MAINOS: Hovisepät

TAG Heuer Aquaracer Professional 300

Luotettavuutta pinnalla ja sen alla

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut, ja auto oli muutenkin kaukana eurooppalaisista kilpakumppaneistaan.

Kian edistys viime vuosina on ollut kuitenkin huimaa, joten maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä esiteltävältä neljännen sukupolven Sorentolta on lupa odottaa suuria.

Uutuuden kuvia ja ensimmäisiä tietoja ei sen sijaan tarvitse odottaa sinne asti, koska Kia julkaisi ne jo nyt. Auto on laitettu uusiksi niin sisältä kuin päältä, ja SUV:n muodot ovat entistä jylhemmät. Edeltäjän pehmeänpyöreät linjat ovat saaneet väistyä terävämmän designin tieltä, joka ulottuu myös Kian tiger nose -maskin uuteen tulkintaan. Maskia reunustavien ledivalojenkin ilme on nyt aiempaa tuimempi, ja etupuskurista löytyy monenlaisia teräviä kulmia.

Kylkilinjasta erottuvat etulokasuojasta oven puolelle ulottuva koriste-elementti sekä sivuikkunoiden koristelistan erikoinen “hainevä”, joka on jo nähty samassa paikassa kompaktiluokan ProCeed-sporttifarmarissa. Myös perän osalta riittää uutta kerrottavaa, koska kolmannen sukupolven vaakasuuntaiset takavalot ovat saaneet tehdä tilaa kahtia jaetuille pystysuorille umpioille. Niidenkin muotoja voi luonnehtia teräviksi takaluukun ja -puskurin pokkausten tavoin.

Suosittelemme


Uuden Sorenton konepelti on kuulemma pidempi kuin edeltäjässään, ja A-pilari on siirtynyt noin 30 milliä taaemmas. Myös etu- sekä takaylityksiä on lyhennetty sopusuhtaisemman ulkoasun nimissä, ja sisustakin on hyötynyt muutoksista. Kia mainostaa nimittäin uuden Sorenton sisätiloja yksiksi väljimmistä korealaisvalmistajan historiassa, ja tarjolla on tuttuun tapaan joko kolmas penkkirivi tai ekstrasuuri tavaratila.

Mittaristona palvelee 12,3-tuumainen digitaalinäyttö, kun taas tietoviihdejärjestelmän ruutu on 10,25-tuumainen. Kaikkia toimintoja ei kuitenkaan hallita kosketusnäytön kautta, vaan esimerkiksi ilmastoinnille ja lämmitykselle on edelleen omat nappinsa. Automaattivaihteiston valitsin on puolestaan Jaguar-tyylinen kiekko, ja ajomoodeille on vielä oma valitsimensa.

Arvokkaasta tunnelmasta huolehditaan mm. tunnelmavalaistuksen, nahkaverhoilun sekä metalli- ja puuefektikoristeiden avulla, ja tekniikan sarallakin uuden Sorenton pitäisi pärjätä hyvin. Kia kertoo nimittäin, että uutuudessa on enemmän high-techia kuin missään muussa sen autossa aiemmin, mutta tarkemmat tekniset tiedot jätetään vielä odottelemaan Geneven ensi-iltaa.

Lue lisää