Kaikki eivät vaihda autoa turhan usein – kanadalaismies on omistanut T-Fordinsa jo 70 vuotta

Useimmat vaihtavat autonsa muutaman vuoden välein tuoreempaan menopeliin, mitä voidaan perustella esimerkiksi uuden auton ekologisuudella. Todellisuudessa jokaisen uuden auton valmistaminen tuottaa niin paljon päästöjä, että todellinen ekoteko on pitää vanha auto niin pitkään kuin mahdollista.

Nettiin putkahti nyt juttu 87-vuotiaasta kanadalaismiehestä, joka on varsinainen malliesimerkki tästä periaatteesta. Nova Scotian alueella asuva Randall Pitman hankki nimittäin autohistorian merkkipaaluihin kuuluvan T-Fordinsa jo 70 vuotta sitten, ja hoppa on hänellä edelleen. Pitman työskenteli 17-vuotiaana bensa-asemalla ja tienasi 10 senttiä tunnissa. Lopulta kasassa oli 50 tuolloista dollaria, mikä vastaa nykyrahassa noin 540 taalaa.

Pitman suuntasi rahat taskussaan lähistöllä pidettyyn huutokauppaan, jossa kaupattiin muiden tavaroiden ohella vuoden 1927 T-Fordia. Hän tarjosi kanttiautosta ensin 45 dollaria, ja vahingossa nuori mies intoutui korottamaan tarjoustaan peräti 50 taalaan. Silloin meklarin vasara heilahti, ja Pitmanista tuli reilut parikymmentä vuotta vanhan Fordin onnellinen omistaja.

Hän esitteli autoaan äskettäin CBC News -uutiskanavalle. T-Fordin hallintalaitteet tuottaisivat luultavasti melkoisia vaikeuksia nykyautoilijoille, koska esimerkiksi vasemman laidan polkimen avulla saa ykkösvaihteen silmään painamalla pedaalin pohjaan. Polkimen liikeradan puolivälissä Fordin saa vapaalle, ja kakkosvaihteen voi kytkeä nostamalla polkimen kokonaan ylös. Keskellä on puolestaan erillinen pedaali peruutusvaihteelle, ja oikean reunan polkimella käytetään jarruja. Kaasua annostellaan taas kuskin oikealla kädellä.

Varsin haastavasta koreografiasta huolimatta Pitman ajaa hopallaan edelleen säännöllisesti. Tänä kesänä auto nostettiin trailerille ja vietiin miehen kotipaikasta 600 kilometrin päässä järjestettyyn klassikkoautonäyttelyyn. Pitman ei osaa sanoa, kuinka monta mailia tai kilometriä hän on ajanut T-Fordillaan viimeisten 70 vuoden aikana, mutta hän aikoo kerryttää niitä myös tulevina vuosina.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...