Kiinnostaisiko tuhatheppainen taksimersu – Posaidonin virittämä vanhakorinen E-luokka yltää näihin lukemiin

Mersu uudisti E-luokkansa jo pari vuotta sitten, ja Mercedes-AMG:n E 63 -tykkiversiokin on siirtynyt jo uuteen korimalliin. Vanhakoppaisen muskelitaksin pellin alla murisi vielä 5,5-litrainen tuplaturbokasi, kun uudessa painoksessa on siirrytty pykälää pienempään, eli nelilitraiseen koneeseen. Teholukema on tästä huolimatta kasvanut, mutta vanhassa mallissa on vieläkin komeammat äänet ja edelleen melkoinen virityspotentiaali.

Saksalaisen Posaidonin luomukset toimivat tästä elävänä esimerkkinä. Virityspaja loihtii haluttaessa alun perin 585-hevosvoimaisesta tuplaturbokoneesta peräti 920 hevosvoimaa, ja vääntö kasvaa jopa 550 newtonmetrin verran lähes vuoria siirtävään 1350 newtonin lukemaan. Näiden arvojen valossa voisi jo kuvitella, että myllystä ei saa revittyä enää yhtään lisäheppaa tai -newtonia irti.

-- MAINOS --

Asia ei ole kuitenkaan näin, vaan Posaidonin hihasta löytyy vielä yksi ässä. 5,5-litrainen tuplaturbo-V8 voidaan nimittäin porata 6,5-litraiseksi, ja lähes kaikki muutkin komponentit viritetään äärimmilleen. Tällöin potkua irtoaa tasan 1000 heppaa, mikä on jo samaa tasoa kuin miljoonaluokan hyperautoissa. Vääntö pomppaa puolestaan 1500 newtonin lukemaan, eli sitä on täsmälleen yhtä paljon kuin esimerkiksi Bugatti Chironissa. Siinä joudutaan kuitenkin turvautumaan sylinteriluvultaan tuplasti suurempaan W16:een, ja turbojakin on neljä.

-- MAINOS --




Jotta Mersun voimansiirto ei menisi aivan sirpaleiksi tällaisten voimavarojen äärellä, auton seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto on saanut lisävahvistuksia. AMG:hen on myös asennettu tasauspyörästön lukko, jotta potku välittyisi paremmin tien pintaan. Autossa on onneksi neliveto jo vakiona, joten voimaa pitäisi pystyä hyödyntämään melko hyvin ainakin kuivalla asfaltilla.

-- MAINOS --

Kuvissa näkyvä yksilö on lisäksi saanut camo-henkisen teippauksen, joka yhdistelee mustaa ja harmaata. Autoon on myös asennettu muutamia hiilikuituosia, ja merkitkin on laitettu uusiksi. Vanteet, hiilikuitukeraamiset jarrut ja sisusta ovat sen sijaan ennallaan, joten Mersu sopisi edelleen vaikka taksiksi. Se olisi myös melkoinen sleeper ilman huomiota herättävää teippausta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...