Kiinalaisten autojen markkinaosuus kasvaa nopeasti tämän vuoden 21 prosentista, ja suurin osa kasvusta tapahtuu Kiinan ulkopuolella.
Jos ennusteet käyvät toteen, on joka kolmas vuonna 2030 maailmassa myyty auto kiinalaisen autonvalmistajan tekemä. Tämä on osalle järkytys, kuinka nopeasti muutos tapahtuu. Kiinalaisten autojen osuus markkinoista on jo nyt noussut merkittävään 21 prosenttiin, mutta analyytikot odottavat maan teollisuuden kasvavan entisestään huimaa vauhtia. Osa kasvusta tapahtuu Kiinassa länsimaisten merkkien kustannuksella sikäläisten merkkien kasvattaessa osuutensa 59 prosentista 72 prosenttiin.
Länsimaisten autonvalmistajien kannata pelottavinta on kuitenkin, että suurin osa lisääntyvästä kiinalaisautojen myynnistä tapahtuu Kiinan rajojen ulkopuolella. Maailmanlaajuisen konsulttiyhtiö AlixPartnersin mukaan kiinalaisten autonvalmistajien myynti kasvaa Kiinan ulkopuolella räjähdysmäisesti tämän vuoden kolmesta miljoonasta autosta yhdeksään miljoonaan vielä vuosikymmenen loppuun mennessä.
Yhdysvalloissa Bidenin hallinnon käyttöön ottamat uudet sadan prosentin tullit rajoittavat Kiinan kykyä tunkeutua Pohjois-Amerikkaan, ja myöskään Japanin omaa vahvaa autoteollisuutta on vaikea murtaa. Tutkimuksen mukaan kiinalaiset autonvalmistajat kuitenkin onnistuvat kaksinkertaistaa osuutensa Euroopan automarkkinoista 12 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Venäjän hyökkäyssodan alettua kiinalaiset nostivat 33 prosentin osuutensa Venäjän markkinoista 69 prosenttiin, mikä tarkoittaa maailman suurimman maan automyynnin jo livahtaneen tukevasti kiinalaisten takataskuun.
Lähi-idän ja Afrikan myynnin odotetaan senkin kasvavan kahdeksasta prosentista 39 prosenttiin, ja toimitusten Keski- ja Etelä-Amerikassa seitsemästä prosentista 28 prosenttiin. Kiinalaisten autonvalmistajien korkeammat voittomarginaalit, ja aggressiiviset hinnoittelustrategiat tunnetaan hyvin, mutta analyytikot ovat havainneet muitakin tärkeitä etuja kiinalaisvalmistajilla. Näitä ovat mm. tuotteiden kehitysajat, jotka ovat usein puolet länsimaisista autonvalmistajista. Tämä tuo mukanaan Kiinalle merkittävän kyvyn päivittää mallistonsa useammin.
Suosittelemme
“Kiinalaiset valmistajat arvostavat enemmän ominaisuuksia, joita asiakkaat voivat helposti kokea, kuten suunnittelua ja ohjaamon härpäkkeitä. He keskittyvät raivoisasti kustannusetunsa säilyttämiseen, vaikka rakentavat tehtaita ulkomaille, ja he ovat jo saavuttaneet huomattavan johtoaseman uusissa teknologioissa, kuten akkutuotanto”, maalailee AlixPartnersin asiantuntija Andrew Bergbaum. “Nämä edellä mainitut ovat antaneet Kiinalle sen aseman markkinoilla, ja tulevat lopulta määrittelemään myös globaalit markkinat”, hän lisää.