Kaikkien aikojen tehokkain Range Rover esiteltiin – uusi Sport SV kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa 635 hepan voimin

Range Rover toi julkisuuteen Sport-mallisarjansa päivitykset vuodelle 2024. Uutena huippuversiona palvelee SV, joka saa kunnian olla tähän asti tehokkain Range BMW-pohjaisesta veekasista houkutellun 635 hevosvoiman myötä.

Samaa 4,4-litraista tuplaturbomyllyä hyödynnetään myös ”täysikokoisessa” Range Roverissa, jonka P615-versiossa on mallinimen mukaiset 615 heppaa. Hitusen pienemmässä Sport SV:ssä potkua on vielä 20 hevosvoimaa enemmän, mikä näkyy myös suorituskyvyssä. Melkein 2,5 tonnin painoinen SUV pinkaisee näillä voimavaroilla vain 3,8 sekunnissa nollasta sataan, mitä auttaa myös Dynamic Launch -moodissa tarjolla oleva 800 newtonmetrin maksimivääntö miedon hybridijärjestelmän ansiosta. Normaalisti vääntöä on ”vain” 750 newtonia.

Kuva: Land Rover

Teholukema on kasvanut 60 hevosvoimalla edellissukupolven SVR:ään verrattuna, jonka uusi SV korvaa. Edeltäjän viisilitraisesta mekaanisesti ahdetusta kasista luopuminen on myös pienentänyt hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla, mutta ekoautoa etsivän kannattaa silti suunnata katseensa muualle. Hurjaa tehomäärää hillitsemään SV:hen saa Land Roverin historian ensimmäiset hiilikuitukeraamiset jarrut, ja tarjolla ovat myös tuotantoautojen ensimmäiset 23-tuumaiset hiilikuituvanteet.

Vanteilla saa aikaan 36,5 kilon painonsäästön, kun taas hiilikuitukeraamiset jarrut pienentävät auton kokonaismassaa 34 kilolla. Vakiovarusteisiin kuuluva hiilikuituinen konepelti mukaan luettuna painoa säästyy 76 kilon verran, mutta Sport SV:n massa on silti hulppeat 2485 kiloa. Sen häivyttämiseksi autoon on sovitettu Land Roverin historian nopein ohjaus, ja 6D Dynamics -nimisen jousituksen ansiosta Sport SV:n alustaa mainostetaan luokkansa hienostuneimmaksi. Jousituksessa käytetään toisiinsa yhdistettyjä hydraulisia iskunvaimentimia ja korkeussäädettäviä ilmajousia, jolloin perinteisiä kallistuksenvaimentimia ei tarvita.

Kuva: Land Rover

Autossa on myös eri rengasleveys edessä ja takana 285- ja 305-profiilisten kumien myötä. Hieman Suomea lämpimämmässä ilmanalassa ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuilla renkailla ylletään 1,1 G:n poikittaiskiihtyvyyteen, mikä on 22 prosenttia parempi kuin edeltävän SVR:n suoritus kesärenkailla. Ratin SV-nappia painamalla ohjaus, vaihteisto, aktiivinen pakoputkisto sekä jousitus menevät kerralla sporttisimpaan moodiin, ja samalla ajokorkeuskin pienenee 15 millillä.

Kuva: Land Rover

Ulkoa SV:n erottaa perusmalleja aggressiivisemmasta etupuskurista ja sivuhelmoista sekä peräpään neljästä putkenpäästä. Sisustaa koristavat puolestaan hiilikuituisilla taustoilla ja SV-logoilla varustetut sporttipenkit, keraaminen vaihteenvalitsin sekä reunoistaan valaistut vaihtoläpyskät ratin takana. Lisäksi autossa on Body and Soul Seat (BASS) -niminen järjestelmä, joka analysoi 29 kaiuttimella varustetun Meridianin äänentoistojärjestelmän soittamaa musiikkia ja välittää biiseihin sopivia värinöitä penkkeihin. Saatavilla on myös rauhallisempaan tunnelmaan sopivaa fiilistelyä sekä vireystilaa kohentavia herätteitä.

Suosittelemme

Kuva: Land Rover

Isolla bensakasilla varustettu sportti-SUV on nykypäivän sähkömeiningistä huolimatta sen verran haluttua tavaraa, että SV:n ensimmäisen vuoden tuotanto on jo myyty loppuun. Jäljellä on enää kaikilla varusteilla ladattua Edition One -lanseerausversiota, josta peritään Ison-Britannian kotimarkkinoilla reilut 171 000 puntaa.

Kuva: Land Rover
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Yli 940 kilometriä yhdellä latauksella – VW ID.7:llä yllettiin dieseleiden lukemiin

Sähköautojen toimintamatkat voivat olla käytännön ajossa karvas pettymys virallisiin WLTP-lukemiin verrattuna, ja Suomen kaltaisissa kylmän ilmaston maissa ongelma vielä pahenee talvikuukausina. Monien nykysähköautojen kohdalla ”toimintamatka-ahdistusta” ei tarvitse kuitenkaan enää potea, ja optimiolosuhteissa toimintasäde voi olla jopa virallista lukemaa isompi.

Mazda 6 on nyt myös sähköauto – uusi 6e haastaa Tesla Model 3:n Euroopassa

Jo 13 vuoden ikään ehtinyt kolmannen sukupolven Mazda 6 on edelleen myynnissä Suomessakin, mutta aika sen tiimalasissa on käymässä vääjäämättä vähiin. Perinteisen 6:n saappaisiin on astumassa e-lisäkirjaimen saanut täyssähköauto, jonka myynti starttaa Euroopassa alkaneen vuoden jälkipuoliskolla.

Renault päivitti söpöä Twingo-konseptiaan – ensi vuonna esiteltävä alle 20 000 euron tuotantosähköauto näyttää 90-prosenttisesti tältä

Renault esitteli vuoden 2023 loppupuolella täyssähköisen Twingon konseptin, jonka muotoilussa palattiin juurille eli vuonna 1992 lanseerattuun ensimmäiseen Twingoon. Vahvasti retrohenkisestä tutkielmasta nähtiin nyt päivitetty versio Brysselin autonäyttelyssä, jossa Renaultin toinen retroauto eli täyssähköinen 5 valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa.

Eikö Jaguarin uusi suunta innosta – tässä on viimeinen vanhan koulukunnan Jaguar saksalaisen tuning-firman käsittelemänä

Jaguar on saanut suurimman osan faneistaan lähes raivon valtaan uudella strategiallaan, jonka mukaan perinteikäs brittimerkki valmistaa jatkossa pelkästään sähköautoja kauniisti sanottuna omaleimaisella ulkonäöllä siunattuna. Saksalaisen Ardenin käsittelemä F-Type toimii tässä tilanteessa kuin balsamina haavoille.

Tyyliniekan uusimmat