolloin myös kaksimetristen ihmisten pitäisi mahtua hyvin kuskin ja matkustajan penkeille.
Suosittelemme
Tekniikka on napattu esikuvaa tuoreemmasta Ferrarista, eli 1990-luvun 550 Maranellosta. 5,5-litraisen vapari-V12:n tuottamat 486 hevosvoimaa ja 567 newtonmetriä välitetään takapyörille perinteisen kuusipykäläisen manuaalin ja lukkoperän kautta. Suoritusarvoja ei ole vielä vahvistettu, mutta ennakkoarvioiden mukaan Short Wheelbasen pitäisi kiihtyä nollasta sataan hieman yli neljässä sekunnissa ja yltää 290 km/h:n huippunopeuteen. Koska moottorit eivät ole uusia, ne puretaan ja käydään täysin läpi Ferrarin alkuperäisten toleranssien saavuttamiseksi.
Jäähdytykseenkin on panostettu. RML:n mukaan auton suorituskyvystä voi nauttia täysin rinnoin ja sitten madella vaikkapa Dubain keskustan ruuhkassa 50 asteen lämpötilassa ilman minkäänlaisia ongelmia. Uuden pakoputkiston luvataan tarjoavan mieleenpainuvat soundit, ja ajettavuutta kohentavat mm. Öhlinsin iskunvaimentimet paksujen kallistuksenvaimentimien parina. Short Wheelbasen valmistusmäärä rajoitetaan vain 30 yksilöön, ja jokaisen tekeminen vie noin puoli vuotta. Verottomat hinnat alkavat reilusta 1,6 miljoonasta eurosta, mikä on vielä halpaa hupia alkuperäiseen 250 GT SWB:hen verrattuna.