Akkukäyttöisten ajoneuvojen osuus viime helmikuun myynnistä oli 12 prosenttia, kun kokonaistoimitukset kasvoivat 10 prosenttia.
Sähköautoista puhutaan paljon, mutta Yhdysvalloissa niiden nousu myyntilistojen kärkeen on toistaiseksi ollut silmiinpistävän kivikkoista. Viime vuonna niiden osuus koko maanosan markkinoista oli vain vaivaiset 7,6 prosenttia. Euroopassa tilanne on ollut suotuisampi, sillä sähköautot veivät 12 prosenttia täällä autojen kokonaismyynnistä helmikuussa, mikä merkitsi yhdeksän prosentin kasvua.
Moinen kehitys voisi joidenkin korvaan kuulostaa selvältä sähköautojen voittokululta, mutta kun tarkastellaan Euroopan kokonaisautomarkkinoiden kasvaneen 10,1 prosenttia 883 608 yksikköön, ei markkinatilanne olekaan ollut niin ruusuinen. Tämä tarkoittaa, että sähköautojen markkinaosuus ei ole kasvanut lainkaan vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, vaikka ostajilla on enemmän sähköautoja valittavana kuin koskaan aikaisemmin.
Vaikka sähköautoja myytiin yleisen myynnin kasvun myötä 106 187 autoa enemmän helmikuussa, kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna, niin sähköautojen osuus kokonaismyynnistä laski 12,1 prosentista 12 prosenttiin.
Bensiini- ja dieselautojen osuus myynnistä laski odotetusti tätäkin reilummin, sillä niiden yhteenlaskettu markkinaosuus oli helmikuussa 2024 48,4 prosenttia, mikä on laskua viime vuoden 51,9 prosentista. Bensiiniautojen osuus putosi 36,9 prosentista 35,5 prosenttiin, vaikka ne ovatkin pitäneet pintansa suosituimpana vaihtoehtona. Diesel-mallien osuus jatkoi myös pudotustaan 15 prosentista 12,9 prosenttiin. Tämä on silti vain Euroopan automyynnin kokonaiskuva, missä eivät näy mikrotasolla tapahtuvat muutokset, kuten vaikkapa diesel-autojen myynnin kasvu Saksassa 9,7:llä prosentilla.
Suosittelemme
Mikä sitten on suosittu auton voimanlähde eurooppalaisen makuun? Vastaus ei ole plug-in hybridit, vaikka ne ovatkin osoittautuneet suosituiksi keskeisillä markkinoilla, kuten Saksassa, Belgiassa ja Ranskassa. Koko EU-alueen myynneistä niiden osuus kasvoi, mutta vain 7,2 prosentista 7,3 prosenttiin. Todellisia voittajia ovat olleet bensiinihybridit, sillä niiden myynti nousi lähes 25 prosenttia 255 511 yksikköön, ja kokonaismyynneistä niiden osuus kasvoi 25,5 prosentista 28,9 prosenttiin.
Autonvalmistajat saavat Euroopassa erityisesti kiittää maita kuten Ranskaa, Italiaa ja Espanjaa, joiden harteilla maanosan myynnin kasvu on alkuvuoden aikana pääasiallisesti ollut. Ranskalaiset autoilijat ostivat helmikuussa peräti 13 prosenttia enemmän autoja viime vuoteen verrattuna. Italialaisilla on myös ollut ostohousut jalassa, sillä maan automyynti nousi vastaavasti 12,8 prosenttia, kun taas espanjalaiset innostuivat kasvattamaan myyntiään 9,9 prosenttiyksikön verran.