Ken Block sai uuden driftausauton – täyssähköinen Audi S1 Hoonitron on kunnianosoitus 1980-luvun rallilegendalle

Driftauspiirien kulttihahmo Ken Block on tehnyt uransa aikana yhteistyötä monien eri autonvalmistajien kanssa. Miehen alla on nähty niin Subaruja kuin Fordejakin, mutta uusin yhteistyökumppani löytyi Saksasta.

Ken Block on ollut jo muutaman kuukauden ajan virallisesti Audin mies, mutta rinkulamerkin logoilla varustettua driftausautoa on saatu vielä odottaa. Nyt sellainen tuotiin julkisuuteen todella pikaisen kehitystyön jälkeen, koska auto luotiin kuulemma vain neljässä viikossa. Kuten nimikin kertoo, S1 e-tron quattroksi tai S1 Hoonitroniksi nimetty luomus ammentaa inspiraationsa 1980-luvun rallin B-ryhmän legendaarisesta Audi Sport Quattro S1 E2:sta.

Turboviitosen kumeaa murinaa ei kuitenkaan kannata odottaa, koska Blockin työkalu on täyssähköinen. Yksittäiskappaleen kori on tehty kokonaan hiilikuidusta, ja pohjana on ilmeisesti käytetty siviililiikenteeseen tarkoitettua e-tron GT:tä. Kummallakin akselilla on oma sähkömoottorinsa, joiden yhteistehoa ei vielä kerrota. Potkua on kuitenkin niin paljon, että pyörät lyövät Blockin mukaan tyhjää vielä 150 km/h:n nopeudessa nelivedosta huolimatta.

Blockin Gymkhana-videoissaan aiemmin käyttämässä Mustang Hoonicornissa oli noin 1400 hevosvoimaa, joten sähkö-Audinkin teholukema lienee reilusti 1000 hepan paremmalla puolella. Myös uusi S1 Hoonitron nähdään kuulemma stunttivideolla jo pikapuoliin. Vaikka auto kehitettiin vain neljässä viikossa, se on täysin FIA:n turvamääräysten mukainen. Pitkän keulan dominoimat mittasuhteet tuovat vanhan Sport Quattro S1:n elävästi mieleen, ja massiiviset spoilerit niin edessä kuin takanakin tekevät kunniaa Walter Röhrlin Pikes Peakissä puikottamalle kilpurille.

Suosittelemme

Auton nokalla komeilee varsin umpinainen tulkinta Audin single frame -maskista, kun taas etu- ja takalokasuojista löytyvät isot ilma-aukot. Takavalopaneeli koostuu yksittäisistä ledeistä, ja kisatyylinen ulkoasu viimeistellään massiivisella diffuusorilla sekä vanteiden päälle lisätyillä hiilikuituisilla aerodynamiikkalevyillä. Jäämme odottelemaan, miltä uusin Gymkhana-video vaikuttaa ilman polttomoottorin murinaa.

Lue lisää