Kiinnostaisiko tuhatheppainen taksimersu – Posaidonin virittämä vanhakorinen E-luokka yltää näihin lukemiin

Mersu uudisti E-luokkansa jo pari vuotta sitten, ja Mercedes-AMG:n E 63 -tykkiversiokin on siirtynyt jo uuteen korimalliin. Vanhakoppaisen muskelitaksin pellin alla murisi vielä 5,5-litrainen tuplaturbokasi, kun uudessa painoksessa on siirrytty pykälää pienempään, eli nelilitraiseen koneeseen. Teholukema on tästä huolimatta kasvanut, mutta vanhassa mallissa on vieläkin komeammat äänet ja edelleen melkoinen virityspotentiaali.

Saksalaisen Posaidonin luomukset toimivat tästä elävänä esimerkkinä. Virityspaja loihtii haluttaessa alun perin 585-hevosvoimaisesta tuplaturbokoneesta peräti 920 hevosvoimaa, ja vääntö kasvaa jopa 550 newtonmetrin verran lähes vuoria siirtävään 1350 newtonin lukemaan. Näiden arvojen valossa voisi jo kuvitella, että myllystä ei saa revittyä enää yhtään lisäheppaa tai -newtonia irti.

Asia ei ole kuitenkaan näin, vaan Posaidonin hihasta löytyy vielä yksi ässä. 5,5-litrainen tuplaturbo-V8 voidaan nimittäin porata 6,5-litraiseksi, ja lähes kaikki muutkin komponentit viritetään äärimmilleen. Tällöin potkua irtoaa tasan 1000 heppaa, mikä on jo samaa tasoa kuin miljoonaluokan hyperautoissa. Vääntö pomppaa puolestaan 1500 newtonin lukemaan, eli sitä on täsmälleen yhtä paljon kuin esimerkiksi Bugatti Chironissa. Siinä joudutaan kuitenkin turvautumaan sylinteriluvultaan tuplasti suurempaan W16:een, ja turbojakin on neljä.





Jotta Mersun voimansiirto ei menisi aivan sirpaleiksi tällaisten voimavarojen äärellä, auton seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto on saanut lisävahvistuksia. AMG:hen on myös asennettu tasauspyörästön lukko, jotta potku välittyisi paremmin tien pintaan. Autossa on onneksi neliveto jo vakiona, joten voimaa pitäisi pystyä hyödyntämään melko hyvin ainakin kuivalla asfaltilla.

Kuvissa näkyvä yksilö on lisäksi saanut camo-henkisen teippauksen, joka yhdistelee mustaa ja harmaata. Autoon on myös asennettu muutamia hiilikuituosia, ja merkitkin on laitettu uusiksi. Vanteet, hiilikuitukeraamiset jarrut ja sisusta ovat sen sijaan ennallaan, joten Mersu sopisi edelleen vaikka taksiksi. Se olisi myös melkoinen sleeper ilman huomiota herättävää teippausta.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...