Jo vuonna 2008 esitelty nykykorimallin Dodge Challenger sen kuin porskuttaa ikävuosistaan huolimatta. Nyt Dodge esitteli SRT Super Stockiksi nimetyn erikoismallin, joka on parhaimmillaan kiihdytyssuoralla.
SRT Super Stock on tehty Hellcat Redeyen pohjalta, joten lokasuojanlevitykset ovat autossa vakiona. Ne pullistavat koria 8,9 sentillä ja luovat tilaa erityisille 18-tuumaisille vanteille, joille on kietaistu 315/40-kokoiset Nitton kiihdytysrenkaat. Vanteet ovatkin Super Stockin ainoa tunnuspiirre, koska muuten autossa ei ole minkäänlaisia logoja erikoismallin statuksesta kertomassa. Vanteiden takana piilevät nelimäntäisillä satuloilla varustetut Brembon jarrut, joiden pitäisi vastata tehokkaasta hidastuvuudesta kiihdytyssuoran loppupäässä.
6,2-litraisen Hemi-veekasin huipputehoa on nostettu puolestaan 10 hepalla 818 hevosvoiman lukemaan, kun taas 959 newtonmetrin vääntö on saanut jäädä entiselleen. Parin vuoden takaisessa ja vain rajoitettuna eränä valmistetussa Demon erikoismallissa oli itse asiassa saman verran potkua, mutta kisabensalla huipputeho saatiin nostettua peräti 852 heppaan. Dodge Challenger SRT Super Stockissa tällaista mahdollisuutta ei kuitenkaan ole. Autosta löytyy sen sijaan jo Demonissa nähty ”Power Chiller” -toiminto, jonka myötä ilmastointia voidaan käyttää imuilman jäähdyttämiseen.
Suosittelemme
Lisäksi kahdeksanvaihteisen automaatin vaihtokohtia on nostettu hieman korkeammalle ja lukkoperä kohentaa takapyörien pitoa. 60 tuntimailin (96 km/h) nopeus saavutetaan tarkalleen 3,25 sekunnissa, kun taas huippunopeus on pitänyt rajoittaa 270 km/h:n lukemaan kiihdytyskäyttöön tarkoitettujen renkaiden vuoksi. Nämä ovat melkoisia lukemia autolle, jonka alustarakenteet ovat edelleen sukua jo 25 vuotta sitten esitellylle Väyrys-Mersulle.
Kiihdytyssuoralla Challengerin menoa avittavat monet muutkin tekijät Nitton renkaiden lisäksi. Ns. Line Lock -toiminto lukitsee eturenkaat burnouteja varten, ja launch control avittaa lähtöjä. Lisäksi Bilsteinin iskunvaimentimet säätyvät Track-moodissa kiihdytysajon kannalta optimaalisiin asentoihin. Kun kaikki menee nappiin, varttimailin pitäisi sujua 10,5 sekunnissa 211 km/h:n loppunopeudella. Suoritus on varsin kovaa luokkaa, koska Challenger SRT Demon on vain 0,6 sekuntia nopeampi.
Demon päätyi vain harvoille ja valituille, mutta Super Stockin tuotantomäärää ei aiota rajoittaa mitenkään. USA:ssa tilauksia voi jättää jo loppukesästä alkaen, ja tuotannon pitäisi käynnistyä syksyn mittaan. Ensimmäisten autojen luvataan olevan asiakkailla loppuvuodesta. Atlantin toisella puolella Dodgen kiihdytysherkusta pitää todennäköisesti pulittaa reilua 80 000 euroa vastaava summa.