Kakkoskorisesta VW Golfista pyydetään 30 000 euroa – kyseessä on kuitenkin kaikkea muuta kuin perusmalli

Vuonna 1974 markkinoille lanseerattu VW Golf toimi todellisena pelastusrenkaana valmistajalleen, koska Volkswagen ei olisi pystynyt sinnittelemään enää yhtään pidemmälle Kuplan vanhentuneen takamoottoritekniikan varassa. Golf nousi nopeasti megatason menestykseksi, jonka mukaan on nykyään nimetty kokonainen autoluokka. Ykköskorinen Golf pysyi tuotannossa 1980-luvun alkuun asti, kunnes vuonna 1983 oli täysin uuden seuraajan vuoro. Muodot muuttuivat kuitenkin vain lievästi, ja tästä tunnistettavuudesta on pidetty kiinni Golfin seuraavissakin sukupolvissa.

Kakkoskorisestakin Golfista oli luonnollisesti tarjolla etuvetosportti GTI, mutta kukkulan kuninkaana hääri kuitenkin nelivetoinen Rallye. Se tehtiin nimensä mukaisesti ralliauton luokittelumalliksi, ja Rallye oli tuotannossa vain vuosina 1989-1991. Valmistusmääräksi jäi tasan 5000 kappaletta, joten kyseessä on hyvin harvinainen ilmestys Golfin moniin muihin versioihin verrattuna. Rallyen kehitystyö käynnistyi erikoisesti, koska 1,8-litraisen neloskoneen iskutilavuus pienennettiin 1760 kuutioon auton mahduttamiseksi 1,7-litraisten luokkaan.


Pienentynyttä iskutilavuutta kompensoitiin Volkswagenin G-Laderiksi kutsumalla mekaanisella ahtimella. Se nosti teholukeman 160 heppaan, jotka ohjattiin kaikille pyörille Syncro-nelivedon kautta. Golf Rallyeta sai ainoastaan kolmiovisena, ja auton alla pyörivät Sebring-nimellä tunnetut 15-tuumaiset monipuolavanteet. Suurempaa erottuvuutta saatiin Audi Quattron tyylisillä lokasuojanlevikkeillä, ja luonnollisesti myös puskurit laitettiin täysin uusiksi. Lisäksi nokalla käytettiin nelikulmaisia valoja perus-Golfien pyöreiden umpioiden sijasta. Sisusta oli vakiona ruutukuvioista kangasta, ja alustaakin jäykistettiin sporttimallin statuksen mukaisesti.

Golf Rallye oli uutena Keski-Euroopan markkinoillakin kallis peli, joten se oli kaikkea muuta kuin kansanauto. Suomen autoverotuksen kurimuksessa Rallyestä tuli tietysti vieläkin hintavampi, mutta näilläkin leveysasteilla nähtiin uutena ainakin yksi Golf Rallye. Se kuului Urpo Lahtisen ex-vaimo Hymy Lahtiselle, jonka omistuksessa yksilö säilyi 2000-luvun puolelle. Tälläkään hetkellä ralli-Golfia ei ole helppo löytää, koska Keski-Euroopassakin on vain muutamia yksilöitä tarjolla. Yksi niistä on ranskalaisessa autoliikkeessä myynnissä oleva punainen auto vuodelta 1990.





Monet Golf Rallyetkin on valitettavasti tuunattu pilalle, mutta tämä auto on edelleen täysin alkuperäiskuntoinen. Golfin mittarissa on reilun 127 000 kilometrin ajomäärä, ja auto on ehtinyt olla viidellä omistajalla historiansa aikana. Siistiltä vaikuttavan Rallyen kuntoa mainostetaan erinomaiseksi myös tekniikan osalta, ja huoltokirjakin on tallella. Auto on myyjäliikkeen mukaan kolaroimaton, ja nokalla komeilevat Ranskan taannoisen lainsäädännön mukaiset keltaiset umpiot. Lisävarustelistalta mukaan on ruksattu ainakin nahkapenkit.

Harvinaisuudella on hintansa, koska Golfista pyydetään tasan 30 000 euroa. Summa voi tuntua suurelta, mutta valinnanvaraa ei juuri ole. Saksassa olisi myynnissä vain 38 500 kilometriä ajettu musta Rallye ei-alkuperäisillä vanteilla, mutta yksityinen myyjä pyytää siitä peräti 44 990 euroa.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...