Uuden auton ostoon voi olla monia syitä, ja jopa hajuilla on merkitystä asiassa. Jotkut ostajat arvostavat uuden auton tuoksun niin korkealle, että he eivät sen vuoksi edes harkitse käytettyjä vaihtoehtoja. Uuden auton tuoksu on korkeassa kurssissa Euroopassa ja USA:ssa, mutta Kiinassa tämäkin asia on toisin. Siellä uudesta autosta irtoava haju tai tuoksu on nimittäin ostajien inhokkilistan kärkipäässä.
The Detroit Free Press kertoo nyt, että Ford aikoo poistaa tämän tuoksun idän suurvallassa myymistään autoista. Ongelma ei ole Kiinassa ihan pieni ainakaan J.D. Powerin tekemän viimeisimmän laatututkimuksen mukaan, joka koskee sikäläisiä markkinoita. Yli 10 prosenttia kiinalaisautoilijoista oli nimittäin valittanut uuden kulkupelinsä hajusta.
Asia tuntuu olevan kiinalaisille tärkeä, koska tuoksusta valitettiin lähes tuplasti enemmän kuin esimerkiksi liiallisesta bensankulutuksesta. J.D. Power -tutkimuslaitoksen johtoon kuuluva Brent Gruber kertoi, että uuden auton haju on jopa autonvalmistajien suurin ongelma Kiinan markkinoilla. Ford on nyt kehittänyt asiaan ratkaisun, jolle on haettu patentti merkin kotikonnuilla USA:ssa.
Uuden auton tuoksu syntyy mm. nahasta, muovista ja kumista irtoavista orgaanisista ainesosista sekä tiettyjen osien kiinnittämisessä ja tiivistämisessä käytetyistä kemikaaleista. Korjauskonsti on kuitenkin varsin yksinkertainen, koska Fordin patenttiratkaisu on pysäköidä auto auringonpaisteeseen. Tämän jälkeen ikkunat avataan, ja moottori, lämmityslaite sekä tuuletin laitetaan käyntiin tuoksun poistamiseksi.
Fordin materiaalien kestävyydestä vastaava Debbie Mielewski totesi, että patentti on sen yksinkertaisuudesta huolimatta vuosien tutkimustyön tulos. Fordilla voi olla muitakin ideoita asian suhteen, koska auton paistaminen auringonpaisteessa on kuulemma vain yksi ajatus kiinalaisia vaivaavan ongelman ratkaisemiseksi tulevaisuudessa.