Automaailmassa on tällä hetkellä kolme suurta trendiä, eli katumaastureiden ja crossovereiden jatkuvasti kasvava suosio, sähköautojen esiinmarssi sekä autonomisen ajamisen muuttuminen yhä lähemmäksi todellisuutta. Nissanin tarkoituksena on lyödä vähintään kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun se aikoo kehittää uusia versioita pian esiteltävän toisen sukupolven Leaf-sähköauton pohjalta. Yksi niistä on korkeammalla maavaralla varustettu katumaasturi, jonka nimeksi tulee todennäköisesti Terra.
Japanilaismerkki rekisteröi Terra-nimen elokuun alussa malesialaisessa patenttitoimistossa. Tämä on yleinen käytäntö autonvalmistajien keskuudessa, jotka haluavat välttyä isoilla markkina-alueilla vaikuttavien patenttitoimistojen ympärillä pyörivältä julkisuudelta. Terra-nimi ei ole Nissanilla ensimmäistä kertaa käytössä, koska se esitteli jo vuoden 2012 Pariisin autonäyttelyssä samannimisen konseptin, joka oli myöskin sähkötoiminen katumaasturi.
Artikkelikuvissa näkyvässä tutkielmassa hyödynnettiin ensimmäisen sukupolven Leafin sähköistä voimalinjaa, joka välitti voimansa etupyörille. Neliveto saatiin aikaan kahdella vetykäyttöisellä moottorilla, joiden teho siirtyi taka-akselille. Tuotantomallissa hyödynnetään puolestaan syyskuun alussa esiteltävän toisen sukupolven Leafin tekniikkaa, jonka pitäisi taata huomattavasti nyky-Leafiä pidempi toimintamatka. Se on huhujen mukaan parhaimmillaan tuplaantumassa jopa 550 kilometriin. Nissan aikoo tarjota Leafiin erisuuruisia akkuja Teslan tyyliin, ja nelivetokin olisi mahdollista toteuttaa taka-akselilla sijaitsevalla toisella sähkömoottorilla. Näin Terran tuotantoversioonkin saataisiin ulkonäön edellyttämä jokapyöräveto.
Suosittelemme
Se on kuitenkin jäämässä kalliimpien mallien yksinoikeudeksi. Perusversioiden tehoa ja toimintamatkaa on pakko karsia, jotta Terra saadaan asemoitua hinnaltaan mahdollisimman lähelle Tesla Model 3:a. Tällainen hinnoittelupolitiikka tarkoittaa myös sitä, että Jaguar I-Pacen ja Audi e-tronin kaltaiset tulevat sähkö-crossoverit ovat huomattavasti Nissania kalliimpia premium-statuksensa mukaisesti.
Nissan seuraa Teslan jalanjälkiä myös siinä suhteessa, että sähkö-crossover tehdään samalle pohjalevylle kuin tavallinen Leaf. Kalifornian sähköautopioneeri kehittää nimittäin tulevan Model Y -crossoverinsa Model 3:n perusrakenteelle, mikä säästää luonnollisesti kustannuksia. Nissanin tämänhetkiseen sähkömallistoon kuuluvat lisäksi pakettiautopohjaiset e-NV200-mallit, mutta ne ovat ainakin toistaiseksi täysin eri maata kuin Leaf ja Terra.