Kiinalaiset hukkuvat jo sähköautojen ylituotantoon

Kiinalaiset autonvalmistajat valmistavat kaksi kertaa enemmän ajoneuvoja kuin paikalliset kuluttajat voivat ostaa. Miksi Kiinan hallitus edelleen tukee sähköautoteollisuutta?

Kiinassa autonvalmistajilla on tällä hetkellä tuotantokapasiteettia noin 40 miljoonan ajoneuvon valmistamiseen vuodessa, mutta kiinalaiset ostavat vain noin 22 miljoonaa autoa vuodessa. Tästä valtavasta kysynnän ja tarjonnan erosta huolimatta Kiinan hallitus jatkaa alan kasvun tukemista.

Kiinalaisten autojen ylitarjonta on jo nyt myllännyt perinteisten autonvalmistajien, että uusien teknologioiden kehittäjien suunnitelmat. Tilannetta ei ole yhtään helpottanut sekään, että osalle kuluttajista polttomoottoriautot kelpaavat edelleen vallan mainiosti. Samaan aikaan uusia energiamuotoja hyödyntävät ajoneuvot, kuten sähköautot ja pistokehybridit ovat kohdanneet omat vastoinkäymisensä globaalien taloudellisten ongelmien vuoksi.

Wall Street Journalin mukaan viime vuonna peräti 123 eri tuotemerkkiä tarjosi vähintään yhtä sähkömallia Kiinassa. Sähköautohuumassa jopa osa konkurssin tehneistä sähköautovalmistajista on sittemmin kaivettu naftaliinista sijoittajien toimesta. Rajusti kasvanut ylitarjonta on ajanut sähköajoneuvojen valmistajat julmaan hintasotaan, kun jokainen yritys yrittää houkutella valinnanvaran ja halpenevien autonhintojen sokaisemia asiakkaita.

Ei ole yllätys, että kiinalaiset autonvalmistajat ovat innokkaita tutkimaan uusia markkinoita, mikä onkin jo johtanut Kiinan autoviennin viisinkertaistumiseen vuosien 2020–2023 aikana. Monet näistä ulkomaan voitoista saatiin Venäjällä, missä kiinalaiset autonvalmistajat valtasivat markkinat Venäjän aloittaman hyökkäyssodan, ja maalle asetettujen pakotteiden jälkeen.

Kiinalaisten sähköautojen invaasio onkin herättänyt huolta länsimaisten kilpailijoiden ja hallitusten keskuudessa. Yhdysvalloissa Valkoinen talo harkitsee vakavasti tullien laajentamista suojellakseen kotimaista autoteollisuutta, ja myös Euroopan unioni tutkii parhaillaan vastaavia toimenpiteitä vastatakseen Kiinan valtion tukemaan sähköautotuotantoon.

Suosittelemme

Tämä johtaa väistämättömään kysymykseen, miksi Kiina edelleen tukee alaa, jolla on jo selvää ylikapasiteettia? Tämä liittyy osittain Kiinan hallituksen haluun tukea autonvalmistajiaan globaalilla näyttämöllä, sekä sen pyrkimyksiin tukea talouskasvua, jonka avulla voidaan säilyttää sikäläiset työpaikat laajempien taloudellisten haasteiden keskellä.

Kiinan sähköautoteollisuudelle myöntämä tuki tarkoittaa, että jopa kannattamattomat autonvalmistajat voivat jatkossakin tuottaa yhä enemmän ajoneuvoja. Vuonna 2023 vain neljä maan yli sadasta sähköautoja valmistavasta autonvalmistajista myi yli 400 000 ajoneuvoa. Tätä lukua pidetään yleisesti lukuna, jonka autonvalmistaja olisi saavutettava saadakseen edes nollatuloksen maassa. Nämä neljä rajan ylittänyttä yritystä ovat BYD, Aion, Wuling ja amerikkalainen Tesla, jonka tuotantoa on myös Kiinassa laajalti.

LähdeCarscoops

Lue lisää