Keskimoottorinen Corvette saatetaan ristiä Zoraksi – nimen taustalla on kunnianosoitus todelliselle Chevy-legendalle

Jo vuonna 1953 markkinoille lanseerattu Chevrolet Corvette on saanut välillä puolustaa yksinään Amerikan urheiluautokunniaa. Vette on nykyään edennyt jo seitsemänteen sukupolveensa, ja auto on pysynyt koko historiansa aikana uskollisena etumoottorikonseptille. Corvetten isänä tunnettu legendaarinen pääinsinööri Zora Arkus-Duntov olisi kuitenkin halunnut tehdä luomuksestaan keskimoottorisen jo 1960-luvulla eurooppalaisten sporttien haastamiseksi toden teolla.

Aiheesta tehtiin XP-819-niminen prototyyppikin vuonna 1964, mutta General Motorsin johto ei lämmennyt tuotantosuunnitelmille ilmeisesti kustannussyistä. Niinpä Corvette jatkoi etumoottorin voimin näihin päiviin asti, mutta keskimoottori-ideaan on palattu aina silloin tällöin Vetten seuraavaa sukupolvea kehitettäessä. Sille ei ole näytetty vielä kertaakaan vihreää valoa, mutta pian kaikki on toisin.

Kahdeksannen sukupolven Corvette on ollut nimittäin kehitteillä jo muutaman vuoden ajan, ja nyt auto muuttuu vihdoinkin keskimoottoriseksi. Prototyypeistä napatut salavalokuvat kertovat, että C8-korisen Vetten mittasuhteet ovat hyvin lähellä esimerkiksi Ferrarin tai Lambon keskimoottorimalleja. Täysin uusi rakenne vaatii myös tuoreen nimen, ja niinpä General Motors on rekisteröinyt Zora-nimen käyttöönsä useilla eri markkinoilla.

Mid Engine Corvette Forum -nimisen nettisivuston jäsen huomasi, että GM on rekisteröinyt Corvetten isään viittaavan nimen USA:ssa, EU:n alueella, Isossa-Britanniassa, Japanissa, Australiassa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa. Ne kaikki ovat maita, joissa Chevrolet voisi myydä uutta Corvettea haastaakseen entistä paremmin eurooppalaiset superautot.

On siis hyvinkin mahdollista, että keskimoottorinen Corvette tunnetaan Zora-lisänimellä. Auto esitellään todennäköisesti ensi vuoden aikana, ja siitä tulee tarjolle useita eri versioita. Niille on yhteistä perinteiden velvoittama veekasitekniikka, mutta muuten tekniset ratkaisut ovat hyvinkin erilaisia. Perusmallia saattaa vauhdittaa 6,2-litrainen LT1-V8, joka luovuttaa noin 500 hevosvoimaa. Lisäksi tarjolle tulee ilmeisesti 180 asteen kampiakselilla varustettu 600-heppainen kasi, kahdella turbolla ryyditetty 800-hevosvoimainen V8 ja jopa hybridi, josta voisi irrota bensakasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta jopa 1000 heppaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää