MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Kisatyylinen Toyota Supra kadulle – vain Euroopassa myytävän erikoismallin valmistusmäärä rajataan 100 yksilöön

BMW Z4:n kanssa tekniikkansa jakava viidennen sukupolven Toyota GR Supra on ollut markkinoilla jo vuodesta 2019 lähtien. Ensi vuonna Toyota esittelee todennäköisesti nyky-Supran joutsenlauluksi jäävän erityisen sporttisen GRMN-version, mutta sitä odotellessa japanilaismerkki toi julkisuuteen toisen erikoisemman Supran.

Tuning-kalustoon keskittyvässä Essen Motor Show’ssa parhaillaan näytteillä oleva erikoismalli tottelee GT4 100th Edition Tribute -nimeä. Se viittaa GR Supra GT4 Evo -ratakilpuriin, mutta myyntiin asti tuotu erikoismalli on täysin katulaillinen. Erikoisversio juhlistaa 100 rata-Supran valmistumista, ja auton oranssi päävärikin kumartaa suoraan GT4-ratakilpurin suuntaan. Myös mustaa ja kultaa tarjoileva väritys on toteutettu teippaamalla, ja autoa on vielä höystetty lukuisilla Gazoo Racingin tarvikkeilla.

Kuva: Toyota

Ainoastaan Euroopassa myytävä erikoispainos on tehty Lightweight-varustetason pohjalta, jota vauhdittaa kolmilitrainen turbokuutonen kuusipykäläisen manuaalin parina. Erikoishöysteisiin kuuluvat esimerkiksi hiilikuituiset ulkopeilinkotelot, iso takasiipi, mustat jarrusatulat ja BMW-virityspajana paremmin tunnetun AC Schnitzerin käsialaa oleva etusplitteri. Ajettavuutta on puolestaan kohennettu Bilsteinin EVO T1 -alustasarjalla, jossa on iskunvaimentimien kymmenportainen säätö. Auton kulkuasento madaltuu alustasarjan myötä parhaimmillaan 35 millin verran.

Erikoismallin alla pyörivät Protrack One -vanteet, ja pakokaasut poistuvat Milltekin sporttiputkiston kautta. Pakoputkenpäät ovat aivan omansa, jotta ne sopivat yhteen Supran vakiomallisen takahelman kanssa. GT4 100th Edition Tributeja aiotaan myydä ainoastaan 100 kappaletta vanhalla mantereella.

Kuva: Toyota

Suomeen asti autoja tuskin kannattaa odotella, mutta esimerkiksi Saksassa erikoismallin hintalapussa lukee 68 900 euron summa. Se on 2450 euroa enemmän kuin ”tavallisen” Lightweightin hinta ja peräti 16 050 euroa Saksan markkinoiden perus-Supraa kalliimpi.

Kuva: Toyota
Kuva: Toyota

Lue lisää