Kanadalainen Porsche-virityspaja otti ensimmäisen sukupolven Cayennen käsittelyynsä – korotettu katumaasturi tekee kunniaa 1980-luvun Dakar-kilpureille

Harva yhdistää Porschea aavikkoralliin. Saksalainen urheiluautovalmistaja osallistui kuitenkin 1980-luvulla Pariisi-Dakar-ralliin 911:n ja 959:n pohjalta tehdyillä kilpureilla, jotka jättivät kilpailijansa nielemään pölyä sanan varsinaisessa merkityksessä.

Aluksi Porschen aavikkoralliaseena toimi 911:n pohjalta kehitetty 953, joka ylsi vuoden 1984 Pariisi-Dakarin voittoon 300 hepan ja nelivedon voimin. Temppu toistettiin kaksi vuotta myöhemmin, jolloin kilpurin aihiona palveli 959-superauto. Porschen aavikkosportit muistetaan korkean maavaransa lisäksi kulttimaineeseen nousseesta Rothmans-värityksestä, joka ei nykyisinä tupakan mainontakiellon aikoina tulisi kysymykseenkään. Klassinen aavikkorallityyli näyttää kuitenkin yllättävän ajattomalta, koska se sopii näköjään myös 2000-luvun katumaasturi-Porscheen.

1980-luvulla Porschen katumaasturi olisi ollut jotakin käsittämätöntä, mutta silmä on jo ehtinyt tottua kohta 20 vuotta markkinoilla olleeseen Cayenneen ja sen Macan-pikkuveljeen. Flat Six -niminen kanadalainen Porsche-spesialisti päätti nyt tuoda ensimmäisen sukupolven Cayenneen annoksen klassista Dakar-tyyliä, ja samalla auto otti aimo askeleen kohti aitoa maasturia. Cayenne Turbon alusta on paljon alkuperäistä korkeampi Bilsteinin iskunvaimentimien ansiosta, ja SUV:n alla pyörivät klassiset rallivanteet mieleen tuovat OZ:n 18-tuumaiset kiekot. Ne on kietaistu BF Goodrichin K02-renkaille, joilla pitäisi pärjätä myös asfalttiviidakon ulkopuolella.

Cayenne Safariksi nimetyn luomuksen aavikkorallifiilistä lisäävät myös pitkät valkoiset kuraläpät sekä klassinen Rothmans-väritys. Lisäksi auton nokalle ja katolle on sovitettu yhteensä kymmenen lisävalon patteri, jonka avulla pitäisi pärjätä myös pimeimmillä
kanadalaisilla metsätaipaleilla. Moottoriakaan ei ole jätetty ennalleen, vaan 4,5-litraisesta tuplaturbokasista on houkuteltu tasan 500 hevosvoimaa vakion 450 hepan sijasta. Lisäksi pakokaasut poistuvat vancouverilaisen virityspajan tekemän putkiston kautta.

Suosittelemme

Flat Six ei ole vielä julkaissut muutostyönsä hintaa, mutta ainakin lähtökohtana palvelevat ensimmäisen sukupolven Cayennet kuuluvat tätä nykyä edullisimpien Porschejen joukkoon. Vastaavat muutokset voi toki toteuttaa myös omin voimin, joten tässä vinkki kaikille
käsistään käteville Cayennen omistajille pitkien talvi-iltojen iloksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Kiinalaiset sähköautot valtaavat maailmaa, mutta Yhdysvalloissa niitä ei ole nähty

Arvioiden mukaan Kiina tuottaa jo 60 prosenttia kaikista myydyistä sähköautoista tänä vuonna. Pohjois-Amerikassa kadut kuitenkin kumisevat tyhjyyttään kiinalaisista sähköautoista.

DEFA Power: Älykäs ja edullinen sähköauton latausasema

DEFA toi tänä vuonna markkinoille uuden latausaseman kiinteällä latauskaapelilla. Uusia sähköautojen latausasemia julkaistaan ​​koko ajan, eikä valinta ole kuluttajana helppoa. Hinnat ja ominaisuudet vaihtelevat paljon.  DEFA...

Sähköautokanta jatkaa kasvuaan – näitä sähköautoja rekisteröidään eniten Suomessa

Suomen täyssähköisten autojen osuus autokannasta jatkaa kasvuaan. Tuoreessa Sähköinen liikenne ry:n teettämässä raportissa kerrotaan, että jo yli joka kolmas Suomen teillä liikkuva sähköauto on...

Kerrankin kevyt sähköauto – David Brownin muokkaama klassikko-Mini painaa vain 640 kiloa

Suurin osa sähköautoista on merkittävästi polttomoottorivastineitaan painavampia möhkäleitä, mikä on melkoisessa ristiriidassa ympäristöä säästävän ekoauton idean kanssa. Asia on kuitenkin toisin, kun sähköauton lähtökohta on esitelty vuonna 1959.

Tyyliniekan uusimmat