Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut, ja auto oli muutenkin kaukana eurooppalaisista kilpakumppaneistaan.

Kian edistys viime vuosina on ollut kuitenkin huimaa, joten maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä esiteltävältä neljännen sukupolven Sorentolta on lupa odottaa suuria.

-- MAINOS --

Uutuuden kuvia ja ensimmäisiä tietoja ei sen sijaan tarvitse odottaa sinne asti, koska Kia julkaisi ne jo nyt. Auto on laitettu uusiksi niin sisältä kuin päältä, ja SUV:n muodot ovat entistä jylhemmät. Edeltäjän pehmeänpyöreät linjat ovat saaneet väistyä terävämmän designin tieltä, joka ulottuu myös Kian tiger nose -maskin uuteen tulkintaan. Maskia reunustavien ledivalojenkin ilme on nyt aiempaa tuimempi, ja etupuskurista löytyy monenlaisia teräviä kulmia.

Kylkilinjasta erottuvat etulokasuojasta oven puolelle ulottuva koriste-elementti sekä sivuikkunoiden koristelistan erikoinen “hainevä”, joka on jo nähty samassa paikassa kompaktiluokan ProCeed-sporttifarmarissa. Myös perän osalta riittää uutta kerrottavaa, koska kolmannen sukupolven vaakasuuntaiset takavalot ovat saaneet tehdä tilaa kahtia jaetuille pystysuorille umpioille. Niidenkin muotoja voi luonnehtia teräviksi takaluukun ja -puskurin pokkausten tavoin.

-- MAINOS --




Uuden Sorenton konepelti on kuulemma pidempi kuin edeltäjässään, ja A-pilari on siirtynyt noin 30 milliä taaemmas. Myös etu- sekä takaylityksiä on lyhennetty sopusuhtaisemman ulkoasun nimissä, ja sisustakin on hyötynyt muutoksista. Kia mainostaa nimittäin uuden Sorenton sisätiloja yksiksi väljimmistä korealaisvalmistajan historiassa, ja tarjolla on tuttuun tapaan joko kolmas penkkirivi tai ekstrasuuri tavaratila.

-- MAINOS --

Mittaristona palvelee 12,3-tuumainen digitaalinäyttö, kun taas tietoviihdejärjestelmän ruutu on 10,25-tuumainen. Kaikkia toimintoja ei kuitenkaan hallita kosketusnäytön kautta, vaan esimerkiksi ilmastoinnille ja lämmitykselle on edelleen omat nappinsa. Automaattivaihteiston valitsin on puolestaan Jaguar-tyylinen kiekko, ja ajomoodeille on vielä oma valitsimensa.

Arvokkaasta tunnelmasta huolehditaan mm. tunnelmavalaistuksen, nahkaverhoilun sekä metalli- ja puuefektikoristeiden avulla, ja tekniikan sarallakin uuden Sorenton pitäisi pärjätä hyvin. Kia kertoo nimittäin, että uutuudessa on enemmän high-techia kuin missään muussa sen autossa aiemmin, mutta tarkemmat tekniset tiedot jätetään vielä odottelemaan Geneven ensi-iltaa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.