Kia esitteli äskettäin futuristisesti muotoillun EV9-crossoverin, joka toimii korealaismalliston sähköautomalliston lippulaivana. Tulossa on myös samaa design-tyyliä hyödyntäviä edullisemman pään sähköautoja.
Niistä EV5 on jo esitelty, ja nyt Kia toi julkisuuteen EV4:n ja EV3:n konseptiversiot. Niistä jälkimmäinen pääsee ensimmäisenä tuotantoon, ja auton pitäisi korvata jo ensi vuonna sähkön voimin liikkuva Soul. EV3:n alkaen-hintojen uumoillaan olevan reilun 30 000 euron luokkaa, eli auton pitäisi pystyä haastamaan hinnallaan myös monet kiinalaismerkit.
Concept EV3 kuuluu pikkuautojen B-segmenttiin, mutta se vaikuttaisi olevan hieman tuotannosta poistuvaa Soulia isompi. Osansa tähän vaikutelmaan on pelkästään sähköautokäyttöön suunnitelulla perusrakenteella, joka minimoi korin etu- ja takaylitykset. Auton radikaalin kulmikas muotoilu viestittää sukulaisuudesta EV5:n ja EV9:n kanssa, mutta EV3:ssa nähdään jälleen uusi tulkinta Kian ”Tiger face” -naamailmeestä. Kauniiksi tätäkään Kian uutuutta ei voi kutsua, mutta ainakin se erottuu tehokkaasti joukosta.
Kian päämuotoilija Karim Habibin mukaan EV3:n design on tehty käytännöllisyyden ja mahdollisimman väljien sisätilojen ehdoilla. Tämän vuoksi esimerkiksi tuulilasi on suhteellisen pystyssä kulmassa ja auton nokka on varsin lyhyt. Konseptin ulkoasu on kuulemma jo melko lähellä ensi vuonna myyntiin tulevaa tuotantomallia, mutta sisusta edustaa vielä konseptiauton tyypillistä erikoisuudentavoittelua kaapparityylisiä takaovia myöten.
Minimalistinen tyyli ja mittariston sekä keskinäytön sisäänsä kätkevä leveä vaakasuuntainen ruutu nähtäneen tuotantomallissakin, ja sama koskee todennäköisesti myös ratin oikeaan laitaan siirtynyttä Kian logoa. Etupenkkien välisen pöytätyyppisen keskikonsolin voi säätää eri asentoihin, ja erilaisilla kestävillä materiaaleilla on suuri rooli ainakin konseptiauton sisustassa. Lisäksi takapenkin saa kipattua kokonaan pystyyn, jolloin autoon mahtuu sisään esimerkiksi sähköpyörä tai -potkulauta. Sitä pystyy myös lataamaan ajon aikana.
Suosittelemme
EV3:n tuotantoversio tehdään korealaiskonsernin E-GMP-perusrakenteelle, joka mahdollistaa eri akkukokoja sekä yksi- ja kaksimoottorisia malleja. EV5-sisarmallissa jo perusversio tarjoaa vajaat 220 heppaa, mutta pykälää edullisemmassa EV3:ssa saatetaan tyytyä vähän pienempiinkin teholukemiin. Toisaalta tästäkin sähkö-Kiasta lienee myöhemmin tulossa erityisen tehokas nelivetoinen GT-versio.