Kaunotar vai hirviö – tässä on ensimmäiset kuvat uudesta Audi A5:stä

Audi A4:ään pohjautuva coupé-malli A5 kuuluu rinkulamerkin historian näyttävimpiin autoihin. Coupé-Audin muotoillut Walter de Silva on todennut, että A5 on kaunein hänen koskaan suunnittelemansa auto, ja tästä väitteestä on helppo olla samaa mieltä. Ensimmäisen sukupolven A5 tulee kohta jo yhdeksän vuoden ikään, joten seuraajan lanseerausta on odoteltu jo kovasti. Nyt odotus päättyi vihdoinkin, kun Audi julkaisi ensimmäiset kuvat uudesta A5:stä.

audi_2

Ensimmäisen sukupolven A5 oli hyvin puhdaslinjainen tapaus, mutta uutuuden muotoilusta voidaan olla montaa mieltä. Esimerkiksi katon peruslinjat ovat aika lailla ennallaan, mutta kyljessä näyttäisi olevan jo liiankin monta taitosta ja pokkausta. Sama koskee konepeltiä, jonka keskellä on erikoisen näköinen kyömy. Uusi A5 on edeltäjäänsä massiivisemman oloinen, mikä johtuu mm. entistä matalammalla olevasta ja leveyssuunnassa huomattavasti kasvaneesta maskista. Myös takavalot ovat aiempaa leveämmät ja litteämmät, ja niidenkin muodoissa on monenlaisia taitoksia. Sama koskee takaluukun kantta, johon on muotoiltu terävä jättökulma.

audi_3

A5 perustuu tuttuun tapaan A4-sedaniin, ja hieman kasvaneet mitat lupaavat entistä parempia sisätiloja. Myös tavaratilan vetoisuus on kasvanut 10 litralla 465 litran volyymiin. Coupén painoa on onnistuttu kuitenkin pudottamaan jopa 60 kilolla edeltäjään verrattuna. Audi on panostanut erityisesti uutuutensa ilmanvastuksen pienentämiseen, ja sitä kuvaava cw-kerroin onkin ainoastaan 0,25. Se on valmistajan omien sanojen mukaan luokkansa paras arvo. A5:n alusta sekä sähkömekaanisesti tehostettu ohjaus on laitettu täysin uusiksi, ja lisähintaan tarjolla on mukautuva alusta ja tavallista dynaamisempi ohjaus.

audi_4

Suosittelemme

Coupé-Audissa on A4:stä tuttu virtuaalinen mittaristo, ja auto on verkottumisenkin osalta aivan ajan hermolla. A5:een saa nimittäin lisävarusteina mm. WLAN-tukiaseman LTE-tekniikalla, Applen CarPlayn, Android Auton ja älypuhelimen induktiivisen latausmahdollisuuden. Lisäksi Audin uutuuteen on tarjolla täysi arsenaali ajoavustimia, joihin kuuluu mm. aktiivinen kaista-avustin ja väistöliikkeissä avustava järjestelmä.

Moottorivalikoimaan kuuluu kaksi 2.0 TFSI -turbonelosta, kaksi 2.0 TDI -nelosdieseliä sekä kaksi 3.0 TDI -kuutosdieseliä. Tehokkaampien myllyjen voima välitetään tiehen Audin tavaramerkiksi nousseen Quattro-nelivedon kautta, ja neloskoneisiin malleihin tarjotaan uutuutena polttoainetta säästävää Ultra-jokapyörävetoa. Vaihteistona on moottorista riippuen joko kuusivaihteinen manuaali, seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko tai kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti.

audi_5

Tavallisten mallien tehoskaala ulottuu 190 hevosvoimasta voimakkaamman 3.0 TDI:n 286 heppaan, ja lisäksi Audi esitteli jo nyt S5-sporttiversion. Sen kolmilitraisesta turbokuutosesta irtoaa 354 pollea, joiden pitäisi kiihdyttää Ässä vain 4,7 sekunnissa nollasta sataan. Audi lupaa, että uuden A5:n kulutus on pienentynyt jopa 22 prosentilla, mutta käytännön ajossa säästö ei liene ihan näin suuri. Kaksiovinen A5 tulee myyntiin syksyllä, ja seuraavaksi markkinoille odotellaan viisiovista Sportbackia, avomallia ja RS 5 -supertykkiä.

audi_6

Lue lisää