C8-sukupolven keskimoottori-Corvetten Z06-erikoismallia on odotettu kuin kuuta nousevaa. Chevrolet julkaisi uutuudesta ensimmäisen tiiserikuvan jo muutama viikko sitten, ja nyt auto tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan.
Sekä umpi- että avoversiona saatavaa uutta Z06:ta dominoi voimanlähde sanan varsinaisessa merkityksessä. Superautoluokkaan kurottavaa Vetteä vauhdittaa nimittäin Ferrari-tyylisellä 180 asteen kampiakselilla varustettu 5,5-litrainen veekasi, joka on perinteisen koulukunnan malliin vapaasti hengittävä. LT6-koodia totteleva moottori on suunniteltu välittömän kaasuvasteen ja rata-ajon ehdoilla, joten ahtimia ei ole käytetty ja pannusta löytyy esimerkiksi kuivasumppuvoitelu. Konetta on jo päästy testaamaan eri radoilla C8.R-kilpurissa, joka nappasi viime kauden IMSA-sarjassa kuusi voittoa ja valmistajien mestaruuden.
Myös moottorin numeroarvot kuulostavat kilpa-automaisilta. Vai mitä sanotte vasta 8600 kierroksen kohdalla vastaan tulevasta punaviivasta tai 679 hevosvoiman huipputehosta ilman minkäänlaisia ahtimia? Maksimiväännöksi kerrotaan 623 newtonmetriä, joka on käytettävissä vasta 6300 kierroksella. Täysin alumiinisen moottorin äänet vastaavat suoritusarvoja, eli Z06 kiljuu kuin Maranellon orit parhaina päivinään. Voimavarat ohjataan peräti 21-tuumaisille takapyörille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Etukumit ovat tuumaa pienemmät, ja Z07-paketin myötä Michelin Pilot Sport 4S:t korvataan rata-ajoon paremmin sopivilla Sport Cup 2 R -renkailla.
Z06 istuu tien pinnassa 9,4 senttiä vakio-Vetteä leveämmin, joten lokasuojat ja puskuritkin ovat perusmallia muhkeammat. C8.R-kilpurista vaikutteita saanut etupuskuri ohjaa massiivisten aukkojen myötä jäähdytysilmaa tehokkaasti koneelle, jarruille sekä vaihteistoperälle. Etusplitterillä ja takaspoilerilla varustettu korisarja mahdollistaa yli 165 kilon maaefektin noin 300 km/h:n nopeudella, ja lisähintaan tarjolla on vielä lisää aerodynaamisia apuja mukanaan tuova hiilikuitupaketti.
Suosittelemme
Corvette Stingraysta tuttu jousitusgeometria on ennallaan, mutta hienosäätöä on toki tehty. Vakiovarusteisiin kuuluu myös säädettävä iskunvaimennus, lähtöjärjestelmä, rata-ajossa pitoa säätelevä systeemi sekä sähköisesti toteutettu tasauspyörästön lukko. Jarrut ovat peräisin Brembolta. Edessä käytetään kuusimäntäisiä satuloita ja 370-millisiä levyjä, kun taas takana on nelimäntäiset satulat ja 380-milliset levyt. Jousittamatonta massaa voi pienentää vielä 18,6 kilolla valitsemalla lisävarustelistalta hiilikuituiset vanteet.
Sisustan puolelle saa monenlaisia hiilikuituosia tai nahkaa esimerkiksi Adrenaline Red -punaisena. Jarrusatuloihinkin tarjotaan kuutta eri väriä, kun taas vannevaihtoehtoja on peräti seitsemän. Uutta Z06:ta joudutaan kuitenkin odottamaan vielä jonkin aikaa, koska tuotannon kerrotaan alkavan Kentuckyn Bowling Greenin tehtaalla vasta ensi kesänä. Autoa aiotaan myydä ympäri maailmaa, joten ehkäpä eurooppalaisetkin pääsevät vielä nauttimaan kirkuvasta vaparikasista jatkuvasti kiristyvistä päästömääräyksistä huolimatta.