Kaikkien aikojen pienin Lexus on tässä – uusi LBX on tehty Toyota Yaris Crossin pohjalta

Kompaktit crossoverit ovat kovassa nosteessa, joten myös premium-valmistajat haluavat oman siivunsa tästä kakusta. Nyt näille apajille pyrkii Lexus upouudella LBX:llä.

Nimi tulee vähemmän vaatimattomasti Lexus Breakthrough Crossover -sanoista. Uutuus on kehitetty Euroopassa, ja vanhalta mantereelta löytyvät myös sen päämarkkina-alueet. LBX:ää voi pitää täsmäiskuna esimerkiksi ranskalaista DS3:a kohtaan, joten Lexuksen pohjana on käytetty samaan tyyliin pikkuautosta lainattua perusrakennetta. Lexuksen tapauksessa se on peräisin emomerkki Toyotan Yaris Crossista.

Kuva: Lexus

Mitoiltaan LBX on kuitenkin hieman Toyotaa isompi. Lexuksen pituudeksi kerrotaan vajaat 4,2 metriä, kun taas leveyttä sillä on reilut 1,8 metriä ja korkeutta 1,5 metriä. Akseliväli on puolestaan vajaat 2,6 metriä. Näiden mittojen myötä Lexuksen mallistossa jää vielä mukavasti hajurakoa isompaan UX-crossoveriin.

Lexuksen viime vuosien mallit ovat välillä olleet todellista aasialaisten muotojen ilotulitusta, mutta uusi LBX on suorastaan ilahduttavan vähäeleinen. Merkille tyypillinen massiivinen verkkomaski on kutistunut pelkäksi puskurin ilmanottoaukoksi, jonka yläpuolella kulkee litteät valot toisiinsa yhdistävä koristelista. Lokasuojanreunoista löytyvät luonnollisesti maastomeikkityyliin kuuluvat mustat muovikoristeet, ja myös takimmainen kattopilari on musta ”leijuvan” vaikutelman nimissä.

Kuva: Lexus

Litteällä ledinauhalla toisiinsa yhdistettyjen takavalojen muoto on kuulemma saanut inspiraationsa aurinkolaseista. Peräpään muotoilua leimaavat myös erottuvat vyötärölinjan pullistukset takalokasuojien kohdalla sekä takaluukun kannen Lexus-logoteksti. Ulkokuoren tavoin sisustakin on miellyttävän selkeäpiirteisen oloinen. Lexuksen Link Connect -tietoviihdejärjestelmän 9,8-tuumainen kosketusnäyttö on upotettu voimakkaasti kallistettuna kojelaudan alaosaan, ja mittaristona palvelee 12,3-tuumainen digitaalinäyttö.

Kuva: Lexus

Päivitykset onnistuvat etänä, ja Applen CarPlay yhdistyy autoon langattomasti. Android Auton kanssa täytyy sen sijaan käyttää johtoa. Verhoilumateriaaleiksi voi valita premium-tasoisiksi mainostettuja vaihtoehtoja, ja vegaanisuuskin on huomioitu. Ajoavustinvalikoima on luokassaan kattavaa tasoa, ja Lexus on yrittänyt panostaa myös hiljaiseen kyytiin. Hiljaisuuden voi halutessaan rikkoa lisävarustelistalta löytyvällä Mark Levinsonin äänentoistojärjestelmällä, jossa on 13 kaiutinta ja subbari. Etuvetomallin tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan 332 litraa, kun taas nelivetoversiossa kontti on tekniikan vuoksi hieman pienempi.

Suosittelemme

Kuva: Lexus

Perusmallin vaihtoehdoiksi tarjotaan hienostuneisuutta painottavaa Elegant/Relax-mallia tai sporttisempaa Emotion/Coolia. Lisäksi valikoiduilla markkina-alueilla voi päätyä Lexus Bespoke Build -yksilöintiohjelman tuotoksiin. Voimanlähteenä palvelee Lexuksen ja Toyotan termein itselataavaksi mainostettu hybridivoimalinja, jonka bensakoneena palvelee 1,5-litrainen kolmipytty. Se on yhdistetty etuvetomallissa kahteen ja nelivetoversiossa kolmeen sähkömoottoriin, sähköiseen CVT-vaihteistoon ja akkupakettiin.

Näillä eväillä saadaan aikaan 136 hevosvoiman teho ja 185 newtonmetrin vääntö. Mistään sporttimallista ei siis ole kyse, mistä kertoo myös parhaimmillaan 9,2 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan. LBX:n tuotannon on tarkoitus startata loppuvuodesta, ja ensimmäisiä autoja aiotaan luovuttaa asiakkaille ensi vuoden alussa. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta LBX:stä pitäisi tulla ainakin halvin tapa päästä käsiksi uuteen Lexukseen.

Kuva: Lexus
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tämä 1960-luvun coupé-Alfa on todellisuudessa uusi auto – Totem Automobilin GT Superissa on maailman kevyin tuplaturbo-V6

Pieni italialaisfirma Totem Automobili on herättänyt 1960-luvun lopun Alfa Romeo Giulia GTAm:n henkiin modernina versiona, jonka piensarjatuotanto on jo täydessä vauhdissa. Autoja aiotaan valmistaa kaikkiaan 40 yksilöä, ja sarjan 12. auto tuli juuri valmiiksi.

Klassikko tekee paluun – “täysin uusi” ykköskorinen Ford Escort esitellään 12. joulukuuta

Ford Escort poistui ovaalimerkin Euroopan valikoimasta 1990-luvun lopulla Focuksen tieltä. Jälkimmäinenkin on ensi vuoden jälkeen historiaa, mutta Escort tekee comebackin jo pikapuoliin.

Paavikin liikkuu nyt sähköllä – tässä on Vatikaanin uusi G-Mersu

Mercedes-Benz on toimittanut Vatikaaniin paavin virallisia menopelejä jo yli 90 vuoden ajan.

Fordin sähkö-Puma esiteltiin vihdoinkin – toimintasäde on alle 380 kilometriä

Euroopan Fordin malliston suurimpiin syömähampaisiin kuuluva Puma debytoi jo reilut viisi vuotta sitten, mutta sähköversion aika koitti vasta nyt. Täyssähköisen Puman tunnistaa Gen-E-lisänimestä ja umpinaisesta keulasta.

Tyyliniekan uusimmat