Yli 40 vuotta ladossa tai tallissa seisseen auton kaivaminen jälleen esiin on aina ikimuistoinen tapaus. Vieläkin ainutlaatuisemmaksi asian tekee, jos kyseessä on lähes ajamaton urheiluklassikko.
Sporttiklassikon kriteerit täyttäviä automalleja löytyy myös Japanista. Yksi nousevan auringon maan ikonisimmista urheiluautoista on vuonna 1969 debytoinut Datsunin tai Nissanin Z-sarja, joka porskuttaa edelleen ja on pian siirtymässä vahvasti retrovaikutteiseen uuteen sukupolveensa. Monien mielestä kaunein Zeta on kuitenkin 1970-luvun alkuperäispainos, joka ei ollut vielä turvonnut myöhempien aikojen 2+2-paikkaiseksi luksussportiksi. Juuri tämän korimallin edustaja putkahti nyt ilmoille amerikkalaisesta ladosta varsin ainutlaatuisessa kunnossa.
Vaaleansininen Datsun 280Z myytiin vuonna 1976 ensimmäiselle omistajalleen. Hän ajoi auton kotiinsa Philadelphiaan ja huomasi pian, että toisessa etulokasuojassa oli pieni lommo. Tämä ei tietysti ollut hyväksyttävää upouudessa autossa, joten asiakas otti yhteyttä Datsunin myyneeseen liikkeeseen. Siellä lommo olisi haluttu tasoittaa pakkelilla ja laittaa uutta maalia lokasuojaan, mutta tämä ei käynyt Zetan omistajalle. Hän vaati saada Datsuniin uuden lokasuojan, mihin liike lopulta suostui.
Niinpä lommoinen lokasuoja irrotettiin autosta uutta odotellessa. Samalla Datsunin alkuperäinen AM/FM-radio poistettiin kabiinista, ja se korvattiin Pioneerin kasettisoittimella. Tässä yhteydessä muutakin sisustaa purettiin, mutta sitten omistaja joutui akuuttiin rahapulaan ja 280Z jätettiin oman onnensa nojaan. Auto jäi seisomaan tässä kunnossa yli 40 vuodeksi, kunnes vain noin 560 kilometriä ajettu japanilaisklassikko vaihtoi lopulta omistajaa.
Suosittelemme
Datsunin nykyinen omistaja vei ruususen unta nukkuneen auton Ammo NYC -nimisen firman käsittelyyn Zetan palauttamiseksi alkuperäiseen loistoonsa. Autofiksari Larry Kosilla tarttui tuumasta toimeen, ja 280Z pestiin ensimmäistä kertaa 44 vuoteen. Paksun pöly- ja likakerroksen peittämän Zetan pinnalle ruiskutettiin erityistä vaahtopesuainetta, ja pahimmat töhnät pyyhittiin pois paksuilla mikrokuituliinoilla. Sitten tiivisteiden kestävyys testattiin höyryn avulla, ja ne vaikuttivat olevan edelleen hyvässä kunnossa pitkästä seisonnasta huolimatta. Niinpä Datsun uskallettiin pestä kauttaaltaan painepesurilla.
Puhtaaksi saatu maalipinta oli luonnollisesti päässyt himmentymään pahasti likakerroksen alla, joten lopuksi auto myllytettiin kauttaaltaan ja merkitkin irrotettiin tasaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Myös sisusta sekä konehuone saivat osakseen perusteellisen fiksauksen, ja lopputulokseksi saatiin lähes uudenveroinen klassikko, jonka mittarissa komeilee 350 mailin ajomäärä. Auton hinta kohoaisi varmasti melkoiselle tasolle, jos omistaja päättäisi luopua aarteestaan.