Jos 600-hevosvoimainen BMW M5 ei riitä, tarjolla on myös 25 heppaa tehokkaampi Competition. Ja jos sekin tuntuu liian miedolta, baijerilaismerkiltä saa pian vieläkin tulisemman M5 CS:n.
Nyt julkisuuteen tuotua CS:ää mainostetaan kaikkien aikojen nopeimmaksi ja tehokkaimmaksi tuotantobemariksi. Väitteelle löytyy katetta konepellin alta, koska M5:n 4,4-litraisesta tuplaturbokasista on CS:ssä revitty peräti 636 hevosvoiman huipputeho ja 750 newtonmetrin maksimivääntö. Pannu on yhdistetty tuttuun tyyliin kahdeksanpykäläiseen automaattiin ja takapainotteiseen nelivetoon, josta saa myös pelkän takavedon napin painalluksella kumien haihduttamiseksi savuna ilmaan. Kolmas moodi on rata-ajoonkin sopiva 4WD Sport.
Tällä tekniikkapaketilla satasen nopeus saavutetaan tasan kolmessa sekunnissa, ja huippuja riittää tarkalleen 306 km/h:n verran. Erona M5 Competitioniin CS:ssä on jäykemmät moottorinkiinnikkeet ja jouset, tukevammat kallistuksenvaimentimet sekä matalampi alusta. Lisäksi mukautuvaa iskunvaimennusta on säädetty auton pienentyneen painon ja tarjolla olevien Pirelli P Zero Corsa -renkaiden ehdolla. Supersedanin massaa on saatu laskettua Competitioniin verrattuna 104 kilolla esimerkiksi hiilikuituisen konepellin ja karsitun äänieristyksen ansiosta.
Suosittelemme
Ulkoa nopeimman BMW:n tunnistaa mm. konepellin keskipullistuksesta ja ilmanpoistoaukoista, kilpa-autoista vaikutteita saaneista keltaisista ledipäiväajovaloista sekä pronssinvärisistä munuaismaskin kehyksistä ja samansävyisistä 20-tuumaisista vanteista. Niiden takana piilevät hiilikuitukeraamiset jarrut joko punaisilla tai kullanvärisillä satuloilla. Ulkovärivalikoima on varsin niukka, koska tarjolla on ainoastaan metalliharmaa sekä mattapintainen harmaa ja vihreä.
Sisältä CS on todellinen nelipaikkainen, koska takanakin on vastaavat kuppipenkit kuin edessä. Hiilikuiturunkoisia etuistuimia on höystetty valaistuilla M5-logoilla ja niskatukiin brodeeratulla Nürburgringin Nordschleifen rataprofiililla. Verhoilumateriaali on mustaa nahkaa, jota on piristetty kirkkaanpunaisilla tehosteilla. Tunnelmaa kohottavat myös ohjaamon lukuisat hiilikuitu- ja alcantara-pinnat ratin kehää myöten. Luksusta edustavat puolestaan kaksi 12,3-tuumaista näyttöä, nelialueilmastointi, tunnelmavalaistus sekä Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä.
CS:n Suomeen tulo jää vielä nähtäväksi, ja sama koskee myös auton hintaa. Halpaa huvia se ei varmasti ole, koska Saksassakin M:n uutuudesta täytyy pulittaa reilut 180 000 euroa. Toisaalta vastineeksi saa tulevan keräilykappaleen, koska M5 CS on tuotannossa vain vuoden ajan kevääseen 2022 asti.