Volvo kertoi pari päivää sitten, että ensimmäiset Kiinassa tehdyt S90:t ovat juuri saapuneet junakyydillä Belgiaan, josta niitä rahdataan Euroopan eri maihin. Volvo ei jää ainoaksi eurooppalaiseksi premium-merkiksi, joka aikoo tuoda Kiinassa valmistettuja autoja myös muualle maailmaan. Nyt myös BMW ilmoitti, että se on saanut Kiinan viranomaisilta luvan viedä siellä valmistettuja autoja muille markkinoille.
Luvan saamisessa kesti peräti vuoden verran, joten baijerilaisilla on ollut aikaa miettiä rauhassa strategiaansa. BMW ei ole kuitenkaan ainakaan omien sanojensa mukaan vielä päättänyt, mihin autoja aiotaan Kiinasta rahdata. Niiden valmistajana toimii joka tapauksessa paikallisen Brilliancen ja BMW:n muodostama joint venture, joka on kuulemma saavuttanut viime vuosina saman laatutason kuin baijerilaismerkin saksalaiset ja amerikkalaiset tehtaat.
BMW:n ja Brilliancen joint venture valmistaa Euroopankin markkinoilta tuttujen Bemareiden lisäksi monia paikallisia erikoisuuksia. Niitä ovat mm. etuvetoinen 1-sarjan porrasperä sekä X1:n ja 5-sarjan pitkäakseliväliset mallit. Lisäksi Kiinassa on tarjolla pitkän X1:n pohjalta tehty xDrive25Le iPerformance -malli, joka on pistokehybridi.
Baijerilaiset ovat kuitenkin kertoneet, että 1-sarjan sedania ei nähdä ainakaan Euroopassa. Pitkäakselivälisillä malleillakin on kysyntää lähinnä Kiinan markkinoilla, joten vientiin harkitaan varmasti jo nyt täällä myynnissä olevia autoja, jotka tulevat tällä hetkellä Saksasta tai USA:n Spartanburgin tehtaalta.
Suosittelemme
BMW valmisti kahdella Kiinan tehtaallaan yli 300 000 autoa viime vuonna, ja yllä mainittujen erikoisuuksien lisäksi maassa kootaan mm. 2-sarjan Active Tourer -tilamallia ja 3-sarjaa. Lisäksi X3 tulee Kiinassa tuotantoon ensi vuonna, joten tässä on jo valinnanvaraa vientimalleiksi. Dadongin kaupungissa sijaitsevaa tehdasta on jo laajennettu, ja sen sekä Tiexin tehtaan yhteinen vuosikapasiteetti on 450 000 autoa. Niistä kaikki eivät kuitenkaan ole jäämässä pelkästään kotimarkkinoille.