MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Jon Olssonin 850-heppaista G-Mersua tuunattiin taas – avonaiseksi sahattu maasturi sai nyt safarityylisen rättikaton

Freestyle-hiihtäjä Jon Olsson on tunnettu myös kovan luokan autofriikkinä. Miehen alla on nähty mm. DTM-kilpurin tyyliseksi rakennettu Audi RS 6, suksiboksilla varustettu Lambo ja muuta mielenkiintoista kalustoa. Olssonin kokoelma täydentyi pari vuotta sitten maasturien ehdottomaan legendasarjaan kuuluvalla Mercedes G 500 4×4²:lla, joka edusti vielä mallin alkuperäistä korimallia ennen lähes samannäköisen uuden sukupolven markkinoille tuloa. Olssonin tuntien Mersukaan ei pysynyt kauan vakioasussaan. Syy auton kokemille muutostöille oli varsin erikoinen.

Olsson asuu Monacossa, ja massiivinen maastoauto oli aivan liian korkea ruhtinaskunnan mataliin parkkihalleihin. Niinpä Mersusta päätettiin laikata koko katto pois, ja tuulilasinkarmiakin madallettiin samalla. Lopputuloseksi saatu amme tarjosi taatusti ilmavan ajokokemuksen, mutta nyt edessä oli taas uusi ongelma. Ranskan Riverallakin sataa silloin tällöin, joten Olssonin G-luokasta tuli pahimmilla säillä todellinen kylpyamme. Niinpä auto sai nyt safari-tyylisen kangaskaton rullattavilla sivuikkunoilla.

Matalan rättikaton alla olisi voinut olla vakiopenkeillä turhan ahdasta, joten istuimetkin vaihdettiin ja ne upotettiin samalla tavallista alemmas. Merihenkisestä tunnelmasta vastaa sisustaa koristava tiikkipuu, ja virvokkeita voi napsia auton omasta minibaarista. G-luokka teipattiin lisäksi valkoiseksi, ja samaa sävyä löytyy myös turvavöistä, mittariston reunoista ja jopa pyöränkoteloista pilkottavista jousista. Olssonin safarimaasturi toimii samalla miehen oman vaatebrändin mainosautona. Brändin ”c’est normal” -nimi viittaa leikkimielisesti tavanomaisuuteen, josta auto on mahdollisimman kaukana.

Suosittelemme


Jon Olsson ei ole tyytynyt tavanomaisuuteen tehojenkaan osalta. G 500 4×4²:n nelilitrainen tuplaturbokasi tuottaa vakiovireessään reilut 420 heppaa, mutta Olssonin autossa on komeat 850 hevosvoimaa. Tehokuurista vastaa DTMobility-niminen virityspaja, joka on asentanut Mersuun mm. uuden hybriditurbon. Lisäksi imupuolta, pakoputkistoa sekä jäähdytystä on peukaloitu, ja auto on saanut myös downpipen. Veekasi tuottaa kuulemma ilmoille erityisen miehekkäät soundit, mikä ei ole mikään ihme näiden muutosten jälkeen.

Olsson rakastaa Mersuaan niin paljon, että se on saanut oman Lord Hans -lempinimen. Jäämme odottelemaan, millaisia muutoksia auton varalle on seuraavaksi suunnitteilla. Jon Olssonin G-luokka tuntuu olevan yksi niistä autoista, jotka eivät tule koskaan valmiiksi, kun omistajalla riittää aina uusia ideoita toteutettavaksi.

Lue lisää