Kanadalainen Porsche-virityspaja otti ensimmäisen sukupolven Cayennen käsittelyynsä – korotettu katumaasturi tekee kunniaa 1980-luvun Dakar-kilpureille

Harva yhdistää Porschea aavikkoralliin. Saksalainen urheiluautovalmistaja osallistui kuitenkin 1980-luvulla Pariisi-Dakar-ralliin 911:n ja 959:n pohjalta tehdyillä kilpureilla, jotka jättivät kilpailijansa nielemään pölyä sanan varsinaisessa merkityksessä.

Aluksi Porschen aavikkoralliaseena toimi 911:n pohjalta kehitetty 953, joka ylsi vuoden 1984 Pariisi-Dakarin voittoon 300 hepan ja nelivedon voimin. Temppu toistettiin kaksi vuotta myöhemmin, jolloin kilpurin aihiona palveli 959-superauto. Porschen aavikkosportit muistetaan korkean maavaransa lisäksi kulttimaineeseen nousseesta Rothmans-värityksestä, joka ei nykyisinä tupakan mainontakiellon aikoina tulisi kysymykseenkään. Klassinen aavikkorallityyli näyttää kuitenkin yllättävän ajattomalta, koska se sopii näköjään myös 2000-luvun katumaasturi-Porscheen.



1980-luvulla Porschen katumaasturi olisi ollut jotakin käsittämätöntä, mutta silmä on jo ehtinyt tottua kohta 20 vuotta markkinoilla olleeseen Cayenneen ja sen Macan-pikkuveljeen. Flat Six -niminen kanadalainen Porsche-spesialisti päätti nyt tuoda ensimmäisen sukupolven Cayenneen annoksen klassista Dakar-tyyliä, ja samalla auto otti aimo askeleen kohti aitoa maasturia. Cayenne Turbon alusta on paljon alkuperäistä korkeampi Bilsteinin iskunvaimentimien ansiosta, ja SUV:n alla pyörivät klassiset rallivanteet mieleen tuovat OZ:n 18-tuumaiset kiekot. Ne on kietaistu BF Goodrichin K02-renkaille, joilla pitäisi pärjätä myös asfalttiviidakon ulkopuolella.





Cayenne Safariksi nimetyn luomuksen aavikkorallifiilistä lisäävät myös pitkät valkoiset kuraläpät sekä klassinen Rothmans-väritys. Lisäksi auton nokalle ja katolle on sovitettu yhteensä kymmenen lisävalon patteri, jonka avulla pitäisi pärjätä myös pimeimmillä
kanadalaisilla metsätaipaleilla. Moottoriakaan ei ole jätetty ennalleen, vaan 4,5-litraisesta tuplaturbokasista on houkuteltu tasan 500 hevosvoimaa vakion 450 hepan sijasta. Lisäksi pakokaasut poistuvat vancouverilaisen virityspajan tekemän putkiston kautta.

Flat Six ei ole vielä julkaissut muutostyönsä hintaa, mutta ainakin lähtökohtana palvelevat ensimmäisen sukupolven Cayennet kuuluvat tätä nykyä edullisimpien Porschejen joukkoon. Vastaavat muutokset voi toki toteuttaa myös omin voimin, joten tässä vinkki kaikille
käsistään käteville Cayennen omistajille pitkien talvi-iltojen iloksi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.