Klassinen tyyli yhdistyy moderniin teholukemaan – brittifirma tekee Jaguar E-Typestä 400-heppaisen GT:n

Jaguar E-Type on aika vahvoilla kaikkien aikojen kauneimmista autoista puhuttaessa. Suorituskyvyn suhteen se joutuu väistämättä taipumaan nykysporteille, mutta tähänkin löytyy apu Ison-Britannian suunnalta.

Jaguarien entisöintiin ja kisavarusteluun erikoistunut Woodham Mortimer esitteli nyt WM Sport GT:ksi nimetyn luomuksensa ykkössarjan E-Typen pohjalta. Auto vaikuttaa ensi silmäyksellä ulkoisesti lähes vakiolta, mutta tarkemmin katsomalla eroja alkaa löytyä. Kissapedon koria on ensinnäkin levitetty hillitysti, ja esimerkiksi puskurien kävyistä on luovuttu. Lisäksi oranssit etuvilkut ovat väistyneet valkoisten tieltä, kun taas takana luotetaan kokopunaisiin valoihin.

-- MAINOS --

Sisustakin on saanut osansa muutoksista. Räätälintyönä tehdyt penkit on verhoiltu nahalla ja alcantaralla, kun taas alkuperäinen ratti on korvattu pienemmällä ja paksukehäisemmällä ohjauspyörällä. Woodham Mortimer on rakentanut Jaggeen myös pedal boxin sekä nahalla verhoillun säilytyslokeron lattian alle. Lisäksi turvallisuutta on kohennettu moderneilla rullavöillä.

-- MAINOS --




Restomod-tyylisen E-Typen suurimmat muutokset piilevät kuitenkin pinnan alla. Alkuperäinen kuutoskone on korvattu kisakäytössä koetellulla 4,7-litraisella voimanlähteellä, josta irtoaa noin 400 hevosvoimaa. Ne välitetään Avonin valmistamille takarenkaille Woodham Mortimerin oman viisipykäläisen manuaalin ja Powerlocin tasauspyörästön kautta.

-- MAINOS --

Jarruihin ja alustaankin on panostettu rutkasti kasvaneiden voimavarojen myötä. Vauhdinhillitsiminä palvelevat tuuletetut levyt, joiden kanssa käytetään edessä kuusi- ja takana nelimäntäisiä satuloita. Lisäksi E-Type on saanut täysin säädettävät coilover-iskunvaimentimet, uudet jouset ja vakiota tukevammat kallistuksenvaimentimet sekä ajettavuutta että mukavuutta kohentamaan.

Huippuluokan klassiseksi GT-autoksi mainostettu Jagge ei ole halpaa hupia, mutta eivät sitä ole olleet alkuperäiskuntoiset E-Typetkään enää pitkään aikaan. Woodham Mortimer pyytää WM Sport GT:stään 330 000 – 350 000 puntaa, eli edullisimmillaankin yli 360 000 euroa. Auton kehitystyöhön on kuulemma uponnut tuhansia työtunteja, joten toivottavasti Woodham Mortimer alkaa saada tilauksia luomuksestaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...