Suurin osa sähköautoista on merkittävästi polttomoottorivastineitaan painavampia möhkäleitä, mikä on melkoisessa ristiriidassa ympäristöä säästävän ekoauton idean kanssa. Asia on kuitenkin toisin, kun sähköauton lähtökohta on esitelty vuonna 1959.
Tuolloin markkinoille lanseerattiin alkuperäinen Mini, jonka pohjalta brittiläinen David Brown Automotive on viime vuosina kehitellyt lähes luksusluokkaan kurkottavia restomod-tyylisiä luomuksia. Tähän asti niitä on vauhdittanut perinteinen bensanelonen, mutta nyt myös David Brown hyppää mukaan sähköautojen maailmaan.
Firman ensimmäinen täyssähköinen klassikko tottelee Mini eMastered -nimeä. Minin syvintä olemusta, eli pienen koon ja painon mukanaan tuomaa hauskuutta ei ole haluttu hukata edes sähköistymisen alttarilla. Niinpä klassikkoon sovitettu akkukin on muihin sähköautoihin verrattuna minikokoa 18,8 kWh:n kapasiteettinsa myötä. Akun virta ohjataan 97 hevosvoiman huipputehon ja 175 newtonmetrin maksimiväännön tuottavalle sähkömoottorille, joka pyörittää luonnollisesti etupyöriä.
Näillä eväillä satasen nopeuteen pyyhkäistään 8,5 sekunnissa, eli alkuperäinen Mini jää ihmettelemään sähkökonversion perävaloja. Huippunopeuttakin riittää 148 km/h, ja toimintasäteeksi kerrotaan tarkalleen 177 kilometriä yhdellä latauksella. Vaihtovirtalatauksen tehoksi ilmoitetaan 6,6 kW, ja tavallisesta kotilatausasemasta akku täyttyy noin kolmessa tunnissa. Kaikkein vaikuttavin luku on kuitenkin sähkö-Minin massa, eli ainoastaan 640 kiloa. Pikkuauto painoi saman verran jo tehtaalta lähtiessään polttomoottorilla varustettuna.
Voimalinjan lisäksi David Brown Automotive laittaa vanhan Minin muutenkin kattavasti uusiksi. Kuvien autossa on esimerkiksi korinvärinen maski ja oranssi katto, mutta värit ja muu varustelu ovat luonnollisesti jokaisen asiakkaan melko vapaasti valittavissa. Sisustan puolelle ovat puolestaan saatavilla esimerkiksi esittelyauton kaltaiset uudet ruskeat nahkapenkit. Tähän yksilöön on asennettu myös kolmipuolainen puuratti, Pioneerin tietoviihdejärjestelmä Apple CarPlay – ja Android Auto -liitettävyydellä sekä lukuisia räätälintyönä tehtyjä alumiinisia käyttökytkimiä ja nappuloita.
Hintaa ei ole vielä kerrottu, mutta se ei ole edullista tasoa tämänkään David Brownin luomuksen kohdalla. Todennäköisesti summa kohoaa kuusinumeroiselle tasolle, jos polttomoottorimallien antamaan osviittaan on luottamista.