Kevään näyttelykausi jatkui Turun AutoSaloonissa – kalusto ulottui mahonkisesta hot rodista superautoihin

Varsinais-Suomen autokevät polkaistiin käyntiin Turun AutoSaloonin voimin. Messut järjestettiin nyt viidettä kertaa, ja tapahtumapaikaksi on vakiintunut Turun Messukeskus Salon sijasta. Näyttely järjestettiin alun perin siellä, kuten nimestäkin voi jo päätellä. Messukeskuksessa kalustoa oli esillä kolmessa hallissa, ja lisäksi pienemmässä tilassa oli esillä cleantech-teeman mukaisia ajopelejä.

AutoSaloon 2016

Näyttelykierros starttasi jenkkiautoille pyhitetystä hallista. Muutaman auton kohdalta puuttui niistä kertovia kylttejä vielä vajaat pari tuntia näyttelyn avaamisen jälkeen, mutta myöhemmin iltapäivällä asia oli korjattu. Monet jenkit olivat jo tuttuja muista kotimaisista näyttelyistä, mutta kyllähän siipiklassikkoja ja muskeliautoja on aina ilo katsella. Esillä oli sulassa sovussa niin entisöityjä kuin rakenneltujakin menopelejä, ja hallin vetonaula oli varsin erikoinen tapaus. Se oli nimittäin Ruotsista paikalle tuotu Jaguar-koneinen hot rod, jonka kori oli tehty käsityönä mahongista.

AutoSaloon 2016

Seuraavassa hallissa oli esillä varsin sekalainen kattaus, joka käsitti tuning-autoja, vanhoja ja uudempiakin kilpureita, pari suhteellisen tuoretta superautoa ja ennen kaikkea legendaarisia B-ryhmän rallitykkejä kultaiselta 80-luvulta. Niistä päästiin kuulemaan myös ääninäytteitä, kun mm. Audi Quattro sekä Renault 5 Turbo startattiin ja ajettiin piha-alueelle.

AutoSaloon 2016

Suosittelemme

Kolmas halli edusti puhdasta tuningia, johon kuuluu valitettavasti myös jatkuva musiikin jumputus. Se alkoi pidemmän päälle ärsyttää korvia, ja myös valaistuksessa olisi ollut parantamisen varaa. Hämärä tunnelma ja erilaiset strobovalot kuuluvat tietysti tuning-kulttuuriin, mutta heikko valaistus teki näyttelykalujen kuvaamisesta ja tarkemmasta tutkimisesta melkoisen hankalaa.

AutoSaloon 2016

Neljäs tila oli varsin pieni, ja esillä oli cleantechin hengessä mm. muutama sähköauto ja Valmetin valmistama futuristinen konsepti. Koko näyttelyn autojen määrä ei ollut mitenkään päätähuimaava esimerkiksi Lahden Classic Motor Show’hun verrattuna, ja myös esillepano ja puitteet olivat paikoitellen hieman turhankin yksinkertaisia. Yleisön suusta kuului myös kommentteja, että lauantain yleisömäärä olisi ollut viimevuotista pienempi. Toisaalta ulkoalueellakin riitti mukavasti nähtävää, ja erityisesti drifting-näytökset olivat todella komeaa katseltavaa. Halukkaat pääsivät myös monsteriauton lavalle varsin eksoottiseen kyytiin.

AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016AutoSaloon 2016

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat