Kia Picanto sai jälleen uuden faceliftin – kaunotar vai hirviö?

Monien nykyautojen muotoilua vaivaa yliyrittäminen, kun designerit sovittavat yhteen ainoaan autoon lähes kaikki tuntemansa muotoilukikat. Tästä suuntauksesta saatiin jälleen yksi esimerkki, kun Kia toi julkisuuteen nyky-Picanton toisen faceliftin.

Nykyinen Picanto lanseerattiin markkinoille vuonna 2017, ja se sai miedon kasvojenkohotuksen kolme vuotta myöhemmin. Nyt on siis jo toisen faceliftin vuoro, jonka turvin korealainen miniauto yritetään pitää tuoreena seuraavatkin vuodet. Picanton ilme edustaa jatkossa Kian ”Opposites United” -muotokieltä, jonka sopivuudesta sympaattiseen miniautoon voidaan olla montaa mieltä.

Kuva: Kia

Ajovalot ovat muuttuneet Y-kirjaimen muotoisiksi, ja niihin saa lisävarusteena myös leditekniikkaa. Monimutkaisen muotoiset umpiot on yhdistetty tosiinsa valonauhaa muistuttavalla maskielementillä, jonka alapuolelta löytyy vielä mustaa muovia. Puskurin alareunassakin on erilaisia aukkoja, ritilöitä ja koristeita vaikka muille jakaa, joten keulailme on vähintäänkin rauhaton. Kylkiprofiilissa ei ole juuri muutoksia edeltäjään verrattuna, mutta uudet takavalot on nyt yhdistetty toisiinsa ledipaneelilla ja takapuskurin alareunassa on entistä aggressiivisemman oloinen diffuusori. Lisäksi pakoputkenpäät on piilotettu näkyvistä.

Kuva: Kia

Kuvissa esiintyy GT-Line-huippuversio, mutta perusmallia ei ole vielä tuotu julkisuuteen. Toivoa siis on, että sen muotoilu olisi vähintään pykälää rauhallisempaa. Crossover-tyylisestä X-Line-varustetasosta Kia ei ole myöskään maininnut halaistua sanaa, joten se saattaa poistua valikoimasta faceliftin yhteydessä. Perusmallissa on 14-tuumaiset pyörät, kun taas kuvien GT-Linen pyöräkoko on kaksi tuumaa isompi. Värivalikoimaan kuuluu kaikkiaan yhdeksän sävyä, joista neljä, eli Signal Red, Smoke Blue, Sporty Blue ja Adventurous Green ovat uusia.

Kuva: Kia

Vaikka GT-Line on suorastaan aggressiivisen näköinen, uusi Picanto on itse asiassa edeltäjäänsä hitaampi. Tämä johtuu siitä, että 100-heppainen litran kokoinen turbomoottori on poistettu valikoimasta. Euroopassa ja Australiassa Picantoa saa jatkossa ainoastaan kahdella eri vaparikoneella, joiden iskutilavuudet ovat yksi ja 1,2 litraa. Molempia on viilattu pienemmän kulutuksen ja päästöjen ehdoilla, mutta teholukemia ei ole vielä kerrottu. Ne voidaan kuitenkin päätellä Hyundain i10-sisarmallista, jonka litran kokoinen kone tuottaa 67 hevosvoimaa ja 1,2-litrainen 84 heppaa. Vaihteistona palvelee joko viisipykäläinen manuaali tai saman laatikon automatisoitu versio.

Sisätilojen puolella on viilattu tekniikkaa ja materiaaleja. Kahdeksantuumaisella ruudulla varustettu Kia Connect -tietoviihdejärjestelmä on nyt etäpäivitettävä, ja siihen saa kaksi Bluetooth-yhteyttä. Lisäksi Picantosta löytyy nettipohjainen puheohjaus, Apple CarPlay ja Android Auto. Keskinäytön yhteydessä on edelleen perinteisiä nappeja, ja vakiovarusteluun kuuluu 4,2-tuumainen digimittaristo. Perusmallin verhoilu on mustaa kangasta, kun taas GT-Linessä käytetään keinonahkaa. Autoon tarjotaan myös Glossy Black -, Adventurous Green – ja Rich Brown -nimisiä tyylipaketteja, joista ensiksi mainittu on vakiona GT-Linessä. Turvavarusteluakin on kohennettu, ja Picantoon saa uusia ajoavustimia varustetasosta riippuen.

Suosittelemme

Kuva: Kia

Picanto on Kian myydyin malli monilla eri markkina-alueilla, joten radikaalin oloisen faceliftin harteilla lepäävät melkoiset paineet. Miniautoluokka on harventunut kovasti viime vuosina, koska jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset tekevät tämän hintaluokan polttomoottoriautojen valmistamisesta entistä hankalampaa. Kiakin on ilmoittanut esittelevänsä 15 uutta täyssähkömallia vuoteen 2027 mennessä, joten nykymalli voi hyvinkin jäädä viimeiseksi polttomoottori-Picantoksi.

Kuva: Kia
LähdeCarscoops

Lue lisää