Volkswagen Golf GTI käytännössä perusti nimeään kantavan etuvetoisten hot hatchien luokan 45 vuotta sitten. Jo ykköskoristen GTI-mallien alla nähtiin usein saksalaisen BBS:n vanteita, mutta suosituimmillaan klassiset hunajakennokiekot taisivat olla 1980-luvulla GTI:n toisen sukupolven aikoina.
Volkswagen haluaa hyödyntää itsekin kahden kolmen kirjaimen yhdistelmän, eli GTI:n ja BBS:n retropotentiaalin. Niinpä merkki esitteli nyt Golf GTI BBS Conceptiksi nimetyn yksittäiskappaleen, jonka VW on luonut yhdessä USA:n Philadelphiasta kotoisin olevan Jamie Orrin kanssa. Kovana Volkswagen-fanina tunnetun miehen tehtävänä oli muokata uudesta kahdeksannen sukupolven Golf GTI:stä retrohenkinen hot hatch, jonka olemus kunnioittaa kakkoskorista GTI:tä kultaiselta 1980-luvulta.
GTI BBS Conceptin näkyvin osa ovat tietysti BBS:n vanteet, jotka edustavat klassista kaksiosaista designia. Retrohenkiset kiekot tottelevat Super RS -nimeä, eli ne ovat kooltaan nykypäivään tuotu versio vannevalmistajan perinteisestä RS-mallista. Golfin alla pyörivät 19-tuumaiset vanteet ovat yhdeksän tuumaa leveät, ja niiden keskiöt on maalattu vanhat kilpa-autot mieleen tuovalla kultaisella sävyllä. Pulteilla kiinnitetyt erilliset reunat ovat puolestaan kiiltävää alumiinia.
Suosittelemme
Vanteiden lisäksi GTI:n ulkonäköön on tuotu kasarityyliä konepellin mustilla raidoilla BBS-logoineen sekä keltaisiksi muutetuilla etupuskurin päiväajovaloilla. Kulkuasentokin on paljon vakiota tuning-henkisempi H&R:n coilovereilla toteutetun reilun madalluksen ansiosta. Samassa yhteydessä myös etupyörien camber-kulmaa on lisätty. Ääniä on puolestaan kohennettu Borlan pakoputkistolla, joka on kuulemma ensimmäinen laatuaan kahdeksannen sukupolven GTI:ssä.
Auton alkuperäinen henki haluttiin kuitenkin säilyttää, joten muuhun tekniikkaan tai sisustaan ei ole koskettu. Kiinteillä pääntuilla varustetut ja punaisilla tehosteilla höystetyt etuistuimet ovat Orrin mielestä niin makean näköiset jo vakiona, että niitä olisi ollut sääli lähteä korvaamaan joillakin muilla penkeillä. GTI:n ruutukuosikin on jo tehtaan jäljiltä sen verran kasarihenkistä, että sitäkään ei tarvinnut lähteä muuttamaan kakkoskorisen Golf GTI:n tyyliä tavoiteltaessa.