Huima suoritus katuautolta – kevyesti viritetty Dodge Demon ylsi 9,34 sekunnin varttimailiaikaan

Dodge sai muskeliautofanit suorastaan euforian valtaan, kun 700-heppaisella ahdetulla veekasilla varustetut Chargerin ja Challengerin Hellcat-versiot tuotiin muutama vuosi sitten markkinoille. Niiden suorituskyky on jo sitä luokkaa, että klassiset esikuvat jäävät väistämättä ihmettelemään modernien muskelien takavaloja. Lisä ei ole kuitenkaan koskaan pahaksi, ja niinpä Dodge lanseerasi Challengerista vielä Hellcatiakin puhdikkaamman SRT Demonin.

840-hevosvoimainen Demon on optimoitu kiihdytyskäyttöön, vaikka auto onkin edelleen katulaillinen. Esimerkiksi superkapea eturengastus leveiden takaläskien parina kertoo kuitenkin, että varttimailin kiihdytyssuora on Demonin ominta reviiriä. Dodge onkin mainostanut Demonia maailman ensimmäiseksi katurekisteröidyksi kiihdytysautoksi, mutta jo tehtaalta saatavilla kiihdytysslickseillä sillä ei ole asiaa kadulle edes Amerikassa. Näillä renkailla varustettuna ja kisabensalla tankattuna vakiokuntoisen auton varttimailiajaksi on kerrottu 9,65 sekuntia, mikä on jo hyperautoluokkaa.

Superautojen osalta alle 10 sekunnin suorituksiin 400 metrin suoralla on pystynyt myös McLaren 720S. Jopa Teslan täyssähköisellä Model S P100D:llä on kellotettu vastaavia aikoja, mikä kertoo sähköautojen potentiaalista. Vanhalla kunnon jenkkiveekasillakin on kuitenkin sanansa sanottavana näissä mittelöissä. Kevyesti viritetty Challenger SRT Demon ylsi nimittäin todelliseen haamusuoritukseen varttimaililla, kun kellot seisahtuivat aikaan 9,34.


Loppunopeudeksi mitattiin puolestaan tarkalleen 239,6 km/h. Nämä lukemat ovat lähes käsittämättömän kovia katuautolle, jonka moottorista irtoaa kylläkin yli 1000 heppaa. Pyörätehoa tästä yksilöstä on mitattu yli 900 hevosvoimaa. Konetehon puolesta uudelle tuhatluvulle on ylletty melko pienin muutoksin. Demoniin on nimittäin asennettu 1700 cc -suuttimet, E85-polttoainekonversio, 2,65-tuumainen ahtimen ylempi hihna ja katalysaattoriton pakoputkiston keskirööri. Lisäksi pitoa kohentavat Hoosierin kiihdytysrenkaat.

Näillä toimenpiteillä on saatu aikaan auto, joka on ainakin kiihdytyssuoralla ripeämpi kuin maineikkaan Hennessey-virityspajan tuunaama Demon HPE1000-nimisellä paketilla. Hennesseyn luomus ylsi nimittäin ”vain” 9,38 sekunnin aikaan, ja loppunopeudeksi mitattiin 236 km/h. Katso tästä, kuinka maailman nopein SRT Demon pinkaisee paikaltaan:





 

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...