MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Klassinen tyyli yhdistyy moderniin teholukemaan – brittifirma tekee Jaguar E-Typestä 400-heppaisen GT:n

Jaguar E-Type on aika vahvoilla kaikkien aikojen kauneimmista autoista puhuttaessa. Suorituskyvyn suhteen se joutuu väistämättä taipumaan nykysporteille, mutta tähänkin löytyy apu Ison-Britannian suunnalta.

Jaguarien entisöintiin ja kisavarusteluun erikoistunut Woodham Mortimer esitteli nyt WM Sport GT:ksi nimetyn luomuksensa ykkössarjan E-Typen pohjalta. Auto vaikuttaa ensi silmäyksellä ulkoisesti lähes vakiolta, mutta tarkemmin katsomalla eroja alkaa löytyä. Kissapedon koria on ensinnäkin levitetty hillitysti, ja esimerkiksi puskurien kävyistä on luovuttu. Lisäksi oranssit etuvilkut ovat väistyneet valkoisten tieltä, kun taas takana luotetaan kokopunaisiin valoihin.

Sisustakin on saanut osansa muutoksista. Räätälintyönä tehdyt penkit on verhoiltu nahalla ja alcantaralla, kun taas alkuperäinen ratti on korvattu pienemmällä ja paksukehäisemmällä ohjauspyörällä. Woodham Mortimer on rakentanut Jaggeen myös pedal boxin sekä nahalla verhoillun säilytyslokeron lattian alle. Lisäksi turvallisuutta on kohennettu moderneilla rullavöillä.

Suosittelemme


Restomod-tyylisen E-Typen suurimmat muutokset piilevät kuitenkin pinnan alla. Alkuperäinen kuutoskone on korvattu kisakäytössä koetellulla 4,7-litraisella voimanlähteellä, josta irtoaa noin 400 hevosvoimaa. Ne välitetään Avonin valmistamille takarenkaille Woodham Mortimerin oman viisipykäläisen manuaalin ja Powerlocin tasauspyörästön kautta.

Jarruihin ja alustaankin on panostettu rutkasti kasvaneiden voimavarojen myötä. Vauhdinhillitsiminä palvelevat tuuletetut levyt, joiden kanssa käytetään edessä kuusi- ja takana nelimäntäisiä satuloita. Lisäksi E-Type on saanut täysin säädettävät coilover-iskunvaimentimet, uudet jouset ja vakiota tukevammat kallistuksenvaimentimet sekä ajettavuutta että mukavuutta kohentamaan.

Huippuluokan klassiseksi GT-autoksi mainostettu Jagge ei ole halpaa hupia, mutta eivät sitä ole olleet alkuperäiskuntoiset E-Typetkään enää pitkään aikaan. Woodham Mortimer pyytää WM Sport GT:stään 330 000 – 350 000 puntaa, eli edullisimmillaankin yli 360 000 euroa. Auton kehitystyöhön on kuulemma uponnut tuhansia työtunteja, joten toivottavasti Woodham Mortimer alkaa saada tilauksia luomuksestaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää