Keskimoottorinen Corvette saatetaan ristiä Zoraksi – nimen taustalla on kunnianosoitus todelliselle Chevy-legendalle

Jo vuonna 1953 markkinoille lanseerattu Chevrolet Corvette on saanut välillä puolustaa yksinään Amerikan urheiluautokunniaa. Vette on nykyään edennyt jo seitsemänteen sukupolveensa, ja auto on pysynyt koko historiansa aikana uskollisena etumoottorikonseptille. Corvetten isänä tunnettu legendaarinen pääinsinööri Zora Arkus-Duntov olisi kuitenkin halunnut tehdä luomuksestaan keskimoottorisen jo 1960-luvulla eurooppalaisten sporttien haastamiseksi toden teolla.

Aiheesta tehtiin XP-819-niminen prototyyppikin vuonna 1964, mutta General Motorsin johto ei lämmennyt tuotantosuunnitelmille ilmeisesti kustannussyistä. Niinpä Corvette jatkoi etumoottorin voimin näihin päiviin asti, mutta keskimoottori-ideaan on palattu aina silloin tällöin Vetten seuraavaa sukupolvea kehitettäessä. Sille ei ole näytetty vielä kertaakaan vihreää valoa, mutta pian kaikki on toisin.

-- MAINOS --

Kahdeksannen sukupolven Corvette on ollut nimittäin kehitteillä jo muutaman vuoden ajan, ja nyt auto muuttuu vihdoinkin keskimoottoriseksi. Prototyypeistä napatut salavalokuvat kertovat, että C8-korisen Vetten mittasuhteet ovat hyvin lähellä esimerkiksi Ferrarin tai Lambon keskimoottorimalleja. Täysin uusi rakenne vaatii myös tuoreen nimen, ja niinpä General Motors on rekisteröinyt Zora-nimen käyttöönsä useilla eri markkinoilla.

Mid Engine Corvette Forum -nimisen nettisivuston jäsen huomasi, että GM on rekisteröinyt Corvetten isään viittaavan nimen USA:ssa, EU:n alueella, Isossa-Britanniassa, Japanissa, Australiassa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Ne kaikki ovat maita, joissa Chevrolet voisi myydä uutta Corvettea haastaakseen entistä paremmin eurooppalaiset superautot.

On siis hyvinkin mahdollista, että keskimoottorinen Corvette tunnetaan Zora-lisänimellä. Auto esitellään todennäköisesti ensi vuoden aikana, ja siitä tulee tarjolle useita eri versioita. Niille on yhteistä perinteiden velvoittama veekasitekniikka, mutta muuten tekniset ratkaisut ovat hyvinkin erilaisia. Perusmallia saattaa vauhdittaa 6,2-litrainen LT1-V8, joka luovuttaa noin 500 hevosvoimaa. Lisäksi tarjolle tulee ilmeisesti 180 asteen kampiakselilla varustettu 600-heppainen kasi, kahdella turbolla ryyditetty 800-hevosvoimainen V8 ja jopa hybridi, josta voisi irrota bensakasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta jopa 1000 heppaa.

-- MAINOS --




Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.