Klassinen tyyli yhdistyy moderniin teholukemaan – brittifirma tekee Jaguar E-Typestä 400-heppaisen GT:n

Jaguar E-Type on aika vahvoilla kaikkien aikojen kauneimmista autoista puhuttaessa. Suorituskyvyn suhteen se joutuu väistämättä taipumaan nykysporteille, mutta tähänkin löytyy apu Ison-Britannian suunnalta.

Jaguarien entisöintiin ja kisavarusteluun erikoistunut Woodham Mortimer esitteli nyt WM Sport GT:ksi nimetyn luomuksensa ykkössarjan E-Typen pohjalta. Auto vaikuttaa ensi silmäyksellä ulkoisesti lähes vakiolta, mutta tarkemmin katsomalla eroja alkaa löytyä. Kissapedon koria on ensinnäkin levitetty hillitysti, ja esimerkiksi puskurien kävyistä on luovuttu. Lisäksi oranssit etuvilkut ovat väistyneet valkoisten tieltä, kun taas takana luotetaan kokopunaisiin valoihin.

-- MAINOS --

Sisustakin on saanut osansa muutoksista. Räätälintyönä tehdyt penkit on verhoiltu nahalla ja alcantaralla, kun taas alkuperäinen ratti on korvattu pienemmällä ja paksukehäisemmällä ohjauspyörällä. Woodham Mortimer on rakentanut Jaggeen myös pedal boxin sekä nahalla verhoillun säilytyslokeron lattian alle. Lisäksi turvallisuutta on kohennettu moderneilla rullavöillä.

-- MAINOS --




Restomod-tyylisen E-Typen suurimmat muutokset piilevät kuitenkin pinnan alla. Alkuperäinen kuutoskone on korvattu kisakäytössä koetellulla 4,7-litraisella voimanlähteellä, josta irtoaa noin 400 hevosvoimaa. Ne välitetään Avonin valmistamille takarenkaille Woodham Mortimerin oman viisipykäläisen manuaalin ja Powerlocin tasauspyörästön kautta.

-- MAINOS --

Jarruihin ja alustaankin on panostettu rutkasti kasvaneiden voimavarojen myötä. Vauhdinhillitsiminä palvelevat tuuletetut levyt, joiden kanssa käytetään edessä kuusi- ja takana nelimäntäisiä satuloita. Lisäksi E-Type on saanut täysin säädettävät coilover-iskunvaimentimet, uudet jouset ja vakiota tukevammat kallistuksenvaimentimet sekä ajettavuutta että mukavuutta kohentamaan.

Huippuluokan klassiseksi GT-autoksi mainostettu Jagge ei ole halpaa hupia, mutta eivät sitä ole olleet alkuperäiskuntoiset E-Typetkään enää pitkään aikaan. Woodham Mortimer pyytää WM Sport GT:stään 330 000 – 350 000 puntaa, eli edullisimmillaankin yli 360 000 euroa. Auton kehitystyöhön on kuulemma uponnut tuhansia työtunteja, joten toivottavasti Woodham Mortimer alkaa saada tilauksia luomuksestaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.