Range Rover toi julkisuuteen Sport-mallisarjansa päivitykset vuodelle 2024. Uutena huippuversiona palvelee SV, joka saa kunnian olla tähän asti tehokkain Range BMW-pohjaisesta veekasista houkutellun 635 hevosvoiman myötä.
Samaa 4,4-litraista tuplaturbomyllyä hyödynnetään myös ”täysikokoisessa” Range Roverissa, jonka P615-versiossa on mallinimen mukaiset 615 heppaa. Hitusen pienemmässä Sport SV:ssä potkua on vielä 20 hevosvoimaa enemmän, mikä näkyy myös suorituskyvyssä. Melkein 2,5 tonnin painoinen SUV pinkaisee näillä voimavaroilla vain 3,8 sekunnissa nollasta sataan, mitä auttaa myös Dynamic Launch -moodissa tarjolla oleva 800 newtonmetrin maksimivääntö miedon hybridijärjestelmän ansiosta. Normaalisti vääntöä on ”vain” 750 newtonia.
Teholukema on kasvanut 60 hevosvoimalla edellissukupolven SVR:ään verrattuna, jonka uusi SV korvaa. Edeltäjän viisilitraisesta mekaanisesti ahdetusta kasista luopuminen on myös pienentänyt hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla, mutta ekoautoa etsivän kannattaa silti suunnata katseensa muualle. Hurjaa tehomäärää hillitsemään SV:hen saa Land Roverin historian ensimmäiset hiilikuitukeraamiset jarrut, ja tarjolla ovat myös tuotantoautojen ensimmäiset 23-tuumaiset hiilikuituvanteet.
Vanteilla saa aikaan 36,5 kilon painonsäästön, kun taas hiilikuitukeraamiset jarrut pienentävät auton kokonaismassaa 34 kilolla. Vakiovarusteisiin kuuluva hiilikuituinen konepelti mukaan luettuna painoa säästyy 76 kilon verran, mutta Sport SV:n massa on silti hulppeat 2485 kiloa. Sen häivyttämiseksi autoon on sovitettu Land Roverin historian nopein ohjaus, ja 6D Dynamics -nimisen jousituksen ansiosta Sport SV:n alustaa mainostetaan luokkansa hienostuneimmaksi. Jousituksessa käytetään toisiinsa yhdistettyjä hydraulisia iskunvaimentimia ja korkeussäädettäviä ilmajousia, jolloin perinteisiä kallistuksenvaimentimia ei tarvita.
Autossa on myös eri rengasleveys edessä ja takana 285- ja 305-profiilisten kumien myötä. Hieman Suomea lämpimämmässä ilmanalassa ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuilla renkailla ylletään 1,1 G:n poikittaiskiihtyvyyteen, mikä on 22 prosenttia parempi kuin edeltävän SVR:n suoritus kesärenkailla. Ratin SV-nappia painamalla ohjaus, vaihteisto, aktiivinen pakoputkisto sekä jousitus menevät kerralla sporttisimpaan moodiin, ja samalla ajokorkeuskin pienenee 15 millillä.
Ulkoa SV:n erottaa perusmalleja aggressiivisemmasta etupuskurista ja sivuhelmoista sekä peräpään neljästä putkenpäästä. Sisustaa koristavat puolestaan hiilikuituisilla taustoilla ja SV-logoilla varustetut sporttipenkit, keraaminen vaihteenvalitsin sekä reunoistaan valaistut vaihtoläpyskät ratin takana. Lisäksi autossa on Body and Soul Seat (BASS) -niminen järjestelmä, joka analysoi 29 kaiuttimella varustetun Meridianin äänentoistojärjestelmän soittamaa musiikkia ja välittää biiseihin sopivia värinöitä penkkeihin. Saatavilla on myös rauhallisempaan tunnelmaan sopivaa fiilistelyä sekä vireystilaa kohentavia herätteitä.
Suosittelemme
Isolla bensakasilla varustettu sportti-SUV on nykypäivän sähkömeiningistä huolimatta sen verran haluttua tavaraa, että SV:n ensimmäisen vuoden tuotanto on jo myyty loppuun. Jäljellä on enää kaikilla varusteilla ladattua Edition One -lanseerausversiota, josta peritään Ison-Britannian kotimarkkinoilla reilut 171 000 puntaa.