Kia esitteli Kiinassa uuden kompaktin sähkö-SUV:n – EV5 tulee myyntiin myös Euroopassa

Harmaavarpusen näköiset autot ovat Kialla historiaa. Erityisesti korealaismerkin sähkömallit erottuvat tätä nykyä joukosta, ja nyt niiden joukko täydentyy kompaktien katumaasturien sarjaan kuuluvalla EV5:llä.

Kiinan Chengdu Motor Show’ssa esitelty uutuus ei ole kuitenkaan Kian omassa mallistossa kovinkaan omaleimainen, koska se on kuin pienempi painos keväällä lanseeratusta kookkaasta EV9:stä. EV5:n on tarkoitus toimia Sportagen sähköisenä vaihtoehtona, ja se on asemoitu korealaismerkin mallistossa nimensä mukaisesti crossover-tyylisen EV6:n alapuolelle.

Kuvateksti: Kia

EV5:n tuotantomalli on hyvin lähellä parin kuukauden takaista tutkielmaa, eli sähkö-SUV vaikuttaa ainakin ensivilkaisulla lähes konseptiautomaiselta. Tarkemmin katsomalla huomaa kuitenkin, että futuristiset vanteet ovat muuttuneet hieman pienemmiksi, mutta niillä on mittaa edelleen parhaimmillaan 21 tuumaa. Lisäksi nauhamaisia ledivaloja sekä puskureita on hienosäädetty, ja auto on saanut isommat sivupeilit sekä korin pinnasta pompsahtavat ovenkahvat.

Kuvateksti: Kia

Reilun 4,6 metrin pituinen ja 2,75 metrin akselivälillä varustettu EV5 on mitoiltaan hyvin lähellä perinteisempiä voimanlähteitä käyttävää Sportagea, mutta esimerkiksi Tesla Model Y on yli 13 senttiä Kiaa pidempi. Uutuuden pääkohderyhmänä toimivat kuulemma milleniaaleihin kuuluvat perheet, ja käytännöllisyys on ollut yksi suunnittelun keskipisteistä. Sisustaan on yritetty loihtia lounge-tyyliä, ja esimerkiksi etumatkustajan istuin ulottuu keskikonsolin päälle sohvamaisen vaikutelman luomiseksi. Tunnelmavalaistukseen on puolestaan tarjolla 64 eri sävyä, jotka hohtavat eri tavoilla esimerkiksi ajomoodin ja ajoavustinten ilmoitusten mukaisesti.

Kuvateksti: Kia

Mittariston ja keskinäytön toisiinsa yhdistävällä ruudulla varustettu kojelauta on puolestaan hyvin lähellä EV9:ssä nähtyä tyyliä. Kosketusnäytöstä huolimatta ilmastoinnin säädöille on maltettu jättää muutama perinteinen nappikin, ja lisää painikkeita löytyy ratista. Erilaisia säilytyslokeroita pitäisi olla riittämiin, ja takakontin lattian altakin löytyy vielä oma lokeronsa. Tekniikkansa osalta EV5 on tehty korealaiskonsernin E-GMP-perusrakenteen varaan, mutta sähkövoimalinjan tietoja ei ole vielä kerrottu. Kiinasta vuotaneen informaation perusteella autoa vauhdittaa ainakin sikäläisillä markkinoilla etusähkömoottori, joka tuottaa 218 hevosvoimaa ja 310 newtonmetriä.

Akuissa hyödynnetään puolestaan kiinalaisen BYD:n kehittämää teknologiaa, mutta kapasiteetti ja toimintasäde ovat vielä hämärän peitossa. EV5:n tekniset ominaisuudet saattavat vaihdella markkina-alueittain, ja muiden maiden versioista saataneen lisätietoja lokakuussa Kian järjestämän sähköautopäivän yhteydessä. Kiinassa auton myynti alkaa vielä tämän vuoden aikana, ja muut markkinat seuraavat perässä lähitulevaisuudessa. EV5:n jälkeen Kialta on tulossa vielä pienempikin täyssähköauto, joka saa EV4-tunnuksen.

Kuvateksti: Kia
Kuvateksti: Kia
LähdeCarscoops

Lue lisää