Kiinalainen “salamakissa” tulee myös Eurooppaan – Ora Lightning Cat haastaa Tesla Model 3:n ja kumppanit

Teslan apajille hamuaa perinteisten autonvalmistajien lisäksi monia kiinalaisia merkkejä, joista suurin osa ei sano vielä mitään eurooppalaisille ostajille. Vanhalla mantereella jo tarjolla olevien kiinalaissähköautojen joukkoon liittyy seuraavaksi Great Wall Motors -konsernin Ora Lighting Cat.

Ora ei ole Euroopassa täysin tuntematon tapaus, koska se esitteli täällä jo viime vuonna kompaktiluokkaan kuuluvan Funky Catin. Kompaktin ”sähkökissan” muodot ovat auton nimen mukaiset, eli retrohenkinen pienokainen näyttää suorastaan söpöltä pehmeänpyöreiden linjojensa ja kromireunoilla höystettyjen pyöreiden ajovalojensa myötä.

Kuva: Great Wall Motors

Nyt Ora ilmoitti, että Funky Cat saa vanhalla mantereella seuraa Lightning Catista ensi vuoden alusta alkaen. Eurooppaan tuotavan version virallista nimeä ei ole kylläkään vielä vahvistettu, mutta kaiken todennäköisyyden perusteella auto tunnetaan täälläkin samalla nimellä kuin Kiinan kotimarkkinoilla.

”Salamakissa” on mittojensa puolesta täsmäisku Tesla Model 3:a kohtaan, mutta muodoiltaan tämäkin Ora on paljon retrohenkisempi. Tämä vaikutelma syntyy ennen kaikkea runsaalla kädellä annostellun kromin myötä, mutta autossa voi nähdä myös Porsche-maisia piirteitä. Takaviistosta katsottuna Lightning Cat kävisi pikavilkaisulla kutistetusta Panamerasta, kun taas pyöreät etuvalot tuovat mieleen 911:n.

Kuva: Great Wall Motors

Oran Briteissä toimiva PR-tiimi ei ole vielä vahvistanut auton hintoja, mutta niiden luvataan olevan kilpailukykyisiä esimerkiksi Teslan, Hyundain ja Kian kanssa. Todennäköisesti taksat jäävät vakiintuneen aseman saavuttaneita merkkejä alemmalle tasolle tai ainakin Ora tarjoaa enemmän varusteita samaan hintaan. Merkki onkin jo ilmoittanut, että Lightning Catin vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi lasinen panoraamakatto, keinonahkainen sisusta sekä monia värejä tarjoava tunnelmavalaistus.

Tekniikan tarkat yksityiskohdat ovat vielä vahvistamatta Euroopan markkinoille, mutta WLTP-standardin mukaisen toimintasäteen pitäisi olla yli 480 kilometriä. Tarjolle tulee sekä kaksi- että nelivetoisia versioita. Joka nurkasta raapivassa mallissa on noin 400 hevosvoimaa ja 680 newtonia, jotka kiidättävät retrohenkisen kiinalaisauton 4,4 sekunnissa nollasta sataan. Tässäkin suhteessa Oralla on siis jotakin yhteistä Porschen kanssa.

LähdeCarscoops

Lue lisää