Kiinnostaisiko tuhatheppainen taksimersu – Posaidonin virittämä vanhakorinen E-luokka yltää näihin lukemiin

Mersu uudisti E-luokkansa jo pari vuotta sitten, ja Mercedes-AMG:n E 63 -tykkiversiokin on siirtynyt jo uuteen korimalliin. Vanhakoppaisen muskelitaksin pellin alla murisi vielä 5,5-litrainen tuplaturbokasi, kun uudessa painoksessa on siirrytty pykälää pienempään, eli nelilitraiseen koneeseen. Teholukema on tästä huolimatta kasvanut, mutta vanhassa mallissa on vieläkin komeammat äänet ja edelleen melkoinen virityspotentiaali.

Saksalaisen Posaidonin luomukset toimivat tästä elävänä esimerkkinä. Virityspaja loihtii haluttaessa alun perin 585-hevosvoimaisesta tuplaturbokoneesta peräti 920 hevosvoimaa, ja vääntö kasvaa jopa 550 newtonmetrin verran lähes vuoria siirtävään 1350 newtonin lukemaan. Näiden arvojen valossa voisi jo kuvitella, että myllystä ei saa revittyä enää yhtään lisäheppaa tai -newtonia irti.


Asia ei ole kuitenkaan näin, vaan Posaidonin hihasta löytyy vielä yksi ässä. 5,5-litrainen tuplaturbo-V8 voidaan nimittäin porata 6,5-litraiseksi, ja lähes kaikki muutkin komponentit viritetään äärimmilleen. Tällöin potkua irtoaa tasan 1000 heppaa, mikä on jo samaa tasoa kuin miljoonaluokan hyperautoissa. Vääntö pomppaa puolestaan 1500 newtonin lukemaan, eli sitä on täsmälleen yhtä paljon kuin esimerkiksi Bugatti Chironissa. Siinä joudutaan kuitenkin turvautumaan sylinteriluvultaan tuplasti suurempaan W16:een, ja turbojakin on neljä.

Jotta Mersun voimansiirto ei menisi aivan sirpaleiksi tällaisten voimavarojen äärellä, auton seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto on saanut lisävahvistuksia. AMG:hen on myös asennettu tasauspyörästön lukko, jotta potku välittyisi paremmin tien pintaan. Autossa on onneksi neliveto jo vakiona, joten voimaa pitäisi pystyä hyödyntämään melko hyvin ainakin kuivalla asfaltilla.





Kuvissa näkyvä yksilö on lisäksi saanut camo-henkisen teippauksen, joka yhdistelee mustaa ja harmaata. Autoon on myös asennettu muutamia hiilikuituosia, ja merkitkin on laitettu uusiksi. Vanteet, hiilikuitukeraamiset jarrut ja sisusta ovat sen sijaan ennallaan, joten Mersu sopisi edelleen vaikka taksiksi. Se olisi myös melkoinen sleeper ilman huomiota herättävää teippausta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...