MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Kiinan markkinoille tarkoitettu uusi BMW i3 vuosi julkisuuteen – sähköauto on tehty faceliftatun 3-sarjan pohjalta

BMW on tarjonnut i3-täyssähköautoaan Euroopan markkinoilla jo kohta 10 vuoden ajan. Jossakin kohtaa seuraajan aika lienee käsillä, mutta Kiinassa uusi i3 putkahti julkisuuteen jo nyt.

Autolla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä vanhan mantereen asukkaiden tunteman tötterömäisen i3:n kanssa, vaan kiinalaisten viranomaisten kautta julkisuuteen vuotanut uutuus toimii 3-sarjan täyssähköversiona. Tarkemmin sanottuna lähtökohtana toimii Kolmosen paikallinen pitkäakselivälinen malli, josta omistajat nauttivat ilmeisesti lähinnä takapenkillä istuen.

Kiinan i3 on tehty ulkoisesti esimerkiksi iX3:sta tutulla reseptillä, eli vanteet ovat hieman perusmalleja aerodynaamisemmat ja keulan munuaismaski on umpinaista mallia. Lisäksi takapuskurin alla komeilee musta diffuusori, jonka alta on turha etsiä pakoputkenpäitä. Tehostevärinä on käytetty baijerilaisvalmistajan muistakin sähköautoista tuttua sinistä, jota löytyy esimerkiksi munuaisten reunoista ja diffuusorista. Kiinan patenttikuvien perusteella tarjolle tulee kuitenkin myös hopeanvärisillä tehosteilla varustettu versio.

Eurooppalaisia kiinnostanee eniten tieto, että auto on tehty 3-sarjan tulevan facelift-mallin pohjalta. Täkäläisissäkin Kolmosissa nähdään ensi kesästä lähtien litteämmän oloiset etuvalot suorilla alareunoilla ja tuoreella grafiikalla. Lisäksi puskurien muotoilu vaikuttaa ainakin sähköautossa nykyistä 3-sarjaa puhdaslinjaisemmalta, ja kyljen alareunaan on ilmestynyt uusi tulkinta BMW:n aikaisemminkin käyttämästä ”jääkiekkomailasta”.

Suosittelemme


Kiinalaisviranomaisten tietojen mukaan täyssähköinen voimalinja mahdollistaa 180 km/h:n lukemaan rajoitetun huippunopeuden. Takapyörille välitetään 340 hevosvoiman huipputeho, eli täsmälleen saman verran kuin yhdellä sähkömoottorilla varustetussa i4 eDrive40:ssä. Jos yhtäläisyydet jatkuvat, Kiinan i3:ssakin olisi 83,9 kWh:n akkupaketti ja reilusti yli 500 kilometrin toimintasäde WLTP-normin mukaan mitattuna.

Tästä päästäänkin kätevästi siihen, miksi sähköuutuutta ei hyvin todennäköisesti nähdä Euroopan markkinoilla. Täällä samaa virkaa hoitaa neli- tai viisioviseksi coupéksi tituleerattu i4, ja i3-mallimerkintä on muutenkin jo varattu aivan eri autolle ainakin toistaiseksi.

LähdeCarscoops


Lue lisää