Kanuunankuularallin ennätys meni uusiksi – matka New Yorkista Los Angelesiin kesti yli 700-heppaisella AMG-Mersulla vain 27 tuntia ja 25 minuuttia

Cannonball Runina tunnettu pyrähdys USA:n itärannikolta länsirannikolle kuuluu vähemmän laillisten autokilpailujen legendoihin. Monia elokuviakin inspiroinut Kanuunankuula sai alkunsa jo yli vuosisata sitten, eli vuonna 1915. Erwin Baker -niminen mies hyppäsi tuolloin moottoripyöränsä selkään ja onnistui pääsemään New Yorkista Los Angelesiin 11 päivässä. Baker teki uusintayrityksen vajaat parikymmentä vuotta myöhemmin, jolloin alla oli iso Graham-Paige-merkkinen sedan. Vuonna 1933 ajaksi kirjattiin enää 53 tuntia, mutta sitten Cannonball Run vaipui unholaan vuosikymmeniksi.

Kanuunankuula kaivettiin naftaliinista vasta 1970-luvulla, jolloin Car & Driverin legendaarinen toimittaja Brock Yates herätti tarunhohtoisen tapahtuman henkiin. Tämän jälkeen uusia ennätyksiä on riittänyt säännöllisin väliajoin, ja mantereen halkaisun vaatima aika on pienentynyt jatkuvasti. Tällä kertaa ennätysyritykseen lähti kolme jenkkikaverusta varsinaisella hopeanuolella, eli vuoden 2015 Mercedes-Benz E 63 AMG:llä. Arne Toman, Doug Tabbutt ja Berkeley Chadwick pääsivät tavoitteeseensa, ja uudeksi ennätykseksi kirjataan tarkalleen 27 tuntia ja 25 minuuttia.

Miehet onnistuivat välttämään kohtaamiset lainvartijoiden kanssa, vaikka matkan varrelle osuikin yksi läheltä piti -tilanne. Keskinopeudeksi kellotettiin tankkaustauot mukaan luettuna hieman yli 100 mph (n. 160 km/h), joten teknisiä ongelmiakaan ei ollut. Mersua oli kuitenkin muokattu kattavasti Kanuunankuulaa varten. Tankkaukset minimoitiin yli 150-litraiseksi kasvatetulla bensatankilla, ja myös pellin alla muriseva tuplaturbokasi oli saanut osansa muutoksista. Pyörätehoksi mitattiin yli 700 heppaa, joten taksikorisessa AMG:ssä ei tarvinnut kärsiä akuutista tehon puutteesta.

Suosittelemme

Lisäksi Mersua höystettiin erilaisilla tutkanpaljastimilla, radioilla, navigointilaitteistolla ja jopa pimeänäkösysteemillä. Toman ja Tabbutt hoitivat ajamisen, kun taas Chadwick sai keskittyä eri valvontalaitteiden käyttämiseen. 160 km/h:n keskinopeus tarkoitti tietysti sitä, että välillä mentiin huomattavasti kovempaakin. Tarkoista nopeuksista ei ole kerrottu, mutta tiimin tekemän videon lopulla GPS:n ruudulla näkyy 193 mph:n, eli noin 310 km/h:n huippunopeus. Sen voidaan väittää syntyneen vaikkapa kilparadalla vaikeuksien välttämiseksi, joten virallista faktaa asiasta ei ole.

Katso oheiselta videolta tarkemmin, kuinka Cannonball Run sujui E 63:n ratin takana. Tämäkään ennätys tuskin pysyy voimassa kovin pitkään, koska uusi joukko bensapäitä miettii varmasti jo päänsä puhki sen rikkomista.

Lue lisää