Kiihdytysbaanan uusi kuningas on tässä – Dodge Challenger SRT Super Stock yltää 10,5 sekunnin varttimailiaikaan

Jo vuonna 2008 esitelty nykykorimallin Dodge Challenger sen kuin porskuttaa ikävuosistaan huolimatta. Nyt Dodge esitteli SRT Super Stockiksi nimetyn erikoismallin, joka on parhaimmillaan kiihdytyssuoralla.

SRT Super Stock on tehty Hellcat Redeyen pohjalta, joten lokasuojanlevitykset ovat autossa vakiona. Ne pullistavat koria 8,9 sentillä ja luovat tilaa erityisille 18-tuumaisille vanteille, joille on kietaistu 315/40-kokoiset Nitton kiihdytysrenkaat. Vanteet ovatkin Super Stockin ainoa tunnuspiirre, koska muuten autossa ei ole minkäänlaisia logoja erikoismallin statuksesta kertomassa. Vanteiden takana piilevät nelimäntäisillä satuloilla varustetut Brembon jarrut, joiden pitäisi vastata tehokkaasta hidastuvuudesta kiihdytyssuoran loppupäässä.

-- MAINOS --

6,2-litraisen Hemi-veekasin huipputehoa on nostettu puolestaan 10 hepalla 818 hevosvoiman lukemaan, kun taas 959 newtonmetrin vääntö on saanut jäädä entiselleen. Parin vuoden takaisessa ja vain rajoitettuna eränä valmistetussa Demon erikoismallissa oli itse asiassa saman verran potkua, mutta kisabensalla huipputeho saatiin nostettua peräti 852 heppaan. Dodge Challenger SRT Super Stockissa tällaista mahdollisuutta ei kuitenkaan ole. Autosta löytyy sen sijaan jo Demonissa nähty ”Power Chiller” -toiminto, jonka myötä ilmastointia voidaan käyttää imuilman jäähdyttämiseen.

-- MAINOS --




Lisäksi kahdeksanvaihteisen automaatin vaihtokohtia on nostettu hieman korkeammalle ja lukkoperä kohentaa takapyörien pitoa. 60 tuntimailin (96 km/h) nopeus saavutetaan tarkalleen 3,25 sekunnissa, kun taas huippunopeus on pitänyt rajoittaa 270 km/h:n lukemaan kiihdytyskäyttöön tarkoitettujen renkaiden vuoksi. Nämä ovat melkoisia lukemia autolle, jonka alustarakenteet ovat edelleen sukua jo 25 vuotta sitten esitellylle Väyrys-Mersulle.

-- MAINOS --

Kiihdytyssuoralla Challengerin menoa avittavat monet muutkin tekijät Nitton renkaiden lisäksi. Ns. Line Lock -toiminto lukitsee eturenkaat burnouteja varten, ja launch control avittaa lähtöjä. Lisäksi Bilsteinin iskunvaimentimet säätyvät Track-moodissa kiihdytysajon kannalta optimaalisiin asentoihin. Kun kaikki menee nappiin, varttimailin pitäisi sujua 10,5 sekunnissa 211 km/h:n loppunopeudella. Suoritus on varsin kovaa luokkaa, koska Challenger SRT Demon on vain 0,6 sekuntia nopeampi.

Demon päätyi vain harvoille ja valituille, mutta Super Stockin tuotantomäärää ei aiota rajoittaa mitenkään. USA:ssa tilauksia voi jättää jo loppukesästä alkaen, ja tuotannon pitäisi käynnistyä syksyn mittaan. Ensimmäisten autojen luvataan olevan asiakkailla loppuvuodesta. Atlantin toisella puolella Dodgen kiihdytysherkusta pitää todennäköisesti pulittaa reilua 80 000 euroa vastaava summa.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Kapitalistinen luksus houkutteli kommunistijohtajiakin – Kiinan ulkoministerin entinen Mercedes 600 Pullman on myynnissä eBayssa

Vuonna 1963 lanseeratusta Mercedes-Benz 600 Pullmanista tuli nopeasti vallan symboli, joka houkutteli erityisesti diktaattoreita ympäri maailman. Kiinan ulkoministerille aikanaan...

Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.