Käsiä ei enää tarvita – katso, kuinka uusi Audi A8 kulkee itsekseen liikenneruuhkassa

Neljännen sukupolven Audi A8 esiteltiin suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Audin lippulaiva on ensimmäinen auto, joka on täysin merkin nykyisen muotoilujohtaja Marc Lichten käsialaa. Sen on tarkoitus aloittaa rinkulamerkin designissa uusi aikakausi, mistä kertovat mm. entistä leveämpi kuusikulmainen single frame -maski ja takavaloja yhdistävä kapea valonauha. Sisustakin on laitettu perusteellisesti uusiksi, ja perinteiset nappulat on pitkälti korvattu pelkistetyn tyylikkäillä näytöillä.

Niiden takana piilee kuitenkin melkoinen tekninen arsenaali. Audi väittää, että uusi A8 on markkinoiden ensimmäinen auto, joka kykenee kolmostason autonomiseen ajamiseen. Systeemi on pitkälti samanlainen kuin Teslan tunnetuksi tekemä Autopilot, mutta saksalaisten järjestelmän pitäisi mennä vielä astetta pidemmälle. Tesla on joutunut vetämään negatiivisen julkisuuden seurauksena Autopilotin tiettyjä toimintoja pois käytöstä, joten ainakaan tällä hetkellä siitä ei ole vastusta Audille.

Ingolstadtin rinkulamerkin oma autopilottikaan ei toimi läheskään kaikissa ajotilanteissa, eli autonomisen ajamisen kehittämisessä on vielä paljon tekemistä. Systeemiä voi kuitenkin käyttää 60 km/h:n nopeuteen asti, jolloin se ottaa kontolleen niin auton kaasuttamisen, jarruttamisen kuin ohjaamisenkin. Audin mukaan järjestelmä pystyy toimimaan myös yllättävissä tilanteissa, kuten esimerkiksi eteen kiilaavien kaistanvaihtajien kohdalla.


AI Traffic Jam Pilotiksi nimetyn systeemin käyttäminen ei tarkoita kuitenkaan sitä, että kuski voisi ottaa täysin rennosti ja jättää koko ajamisen auton huoleksi. Silmiä ei esimerkiksi sovi ummistaa kovin pitkäksi aikaa, koska järjestelmä vahtii silmien liikkeitä ja tunnistaa tällaiset tilanteet. Auto alkaa hälyttää, jolloin kuljettajan pitäisi avata silmänsä nopeasti. Jos näin ei käy, A8 pysäyttää itsensä vaikka keskelle kaistaa.

Seuraavalta videolta voi katsoa, kuinka Audin systeemi toimi Saksan Düsseldorfin liikenneruuhkissa. Toimittajia oli kutsuttu paikalle testaamaan AI Traffic Jam Pilotia, mutta ainakin tällä videolla ratin takana istuu koko ajan Audin oma tuotekehitysinsinööri. Toivottavasti järjestelmä annetaan pian myös ulkopuolisten testattavaksi, jotta sen toiminnasta saadaan puolueetonta tietoa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...