Kiihdytysbaanan uusi kuningas on tässä – Dodge Challenger SRT Super Stock yltää 10,5 sekunnin varttimailiaikaan

Jo vuonna 2008 esitelty nykykorimallin Dodge Challenger sen kuin porskuttaa ikävuosistaan huolimatta. Nyt Dodge esitteli SRT Super Stockiksi nimetyn erikoismallin, joka on parhaimmillaan kiihdytyssuoralla.

SRT Super Stock on tehty Hellcat Redeyen pohjalta, joten lokasuojanlevitykset ovat autossa vakiona. Ne pullistavat koria 8,9 sentillä ja luovat tilaa erityisille 18-tuumaisille vanteille, joille on kietaistu 315/40-kokoiset Nitton kiihdytysrenkaat. Vanteet ovatkin Super Stockin ainoa tunnuspiirre, koska muuten autossa ei ole minkäänlaisia logoja erikoismallin statuksesta kertomassa. Vanteiden takana piilevät nelimäntäisillä satuloilla varustetut Brembon jarrut, joiden pitäisi vastata tehokkaasta hidastuvuudesta kiihdytyssuoran loppupäässä.





6,2-litraisen Hemi-veekasin huipputehoa on nostettu puolestaan 10 hepalla 818 hevosvoiman lukemaan, kun taas 959 newtonmetrin vääntö on saanut jäädä entiselleen. Parin vuoden takaisessa ja vain rajoitettuna eränä valmistetussa Demon erikoismallissa oli itse asiassa saman verran potkua, mutta kisabensalla huipputeho saatiin nostettua peräti 852 heppaan. Dodge Challenger SRT Super Stockissa tällaista mahdollisuutta ei kuitenkaan ole. Autosta löytyy sen sijaan jo Demonissa nähty ”Power Chiller” -toiminto, jonka myötä ilmastointia voidaan käyttää imuilman jäähdyttämiseen.

Lisäksi kahdeksanvaihteisen automaatin vaihtokohtia on nostettu hieman korkeammalle ja lukkoperä kohentaa takapyörien pitoa. 60 tuntimailin (96 km/h) nopeus saavutetaan tarkalleen 3,25 sekunnissa, kun taas huippunopeus on pitänyt rajoittaa 270 km/h:n lukemaan kiihdytyskäyttöön tarkoitettujen renkaiden vuoksi. Nämä ovat melkoisia lukemia autolle, jonka alustarakenteet ovat edelleen sukua jo 25 vuotta sitten esitellylle Väyrys-Mersulle.


Kiihdytyssuoralla Challengerin menoa avittavat monet muutkin tekijät Nitton renkaiden lisäksi. Ns. Line Lock -toiminto lukitsee eturenkaat burnouteja varten, ja launch control avittaa lähtöjä. Lisäksi Bilsteinin iskunvaimentimet säätyvät Track-moodissa kiihdytysajon kannalta optimaalisiin asentoihin. Kun kaikki menee nappiin, varttimailin pitäisi sujua 10,5 sekunnissa 211 km/h:n loppunopeudella. Suoritus on varsin kovaa luokkaa, koska Challenger SRT Demon on vain 0,6 sekuntia nopeampi.

Demon päätyi vain harvoille ja valituille, mutta Super Stockin tuotantomäärää ei aiota rajoittaa mitenkään. USA:ssa tilauksia voi jättää jo loppukesästä alkaen, ja tuotannon pitäisi käynnistyä syksyn mittaan. Ensimmäisten autojen luvataan olevan asiakkailla loppuvuodesta. Atlantin toisella puolella Dodgen kiihdytysherkusta pitää todennäköisesti pulittaa reilua 80 000 euroa vastaava summa.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...