Keskimoottorinen Corvette saatetaan ristiä Zoraksi – nimen taustalla on kunnianosoitus todelliselle Chevy-legendalle

Jo vuonna 1953 markkinoille lanseerattu Chevrolet Corvette on saanut välillä puolustaa yksinään Amerikan urheiluautokunniaa. Vette on nykyään edennyt jo seitsemänteen sukupolveensa, ja auto on pysynyt koko historiansa aikana uskollisena etumoottorikonseptille. Corvetten isänä tunnettu legendaarinen pääinsinööri Zora Arkus-Duntov olisi kuitenkin halunnut tehdä luomuksestaan keskimoottorisen jo 1960-luvulla eurooppalaisten sporttien haastamiseksi toden teolla.

Aiheesta tehtiin XP-819-niminen prototyyppikin vuonna 1964, mutta General Motorsin johto ei lämmennyt tuotantosuunnitelmille ilmeisesti kustannussyistä. Niinpä Corvette jatkoi etumoottorin voimin näihin päiviin asti, mutta keskimoottori-ideaan on palattu aina silloin tällöin Vetten seuraavaa sukupolvea kehitettäessä. Sille ei ole näytetty vielä kertaakaan vihreää valoa, mutta pian kaikki on toisin.

Kahdeksannen sukupolven Corvette on ollut nimittäin kehitteillä jo muutaman vuoden ajan, ja nyt auto muuttuu vihdoinkin keskimoottoriseksi. Prototyypeistä napatut salavalokuvat kertovat, että C8-korisen Vetten mittasuhteet ovat hyvin lähellä esimerkiksi Ferrarin tai Lambon keskimoottorimalleja. Täysin uusi rakenne vaatii myös tuoreen nimen, ja niinpä General Motors on rekisteröinyt Zora-nimen käyttöönsä useilla eri markkinoilla.

Mid Engine Corvette Forum -nimisen nettisivuston jäsen huomasi, että GM on rekisteröinyt Corvetten isään viittaavan nimen USA:ssa, EU:n alueella, Isossa-Britanniassa, Japanissa, Australiassa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Ne kaikki ovat maita, joissa Chevrolet voisi myydä uutta Corvettea haastaakseen entistä paremmin eurooppalaiset superautot.

On siis hyvinkin mahdollista, että keskimoottorinen Corvette tunnetaan Zora-lisänimellä. Auto esitellään todennäköisesti ensi vuoden aikana, ja siitä tulee tarjolle useita eri versioita. Niille on yhteistä perinteiden velvoittama veekasitekniikka, mutta muuten tekniset ratkaisut ovat hyvinkin erilaisia. Perusmallia saattaa vauhdittaa 6,2-litrainen LT1-V8, joka luovuttaa noin 500 hevosvoimaa. Lisäksi tarjolle tulee ilmeisesti 180 asteen kampiakselilla varustettu 600-heppainen kasi, kahdella turbolla ryyditetty 800-hevosvoimainen V8 ja jopa hybridi, josta voisi irrota bensakasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta jopa 1000 heppaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...