Kaikkien aikojen nopein tuotanto-BMW esiteltiin – M5 CS kiihtyy tasan kolmessa sekunnissa nollasta sataan

Jos 600-hevosvoimainen BMW M5 ei riitä, tarjolla on myös 25 heppaa tehokkaampi Competition. Ja jos sekin tuntuu liian miedolta, baijerilaismerkiltä saa pian vieläkin tulisemman M5 CS:n.

Nyt julkisuuteen tuotua CS:ää mainostetaan kaikkien aikojen nopeimmaksi ja tehokkaimmaksi tuotantobemariksi. Väitteelle löytyy katetta konepellin alta, koska M5:n 4,4-litraisesta tuplaturbokasista on CS:ssä revitty peräti 636 hevosvoiman huipputeho ja 750 newtonmetrin maksimivääntö. Pannu on yhdistetty tuttuun tyyliin kahdeksanpykäläiseen automaattiin ja takapainotteiseen nelivetoon, josta saa myös pelkän takavedon napin painalluksella kumien haihduttamiseksi savuna ilmaan. Kolmas moodi on rata-ajoonkin sopiva 4WD Sport.

-- MAINOS --

Tällä tekniikkapaketilla satasen nopeus saavutetaan tasan kolmessa sekunnissa, ja huippuja riittää tarkalleen 306 km/h:n verran. Erona M5 Competitioniin CS:ssä on jäykemmät moottorinkiinnikkeet ja jouset, tukevammat kallistuksenvaimentimet sekä matalampi alusta. Lisäksi mukautuvaa iskunvaimennusta on säädetty auton pienentyneen painon ja tarjolla olevien Pirelli P Zero Corsa -renkaiden ehdolla. Supersedanin massaa on saatu laskettua Competitioniin verrattuna 104 kilolla esimerkiksi hiilikuituisen konepellin ja karsitun äänieristyksen ansiosta.

-- MAINOS --




Ulkoa nopeimman BMW:n tunnistaa mm. konepellin keskipullistuksesta ja ilmanpoistoaukoista, kilpa-autoista vaikutteita saaneista keltaisista ledipäiväajovaloista sekä pronssinvärisistä munuaismaskin kehyksistä ja samansävyisistä 20-tuumaisista vanteista. Niiden takana piilevät hiilikuitukeraamiset jarrut joko punaisilla tai kullanvärisillä satuloilla. Ulkovärivalikoima on varsin niukka, koska tarjolla on ainoastaan metalliharmaa sekä mattapintainen harmaa ja vihreä.

Sisältä CS on todellinen nelipaikkainen, koska takanakin on vastaavat kuppipenkit kuin edessä. Hiilikuiturunkoisia etuistuimia on höystetty valaistuilla M5-logoilla ja niskatukiin brodeeratulla Nürburgringin Nordschleifen rataprofiililla. Verhoilumateriaali on mustaa nahkaa, jota on piristetty kirkkaanpunaisilla tehosteilla. Tunnelmaa kohottavat myös ohjaamon lukuisat hiilikuitu- ja alcantara-pinnat ratin kehää myöten. Luksusta edustavat puolestaan kaksi 12,3-tuumaista näyttöä, nelialueilmastointi, tunnelmavalaistus sekä Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä.

CS:n Suomeen tulo jää vielä nähtäväksi, ja sama koskee myös auton hintaa. Halpaa huvia se ei varmasti ole, koska Saksassakin M:n uutuudesta täytyy pulittaa reilut 180 000 euroa. Toisaalta vastineeksi saa tulevan keräilykappaleen, koska M5 CS on tuotannossa vain vuoden ajan kevääseen 2022 asti.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.