Kansansuosikin uusi painos on kohta täällä – uusi VW Golf Variant meinaa astua jo Passatin varpaille

VW Golfin kahdeksas sukupolvi esiteltiin melkein vuosi sitten, mutta myynnin kannalta erittäin tärkeä farmarimalli on jäänyt vielä puuttumaan valikoimasta. Nyt sekin tuotiin julkisuuteen Alltrack-maastoversion kera.

Uuden farkku-Golfin keulan osalta ei ole uutta kerrottavaa, koska auto on B-pilariin asti identtinen hatchbackin kanssa. Siitä taaksepäin on tapahtunut venymistä, koska akseliväli on kasvanut 6,6 sentillä edeltäjään ja hatchback-Golfiin verrattuna. Myös pituus on lisääntynyt saman verran, eli kaikki lisäsentit on käytetty akselivälin hyväksi.

-- MAINOS --

Variant on nyt siis 4,63 metrin pituinen, kun taas akseliväli on 2,69 metriä. Leveys ja korkeus eivät ole sen sijaan juuri muuttuneet, ja ne ovat käytännössä identtisiä viisiovisen perus-Golfin kanssa. Venähtäneen akselivälin pitäisi tuoda uutta väljyyttä takapenkkiläisille, ja polvitila onkin parhaimmillaan peräti 94 senttiä.

Tavaratilan perusvetoisuus on puolestaan kasvanut 605 litrasta 611 litraan aiempaa viistommasta takalasista huolimatta. Takapenkin selkänojat kaadettuna ruuma laajenee 1642 litraan, mikä on 22 litraa edeltäjää enemmän. Viistomman takalasin lisäksi Variantin peräpään muotoilua hallitsevat hatchbackista lainatut takavalot, mutta muuten tyyli on tuttua ja turvallista Volkkaria.

-- MAINOS --




Sisustassa otetaan kuitenkin sama digiloikka kuin hatchbackissakin, eli perinteisiä nappeja ei enää juuri ole. Suurinta osaa toiminnoista hallitaan kosketusnäytöillä, mikä voi aiheuttaa pientä nikottelua perinteisessä asiakaskunnassa. Toisaalta tilojensa puolesta uutuus käy jo Passatin korvikkeesta, ja tavaratilan käytännöllisyyttä on kohennettu 12 voltin virtapistokkeen lisäksi 230 voltin pistokkeella. Sähköllä liikkuvan vetokoukunkin saa lisähintaan.

-- MAINOS --

Moottorivalikoima on lähes identtinen hatchbackin kanssa, ja myöhemmin valikoima täydentyy vielä yli 300-heppaisella ja nelivetoisella R:llä. Perusmallien yhteydessä esiteltiin myös Alltrack, joka toimii hieman korkeamman alustansa ja maastohenkisten muovikoristeidensa myötä mainiosti katumaasturin korvikkeena. Alltrackia vauhdittaa 200-heppainen kaksilitrainen TDI nelivetoon yhdistettynä, joten auto käy hyvin vetojuhdaksikin. Myöhemmin Alltrackiin tulee muitakin moottorivaihtoehtoja.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Sähköauto on otsikoita parempi

Sähköauto ei sovi Suomeen – siis jos perinteisiä lehtiä on uskomista. Etenkin pelkät otsikot lukemalla saa äkkiä mielikuvan surkeista...

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.