Kaksi kärpästä yhdellä iskulla – GTO Engineeringin Squalo yhdistää 1960-luvun Ferrari-tyylin moderniin tekniikkaan

1960-luvun Ferrari 250:t ovat tätä nykyä niin arvokkaita, että sellaista ei välttämättä enää uskalla ottaa tallista arkiliikenteen sekaan. Kuuden vuosikymmenen takaisessa tekniikassakin on omat haasteensa, joten käytännön kannalta paras ratkaisu voisi olla uusi urheiluauto klassisissa kuorissa.

Sellaisen saa pian brittiläiseltä GTO Engineeringiltä. Ferrarin klassikkomalleihin erikoistunut maineikas spesialisti julkaisi nyt lopulliset kuvat pitkään kehitteillä olleesta projektistaan, ja samalla auton nimikin kerrottiin julkisuuteen. 1960-luvun alun Ferrari 250 GT:stä ja GTO:sta inspiraationsa saanut retrosportti on ristitty Squaloksi, mikä tarkoittaa italiaksi haita.



Alun perin auto kulki Project Moderna -nimen alla, mutta se olisi aiheuttanut nykymaailmassa liikaa mielleyhtymiä koronarokotteeseen. Squalo kuulostaa enemmän herkullisen italialaiselta, ja siltä auto myös näyttää. GTO Engineeringin luomus yhdistää Ferrari 250 GT SWB:n perusmuodot muutamiin 250 GTO:sta tuttuihin elementteihin, kuten nokan ja takalokasuojien ilma-aukkoihin. Aerodynamiikkaa kohennetaan etuhelman alta löytyvän lipan avulla, ja klassisiin korilinjoihin upotetut valot edustavat modernia leditekniikkaa. Perän alta työntyvät neljä putkenpäätä ovat paljon massiivisemmat kuin 1960-luvun Ferrareissa, ja samaa voidaan sanoa myös 18-tuumaisista vanteista. Kiekkojen design on kuitenkin saanut vahvoja vaikutteita klassisista italialaisista urheiluautoista.





Auton tasosta kertoo omaa kieltään se, että jopa renkaat kehitetään räätälintyönä pelkästään Squaloa varten. Speksit ovat muutenkin kunnossa ainakin paperilla, koska alle 1000 kilon painoista retrosporttia vauhdittaa neljällä nokka-akselilla varustettu vapaasti hengittävä V12. Voima välitetään takapyörille luonnollisesti perinteisen manuaalivaihteiston kautta.

GTO Engineering julkaisi moottoristakin ensimmäisen kuvan. Estetiikka on tärkeää myös pellin alla, ja niinpä kaasutinten päällä komeilevaan kahteentoista imutötteröön on esteetön näkymä heti kun konepelti on avattu. Moottorissa on hyödynnetty myös painoa säästävää teknologiaa, mutta myllyn iskutilavuus, teholukema ja paino on luvattu kertoa vasta ensi kuussa. Squalon kehitystyö on vielä kesken, mutta tilauksia on otettu jo vastaan. Ensimmäisten asiakkaiden pitäisi saada vanhaa ja uutta onnistuneesti yhdistävä retrosportti alleen vuonna 2023.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

3 KOMMENTIT

  1. @Turo Leppänen,
    kappas vain niinhän tuolla kerrotaan, “Like the classic racer, its V12 engine will have carburetors rather than modern fuel injection”
    Aika outoa, varsinkin kun moottorikuvissa nuo eivät näytä kaasareilta vaan läppärungoilta ja niiden välissä näyttää vielä olevan ruiskujen polttoainelinja. Konseptikuva luultavasti. No, ei maailman vakavin asia ja selviää aikanaan. Komea auto kuitenkin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.