Kiinnostaisiko lähes ajamaton Mazda 626 vuodelta 1987 – 30-vuotiaasta japsista pyydetään reilut 17 000 euroa

Ensimmäiset japanilaiset autot rantautuivat vanhalle mantereelle 1960-luvun alkupuolella. Ensin niille lähinnä naureskeltiin, mutta eurooppalaisten kilpailijoiden hymyt alkoivat hyytyä viimeistään seuraavan vuosikymmenen mittaan. Japsit tarjosivat edullisemmilla hinnoilla paremmin varusteltuja autoja, joten niille alkoi löytyä mukavasti ostajia erityisesti sellaisista maista, joissa ei ollut omaa perinteistä autoteollisuutta.

Näin kävi esimerkiksi Suomessa, jossa on ollut erityisen vahva japsikanta jo vuosikymmenten ajan. Sen sijaan mm. Saksassa japanilaiset yleistyivät paljon hitaammin. Siellä ja monessa muussa Keski-Euroopan maassa niiden läpimurto tapahtui vasta 1980-luvun puolella, jolloin Mazda 626 kohosi yhdeksi myydyimmistä tuontiautoista.


Keskiluokkaa edustanut japsi tarjosi paremman varustelun kuin mm. VW Passat ja Opel Ascona, ja ajo-ominaisuudetkin alkoivat jo lähestyä eurooppalaistasoa. Vuosina 1982-1987 Euroopassa kaupattu 626 oli tuttu näky Suomessakin, vaikka se jäikin täällä esimerkiksi Toyotan mallien varjoon myyntilukemiltaan. Autoa sai sekä perinteisenä neliovisena sedanina että sporttisemman oloisena viisiovisena viistoperänä, joka oli myös käytännöllisempi valinta ison takaluukkunsa ansiosta.

Ruoste oli tämänkin japsin pahin ongelma, ja niinpä 626:t ovat kadonneet lähes täysin Euroopan katukuvasta. Vaikka jostakin onnistuisi löytämään vähäruosteisen tai jopa ruosteettoman yksilön, siitäkään ei tarvitse maksaa muutamaa tonnia enempää. 1980-luvun perhejapsien arvostus on edelleen lähes olemattomalla tasolla, mikä näkyy myös hinnoissa.





Nyt tanskalaisen CC-Carsin myyntilistoille on putkahtanut vuoden 1986 626, joka edustaa äveriäintä GLX-varustetasoa. Penkit ovat ajan hengen mukaista punaruskeaa plyysiä, ja kulusta vastaa kaksilitrainen nelonen nelipykäläiseen automaattiin yhdistettynä. Suorastaan ylellinen vaikutelma viimeistellään peltisellä kattoluukulla ja tyyliin hyvin istuvilla tarvikealuvanteilla.

Erikoisinta tässä autossa on kuitenkin sen ajomäärä. 626:n mittarissa on nimittäin alle 1000 kilometriä, eli auto on sekä sisältä että päältä täysin uudenveroisessa kunnossa. Moottoritilakin on kuin suoraan tehtaan jäljiltä, joten tässä yksilössä olisi potentiaalia vaikka museokäyttöön. 1980-luvun perusjapsia voi olla kuitenkin hankala kaupata museoille tai autokeräilijöille, ja hintakin voi muodostua esteeksi monille. Lähes ajamattomasta Mazdasta pyydetään nimittäin yli 17 000 euroa, mikä on jo ennätystasoa vanhan 626:n kohdalla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...