Kansansuosikin uusi painos on kohta täällä – uusi VW Golf Variant meinaa astua jo Passatin varpaille

VW Golfin kahdeksas sukupolvi esiteltiin melkein vuosi sitten, mutta myynnin kannalta erittäin tärkeä farmarimalli on jäänyt vielä puuttumaan valikoimasta. Nyt sekin tuotiin julkisuuteen Alltrack-maastoversion kera.

Uuden farkku-Golfin keulan osalta ei ole uutta kerrottavaa, koska auto on B-pilariin asti identtinen hatchbackin kanssa. Siitä taaksepäin on tapahtunut venymistä, koska akseliväli on kasvanut 6,6 sentillä edeltäjään ja hatchback-Golfiin verrattuna. Myös pituus on lisääntynyt saman verran, eli kaikki lisäsentit on käytetty akselivälin hyväksi.

Variant on nyt siis 4,63 metrin pituinen, kun taas akseliväli on 2,69 metriä. Leveys ja korkeus eivät ole sen sijaan juuri muuttuneet, ja ne ovat käytännössä identtisiä viisiovisen perus-Golfin kanssa. Venähtäneen akselivälin pitäisi tuoda uutta väljyyttä takapenkkiläisille, ja polvitila onkin parhaimmillaan peräti 94 senttiä.

Tavaratilan perusvetoisuus on puolestaan kasvanut 605 litrasta 611 litraan aiempaa viistommasta takalasista huolimatta. Takapenkin selkänojat kaadettuna ruuma laajenee 1642 litraan, mikä on 22 litraa edeltäjää enemmän. Viistomman takalasin lisäksi Variantin peräpään muotoilua hallitsevat hatchbackista lainatut takavalot, mutta muuten tyyli on tuttua ja turvallista Volkkaria.

Suosittelemme

Sisustassa otetaan kuitenkin sama digiloikka kuin hatchbackissakin, eli perinteisiä nappeja ei enää juuri ole. Suurinta osaa toiminnoista hallitaan kosketusnäytöillä, mikä voi aiheuttaa pientä nikottelua perinteisessä asiakaskunnassa. Toisaalta tilojensa puolesta uutuus käy jo Passatin korvikkeesta, ja tavaratilan käytännöllisyyttä on kohennettu 12 voltin virtapistokkeen lisäksi 230 voltin pistokkeella. Sähköllä liikkuvan vetokoukunkin saa lisähintaan.

Moottorivalikoima on lähes identtinen hatchbackin kanssa, ja myöhemmin valikoima täydentyy vielä yli 300-heppaisella ja nelivetoisella R:llä. Perusmallien yhteydessä esiteltiin myös Alltrack, joka toimii hieman korkeamman alustansa ja maastohenkisten muovikoristeidensa myötä mainiosti katumaasturin korvikkeena. Alltrackia vauhdittaa 200-heppainen kaksilitrainen TDI nelivetoon yhdistettynä, joten auto käy hyvin vetojuhdaksikin. Myöhemmin Alltrackiin tulee muitakin moottorivaihtoehtoja.

LähdeAuto Bild

Lue lisää