Kevään näyttelykausi jatkui Turun AutoSaloonissa – kalusto ulottui mahonkisesta hot rodista superautoihin

Varsinais-Suomen autokevät polkaistiin käyntiin Turun AutoSaloonin voimin. Messut järjestettiin nyt viidettä kertaa, ja tapahtumapaikaksi on vakiintunut Turun Messukeskus Salon sijasta. Näyttely järjestettiin alun perin siellä, kuten nimestäkin voi jo päätellä. Messukeskuksessa kalustoa oli esillä kolmessa hallissa, ja lisäksi pienemmässä tilassa oli esillä cleantech-teeman mukaisia ajopelejä.

AutoSaloon 2016

Näyttelykierros starttasi jenkkiautoille pyhitetystä hallista. Muutaman auton kohdalta puuttui niistä kertovia kylttejä vielä vajaat pari tuntia näyttelyn avaamisen jälkeen, mutta myöhemmin iltapäivällä asia oli korjattu. Monet jenkit olivat jo tuttuja muista kotimaisista näyttelyistä, mutta kyllähän siipiklassikkoja ja muskeliautoja on aina ilo katsella. Esillä oli sulassa sovussa niin entisöityjä kuin rakenneltujakin menopelejä, ja hallin vetonaula oli varsin erikoinen tapaus. Se oli nimittäin Ruotsista paikalle tuotu Jaguar-koneinen hot rod, jonka kori oli tehty käsityönä mahongista.


AutoSaloon 2016

Seuraavassa hallissa oli esillä varsin sekalainen kattaus, joka käsitti tuning-autoja, vanhoja ja uudempiakin kilpureita, pari suhteellisen tuoretta superautoa ja ennen kaikkea legendaarisia B-ryhmän rallitykkejä kultaiselta 80-luvulta. Niistä päästiin kuulemaan myös ääninäytteitä, kun mm. Audi Quattro sekä Renault 5 Turbo startattiin ja ajettiin piha-alueelle.

AutoSaloon 2016





Kolmas halli edusti puhdasta tuningia, johon kuuluu valitettavasti myös jatkuva musiikin jumputus. Se alkoi pidemmän päälle ärsyttää korvia, ja myös valaistuksessa olisi ollut parantamisen varaa. Hämärä tunnelma ja erilaiset strobovalot kuuluvat tietysti tuning-kulttuuriin, mutta heikko valaistus teki näyttelykalujen kuvaamisesta ja tarkemmasta tutkimisesta melkoisen hankalaa.

AutoSaloon 2016

Neljäs tila oli varsin pieni, ja esillä oli cleantechin hengessä mm. muutama sähköauto ja Valmetin valmistama futuristinen konsepti. Koko näyttelyn autojen määrä ei ollut mitenkään päätähuimaava esimerkiksi Lahden Classic Motor Show’hun verrattuna, ja myös esillepano ja puitteet olivat paikoitellen hieman turhankin yksinkertaisia. Yleisön suusta kuului myös kommentteja, että lauantain yleisömäärä olisi ollut viimevuotista pienempi. Toisaalta ulkoalueellakin riitti mukavasti nähtävää, ja erityisesti drifting-näytökset olivat todella komeaa katseltavaa. Halukkaat pääsivät myös monsteriauton lavalle varsin eksoottiseen kyytiin.

AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...