Kia julkaisi tiiserin uudesta sähkö-SUV:istaan – tuleva EV9 on yksi rohkeimmin muotoiltuja tuotantoautoja

Kia toi toissa vuonna julkisuuteen varsin rohkeasti muotoillun EV9-nimisen ison sähkökatumaasturin konseptin. Nyt korealaismerkki julkaisi tiiserivideon auton tuotantoversiosta, jonka muotoilua ei ole juuri vesitetty tutkielmaan verrattuna.

Tiiserivideon jälkeen luvassa on uutuuden lanseeraus, joka koittaa jo muutaman viikon päästä. Sitä odotellessa voidaan tutkia EV9:n sivuprofiilia sekä keulaa tiiserin perusteella. Iso sähkö-SUV on varsin kulmikas ilmestys, jonka kylkiprofiilia dominoivat kantikkaat pokkaukset lokasuojien kohdalla. Keulan reunaosat koostuvat puolestaan varsinaisesta ledivalomerestä, ja päiväajovalojen nauhat ulottuvat pitkälle puskuriin saakka.

Kuva: Kia

EV9 muotoilu on voimakkaan futuristista, mutta autossa voi nähdä myös kulmikasta retrohenkeä sisarmerkki Hyundain Ioniq 5:n tyyliin. EV9:stä tulee Kian malliston lippulaiva kahdessakin suhteessa. Se on ensinnäkin merkin suurin ja komein sähköauto, ja lisäksi sähköuutuus saa kunnian olla Kian tähänastisen historian isoin ja rohkeimmin muotoiltu katumaasturi.

EV9 tehdään Kian ja Hyundain muista sähköautoista tutun E-GMP-perusrakenteen varaan, jota venytetään massiivisessa sähkö-SUV:ssa aivan uusiin mittoihin. Perusmallissa on ilmeisesti noin 200 hevosvoimaa, kun taas huippuversio tarjoilee tuplasti enemmän potkua. Lippulaivan status näkyy luonnollisesti hinnassakin, joksi on kerrottu huippumallin kohdalla noin 73 000 dollaria USA:n markkinoilla. Hinnat alkaen -versioon pitäisi puolestaan päästä käsiksi 56 000 taalalla, mutta Euroopan hinnat jäävät vielä nähtäväksi.

Takavetoisen perusmallin uumoillaan kiihtyvän nollasta sataan reilussa 8,5 sekunnissa, mutta joka nurkasta raapivan huippuversion kohdalla lukemasta viilautuu pois yli kolme sekuntia. Toimintasäteeksi huhutaan parhaimmillaan noin 480 kilometriä USA:n normien mukaan laskettuna, eli Euroopan WLTP-arvo lienee yli 500 kilometriä. Nelivetomallissa lukema jää hieman pienemmäksi, mutta kaikkien versioiden latauksen pitäisi hoitua monia kilpailijoita nopeammin Kian ja Hyundain hyödyntämän 800 voltin latausteknologian ansiosta.

LähdeCarscoops

Lue lisää