MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Käsiä ei enää tarvita – katso, kuinka uusi Audi A8 kulkee itsekseen liikenneruuhkassa

Neljännen sukupolven Audi A8 esiteltiin suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Audin lippulaiva on ensimmäinen auto, joka on täysin merkin nykyisen muotoilujohtaja Marc Lichten käsialaa. Sen on tarkoitus aloittaa rinkulamerkin designissa uusi aikakausi, mistä kertovat mm. entistä leveämpi kuusikulmainen single frame -maski ja takavaloja yhdistävä kapea valonauha. Sisustakin on laitettu perusteellisesti uusiksi, ja perinteiset nappulat on pitkälti korvattu pelkistetyn tyylikkäillä näytöillä.

Niiden takana piilee kuitenkin melkoinen tekninen arsenaali. Audi väittää, että uusi A8 on markkinoiden ensimmäinen auto, joka kykenee kolmostason autonomiseen ajamiseen. Systeemi on pitkälti samanlainen kuin Teslan tunnetuksi tekemä Autopilot, mutta saksalaisten järjestelmän pitäisi mennä vielä astetta pidemmälle. Tesla on joutunut vetämään negatiivisen julkisuuden seurauksena Autopilotin tiettyjä toimintoja pois käytöstä, joten ainakaan tällä hetkellä siitä ei ole vastusta Audille.

Ingolstadtin rinkulamerkin oma autopilottikaan ei toimi läheskään kaikissa ajotilanteissa, eli autonomisen ajamisen kehittämisessä on vielä paljon tekemistä. Systeemiä voi kuitenkin käyttää 60 km/h:n nopeuteen asti, jolloin se ottaa kontolleen niin auton kaasuttamisen, jarruttamisen kuin ohjaamisenkin. Audin mukaan järjestelmä pystyy toimimaan myös yllättävissä tilanteissa, kuten esimerkiksi eteen kiilaavien kaistanvaihtajien kohdalla.

AI Traffic Jam Pilotiksi nimetyn systeemin käyttäminen ei tarkoita kuitenkaan sitä, että kuski voisi ottaa täysin rennosti ja jättää koko ajamisen auton huoleksi. Silmiä ei esimerkiksi sovi ummistaa kovin pitkäksi aikaa, koska järjestelmä vahtii silmien liikkeitä ja tunnistaa tällaiset tilanteet. Auto alkaa hälyttää, jolloin kuljettajan pitäisi avata silmänsä nopeasti. Jos näin ei käy, A8 pysäyttää itsensä vaikka keskelle kaistaa.

Seuraavalta videolta voi katsoa, kuinka Audin systeemi toimi Saksan Düsseldorfin liikenneruuhkissa. Toimittajia oli kutsuttu paikalle testaamaan AI Traffic Jam Pilotia, mutta ainakin tällä videolla ratin takana istuu koko ajan Audin oma tuotekehitysinsinööri. Toivottavasti järjestelmä annetaan pian myös ulkopuolisten testattavaksi, jotta sen toiminnasta saadaan puolueetonta tietoa.

Suosittelemme


LähdeCarscoops

Lue lisää