Karoq seuraa lumimiehen jalanjälkiä – tässä on ensimmäiset tiiserikuvat Skodan katumaasturiuutuudesta

Skoda lähti aivan uusille urille, kun se esitteli ensimmäisen katumaasturinsa jo kahdeksan vuotta sitten. Nuorekkaan pirteästi muotoiltu kompaktiluokan SUV nimettiin lumimiehen hengessä Yetiksi. Tšekkimerkin katumaasturi sai faceliftin reilut kolme vuotta sitten, ja nyt se on aivan elinkaarensa ehtoopuolella. Seuraaja esitellään nimittäin alkavalla viikolla, ja Skoda on jo julkaissut siitä ensimmäiset tiedot ja kuvat.

Yetin muotoilu muuttui jo kasvojenkohotuksen yhteydessä pykälää tavanomaisemmaksi, ja sama suuntaus saa nyt jatkoa. Tšekkien uusi kompakti-SUV on hyvin samantyylinen kuin viime vuonna lanseerattu isoveli Kodiaq, eli omaleimaiset linjat ovat vaihtuneet hillittyyn tyylikkyyteen. Toinen suuri muutos koskee auton nimeä. Yetin seuraaja on ristitty Karoqiksi, millä halutaan korostaa sukulaisuutta Kodiaqiin.

Skoda aikoo antaa jatkossa kaikille katumaastureilleen K-kirjaimella alkavan ja q:hun päättyvän tunnuksen yhtenäisyyden vuoksi. Nimien alkuperässäkin on paljon samaa, koska Karoq tarkoittaa kuulemma Alaskan alkuperäiskansan käyttämää kieltä. Kodiaq on puolestaan paikallinen karhu. Yeti kuulostaisi ainakin ensi alkuun hauskemmalta ja helpommin muistettavalta, mutta eihän nimi autoa pahenna.

Auton nokkaa esittävästä tiiserikuvasta selviää, että maski ja etuvalot ovat hyvin samantyyppiset kuin isoveljessään. Karoqinkin valot ovat tavallaan kahdessa kerroksessa, ja niihin saa täyslediteknologiaa lisähintaan. C-kirjaimen muotoiset takavalot ovat sen sijaan jo vakiona ledimalliset, ja niiden design on omaleimaisempi kuin Kodiaqissa. Sivuprofiililtaan Karoq vaikuttaa sen sijaan kuin typistetyltä Kodiaqilta.

Myös sisustassa on samaa tyyliä, mutta Karoqin kojelauta on jaettu korkeaan ylä- ja matalampaan alaosaan. Kojelaudan tiiserikuvasta erottuu myös sininen tunnelmavalaistus ja lisävarustelistalta löytyvä virtuaalinen mittaristo. Tilojen pitäisi olla samaa luokkaa kuin sisarbrändi Seatin Atecassa, koska autot ovat lähes identtisen kokoiset. Karoqin pituus on vajaat 4,4 metriä, ja leveyttä SUV:lla on reilut 1,8 metriä. Korkeus on puolestaan noin 1,6 metriä, ja akselivälillä on mittaa hieman yli 2,6 metriä. Tavaratilan vetoisuus on 521 litraa normaaliasennossa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma kasvaa 1630 litraan.

Monikäyttöisyyttä parantavat jo Yetistä tutut VarioFlex-takaistuimet, jotka mahdollistavat joko suuremman tavaratilan tai väljemmät polvitilat takamatkustajille. Niistä joutuu tosin maksamaan lisähintaa. Skodan SUV-uutuuden tarkemmat tekniset tiedot ja kuvat julkaistaan torstaina, jolloin auto paljastetaan koko komeudessaan Tukholmassa järjestettävässä esittelytilaisuudessa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...