Klassikosta ei ole enää paljon jäljellä – uusi Land Rover Defender näyttää huippumodernilta

Land Rover Defender kuuluu legendaaristen maasturien ehdottomaan kärkikastiin. Lantikan ensimmäinen versio näki päivänvalon jo vuonna 1948, ja auton ura venyi lähes 70 vuoden mittaiseksi. Lopulta valmistus oli pakko lopettaa muutama vuosi sitten, kun Defender ei enää täyttänyt uusimpia päästömääräyksiä.

Fanit ovat siitä lähtien odottaneet täysin uutta Defenderiä, jonka ensi-ilta koittaa parin viikon päästä avautuvassa Frankfurtin autonäyttelyssä. Uutuuden ensimmäinen valokuva vuosi kuitenkin julkisuuteen jo nyt varsin yllättävästä paikasta. Auto esiintyy nimittäin ensi keväänä elokuvateattereihin tulevassa uudessa Bond-leffassa, jonka nimeksi on annettu No Time to Die. Salaisuuden verho ei pitänyt täysin elokuvan kuvausten aikana, ja niinpä uusi Defender putkahti julkisuuteen.





Otoksessa näkyy leffa-autona palvelevan mustan maasturin nokka. Keulalla komeilee edelleen vinssi kuin muistona vanhoista hyvistä ajoista, ja katon takaosassa vaikuttaisivat olevan klassisesta Defenderistä inspiraationsa saaneet panoraamaikkunat. Muuten auton muodoista saa suorastaan hakemalla hakea yhtäläisyyksiä vanhaan Defenderiin. Katto on sentään edelleen melko kulmikas, mutta nokka on pyöristynyt huimasti klassikkoon verrattuna. Etulokasuojat muodostavat yhden kokonaisuuden puskurin kulmien kanssa, ja keulalla on perinteisen maskin tilalla useita litteitä aukkoja.

Uusi aika näkyy myös valmistustekniikassa, koska kyljet ovat nyt viivasuorat vanhan Defenderin joka suuntaan mutkittelevien alumiinipeltien sijasta. Perinnetietoisilla voi siis riittää sulattelemista näin monien uudistusten äärellä, mutta yksi asia ei muutu. Myös uusi Defender on pesunkestävä maasturi, mitä jo reilu maavara alleviivaa ulkoisesti. Auto tulee tarjolle eripituisina versioina, jotka tottelevat 90-, 110- ja 130-nimiä. Keskikokoinen Defender 110 tulee näistä ensimmäisenä markkinoille.

Moottorivalikoimaan kuuluu kolme dieseliä ja yhtä monta bensavaihtoehtoa. Dieselpuolen aloitusmallina toimii 197-heppainen kaksilitrainen neloskone, ja tarjolle tulee myös tehokkaampi versio samasta padasta. Siinä on 237 hevosvoimaa, kun taas kuusipyttyinen kolmilitrainen diesel tuottaa vajaat 300 heppaa. Bensavalikoiman kaksilitrainen aloitusmalli on jo yhtä tehokas, ja sen yläpuolella on vielä kaksi muuta vaihtoehtoa. Ne ovat noin 400-hevosvoimainen pistokehybridi ja 395-heppainen kolmilitrainen kuutonen, joten Defender astuu uuteen aikakauteen myös tehojensa puolesta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...