Yhä useammat eurooppalaiset autonvalmistajat ovat viime aikoina kertoneet suunnitelmistaan 20 000 euron hintaluokan sähköautojen kehittämiseksi, jotta edullisempien sähköautojen markkinat eivät lipsahda kokonaan kiinalaisten haltuun. Yksi innokas tulokas olisi Volkswagen, joka on kuitenkin suhtautunut epäilevästi tämän hintaluokan sähköautojen kannattavuuteen.
VW ehti juuri viime kuussa kertoa, että se ei välttämättä pysty rakentamaan kannattavasti alle 20 000 euron sähköautoa. Tähän pääsemiseksi tarvittaisiin yhteistyökumppaneita, joita Wolfsburgissa on kartoitettu viime viikkoina oikein urakalla. Julkisuuteen vuotaneiden tietojen mukaan Volkswagen on käynyt aiheesta alustavia keskusteluja ainakin Renaultin kanssa, joka voisi mahdollistaa Volkkarin budjettiluokan sähköautosuunnitelmat.

Saksalaisen Handelsblattin mukaan keskustelut ovat vasta aivan alkuvaiheessa. Volkswagenin edustajat eivät ole kommentoineet näitä tietoja mitenkään, mutta Renaultin suunnasta on sentään suostuttu lausumaan uutistoimisto Reutersille että kilpailukykyisyys pienten sähköautojen segmentissä vaatii yhteistyötä. Ranskalaismerkki käy kuulemma aiheesta erilaisia keskusteluja, mutta mitään päätöksiä ei ole vielä tehty.
Sekä Volkswagenilla että Renaultilla on parhaillaan säästökuuri päällä, jotta sähköautojen kehitystyön mukanaan tuomiin haasteisiin ja myynnin viimeaikaiseen hidastumiseen pystytään vastaamaan paremmin. VW aikoo saavuttaa 10 miljardin säästöt vuoteen 2026 mennessä, kun taas Renaultin tavoitteena on leikata sähköautojen valmistuskustannuksia puolella tekoälyn avustuksella. Keskimääräinen eurooppalainen sähköauto maksaa jo yli 65 000 euroa, joten moni ostaja kaipaa kipeästi edullisemman hintaluokan sähköautoja.

Kysyntää olisi niin paljon, että Handelsblattin käyttämän lähteen mukaan Volkswagen ja Renault suunnittelevat valmistavansa vuosittain 200 000 – 250 000 kappaletta alle 20 000 euron sähköautoja. Hieman arvokkaampi Volkswagen ID. 2 -mallin tuotantoversio on tulossa muutaman vuoden päästä VW:n oman perusrakenteen pohjalta, mutta valikoiman aloitusmallin kohtalo on vielä auki. Renault esitteli äskettäin tutkielman tulevasta sähkö-Twingosta, joka voisi ainakin teoriassa toimia myös saman hintaluokan sähkö-Volkkarin teknisenä pohjana.
Suosittelemme
Eri merkkien kanssa solmitut yhteistyökuviot eivät ole Volkswagenille mitään uutta. Esimerkiksi Euroopassa pikapuoliin markkinoille tuleva täyssähköinen Ford Explorer hyödyntää VW:n MEB-perusrakennetta, kun taas monet Volkkarin pakettiautot ovat tekniikkansa puolesta Fordeja. Sähköpikkuautojen suhteen toteutettu yhteistyö Renaultin kanssa sopisi siis hyvin tähän kuvioon.
