Kisatyylinen Toyota Supra kadulle – vain Euroopassa myytävän erikoismallin valmistusmäärä rajataan 100 yksilöön

BMW Z4:n kanssa tekniikkansa jakava viidennen sukupolven Toyota GR Supra on ollut markkinoilla jo vuodesta 2019 lähtien. Ensi vuonna Toyota esittelee todennäköisesti nyky-Supran joutsenlauluksi jäävän erityisen sporttisen GRMN-version, mutta sitä odotellessa japanilaismerkki toi julkisuuteen toisen erikoisemman Supran.

Tuning-kalustoon keskittyvässä Essen Motor Show’ssa parhaillaan näytteillä oleva erikoismalli tottelee GT4 100th Edition Tribute -nimeä. Se viittaa GR Supra GT4 Evo -ratakilpuriin, mutta myyntiin asti tuotu erikoismalli on täysin katulaillinen. Erikoisversio juhlistaa 100 rata-Supran valmistumista, ja auton oranssi päävärikin kumartaa suoraan GT4-ratakilpurin suuntaan. Myös mustaa ja kultaa tarjoileva väritys on toteutettu teippaamalla, ja autoa on vielä höystetty lukuisilla Gazoo Racingin tarvikkeilla.

Kuva: Toyota

Ainoastaan Euroopassa myytävä erikoispainos on tehty Lightweight-varustetason pohjalta, jota vauhdittaa kolmilitrainen turbokuutonen kuusipykäläisen manuaalin parina. Erikoishöysteisiin kuuluvat esimerkiksi hiilikuituiset ulkopeilinkotelot, iso takasiipi, mustat jarrusatulat ja BMW-virityspajana paremmin tunnetun AC Schnitzerin käsialaa oleva etusplitteri. Ajettavuutta on puolestaan kohennettu Bilsteinin EVO T1 -alustasarjalla, jossa on iskunvaimentimien kymmenportainen säätö. Auton kulkuasento madaltuu alustasarjan myötä parhaimmillaan 35 millin verran.

Erikoismallin alla pyörivät Protrack One -vanteet, ja pakokaasut poistuvat Milltekin sporttiputkiston kautta. Pakoputkenpäät ovat aivan omansa, jotta ne sopivat yhteen Supran vakiomallisen takahelman kanssa. GT4 100th Edition Tributeja aiotaan myydä ainoastaan 100 kappaletta vanhalla mantereella.

Kuva: Toyota

Suomeen asti autoja tuskin kannattaa odotella, mutta esimerkiksi Saksassa erikoismallin hintalapussa lukee 68 900 euron summa. Se on 2450 euroa enemmän kuin ”tavallisen” Lightweightin hinta ja peräti 16 050 euroa Saksan markkinoiden perus-Supraa kalliimpi.

Kuva: Toyota
Kuva: Toyota

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat