Kiristyvä kilpailu pakottaa etsimään uusia ratkaisuja – VW harkitsee yhteistyötä Renaultin kanssa 20 000 euron sähköauton kehittämiseksi

Yhä useammat eurooppalaiset autonvalmistajat ovat viime aikoina kertoneet suunnitelmistaan 20 000 euron hintaluokan sähköautojen kehittämiseksi, jotta edullisempien sähköautojen markkinat eivät lipsahda kokonaan kiinalaisten haltuun. Yksi innokas tulokas olisi Volkswagen, joka on kuitenkin suhtautunut epäilevästi tämän hintaluokan sähköautojen kannattavuuteen.

VW ehti juuri viime kuussa kertoa, että se ei välttämättä pysty rakentamaan kannattavasti alle 20 000 euron sähköautoa. Tähän pääsemiseksi tarvittaisiin yhteistyökumppaneita, joita Wolfsburgissa on kartoitettu viime viikkoina oikein urakalla. Julkisuuteen vuotaneiden tietojen mukaan Volkswagen on käynyt aiheesta alustavia keskusteluja ainakin Renaultin kanssa, joka voisi mahdollistaa Volkkarin budjettiluokan sähköautosuunnitelmat.

Kuva: Volkswagen

Saksalaisen Handelsblattin mukaan keskustelut ovat vasta aivan alkuvaiheessa. Volkswagenin edustajat eivät ole kommentoineet näitä tietoja mitenkään, mutta Renaultin suunnasta on sentään suostuttu lausumaan uutistoimisto Reutersille että kilpailukykyisyys pienten sähköautojen segmentissä vaatii yhteistyötä. Ranskalaismerkki käy kuulemma aiheesta erilaisia keskusteluja, mutta mitään päätöksiä ei ole vielä tehty.

Sekä Volkswagenilla että Renaultilla on parhaillaan säästökuuri päällä, jotta sähköautojen kehitystyön mukanaan tuomiin haasteisiin ja myynnin viimeaikaiseen hidastumiseen pystytään vastaamaan paremmin. VW aikoo saavuttaa 10 miljardin säästöt vuoteen 2026 mennessä, kun taas Renaultin tavoitteena on leikata sähköautojen valmistuskustannuksia puolella tekoälyn avustuksella. Keskimääräinen eurooppalainen sähköauto maksaa jo yli 65 000 euroa, joten moni ostaja kaipaa kipeästi edullisemman hintaluokan sähköautoja.

Kuva: Renault

Kysyntää olisi niin paljon, että Handelsblattin käyttämän lähteen mukaan Volkswagen ja Renault suunnittelevat valmistavansa vuosittain 200 000 – 250 000 kappaletta alle 20 000 euron sähköautoja. Hieman arvokkaampi Volkswagen ID. 2 -mallin tuotantoversio on tulossa muutaman vuoden päästä VW:n oman perusrakenteen pohjalta, mutta valikoiman aloitusmallin kohtalo on vielä auki. Renault esitteli äskettäin tutkielman tulevasta sähkö-Twingosta, joka voisi ainakin teoriassa toimia myös saman hintaluokan sähkö-Volkkarin teknisenä pohjana.

Eri merkkien kanssa solmitut yhteistyökuviot eivät ole Volkswagenille mitään uutta. Esimerkiksi Euroopassa pikapuoliin markkinoille tuleva täyssähköinen Ford Explorer hyödyntää VW:n MEB-perusrakennetta, kun taas monet Volkkarin pakettiautot ovat tekniikkansa puolesta Fordeja. Sähköpikkuautojen suhteen toteutettu yhteistyö Renaultin kanssa sopisi siis hyvin tähän kuvioon.

Kuva: Ford
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat