Kelpaisiko Dodge Challengerin viboja tuova Honda Civic -retrostelu?

Yleisön pyynnöstä tuning-firma Mitsuoka tuo retrohenkisen “Challenger-Civicin” tuotantoon.

Kuva:Mitsuoka.

Korinrakennustoiminta on miltei kadonnutta kansanperinnettä, mutta japanilainen Mitsuoka yrittää sinnikkäästi pitää moista yritystoimintaa vielä elossa. Kulttimainetta nauttiva firma on saanut aikaisksi vuosien varrella mitä ihmeellisempiä autoviritelmiä, kuten vaikkapa retrohenkinen Miata, joka näytti Morgan Aero 8:n ja Jaguar XK120:n lehtolapselta. Tuoreinta antia edustaa M55-nimen saanut rakennelma, joka on kokemassa muodonmuutoksen konseptista valmiiksi tuotantoautoksi.

Alkujaan malli esiteltiin marraskuussa 2023 Mitsuokan 55-vuotisjuhlan vuosipäivänä. Kyseessä on äkkiseltään Dodge Challengerin mieleen tuova auto, joka on todellisuudessa Honda Civic vahvasti 70-luvun mieleen tuovan korinsa alla. Viimeisten kuukausien aikana yritys on saanut yli 1 300 viestiä ihmisiltä, jotka haluisivat ostaa moisen vempeleen itselleen. “Tämä oli ensimmäinen kerta, kun saimme näin intohimoisia viestejä suoraan kaiken ikäisiltä ihmisiltä, ja vieläpä molempien sukupuolien edustajilta.”

Maksavien asiakkaidensa tähden Mitsuoka on päättänyt tehdä M55-mallistaan todellisuutta. Kestää kuitenkin vielä jonkin aikaa, kunnes yhtiö aikoo saada autonsa myyntiin vuoden 2025 lopulla. Tarkempia yksityiskohtia ei ole vielä julkistettu, mutta konsepti perustui aikanaan Civicin viisioviseen viistoperään, ja siinä oli 1,5 litran moottori kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.

Asiaa auttanee, että viime kuussa Honda esitteli urheilullisen Civic RS -prototyypin vuoden 2024 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa vihjaillen samalla Civic Si -viistoperästä, jossa vaihteita pääsisi kepittämään. Olisikin hienoa, jos Mitsuoka rakentaisi M55:n suuremmalla ja tehokkaammalla 2,0 litran moottorilla. Joka tapauksessa oikealta ohjattava ”Challengerin sieluveli” tulee myyntiin vain Japanissa.

Kuva:Mitsuoka.

Challengerin naamataulun lisäksi etuosasta tulee mieleen muinaiset Hondat, ja varsinkin takaosa saa muistelemaan 1970-luvun japanilaisia coupeja, kuten Nissan Skylineä tai Mitsubishi Galant GTO:ta. Auton sivuprofiili kavaltaa parhaiten, että lähtökohtana on kuitenkin ollut modernimpaa tuotantoa edustava Civic. M55:n kabiinissa Mitsuoka on nähnyt myös vaivaa lisätäkseen retron näköistä sinistä verhoilua. Myös ohjauspyörässä komeileva Hondan logo on luonnollisesti vaihdettu koripajan omaan merkkiin.

Suosittelemme

Kuva:Mitsuoka.
Kuva:Mitsuoka.

M55 ei sovi kaikille, mutta auton ulkonäössä on eittämättä onnistuneita 70-luvun viboja. Mitsuokalla on aina ollut villiä mielikuvitusta, ja kiinnostuneita asiakkaitakin vaikuttaisi riittävän ehdan tuotantomallin kehittämiseen. Kyseessä on paljon enemmän kuin pelkkä kattava korisarja, sillä ajo- ja takavalot ovat myös omavalmisteisia, kuten myös koko etusäleikkö. Takalasin säleiköt näyttävät puolestaan saavan inspiraationsa vuoden 1969 Ford Mustang Mach 1:stä, mikä ei ole lainkaan hassumpi kohde matkittavaksi.

Mitsuoka on jo ehtinyt arvioimaan, ettei se pysty rakentamaan tarpeeksi autoja vastaamaan kysyntää, koska kaikki tarvittavat muutokset tehdään käsityönä. Hintalappuakaan ei ole vielä julkistettu, mutta muutosten laajuuden vuoksi voidaan jo varmuudella sanoa, että on turha odottaa ostavansa tavallisen Civicin hintaista autoa.

LähdeCarscoops

Lue lisää