MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

JFK-korimallin Continentalista saa myös tyylikkään restomodin

Ei ole liioiteltua väittää, että Elwood Engelin suunnittelema neljännen sukupolven Continental kuuluu 60-luvun tärkeimpiin autovalioihin. Korimalli onkin suosittu myös kustomoijien parissa.

Vuonna 1961 esitelty Lincoln Continental oli tapaus. Sen puhtaat, jopa eurooppalaisvaikutteiset linjat saivat yhdessä yössä 50-luvun lopulla muotiin tulleet kromintäyteiset siipiautot näyttämään menneen ajan tuotoksilta. Tyylikkäin kaikista kaappariovi-Continentaleista oli avomalli, joka pahaksi onneksi muistetaan parhaiten presidentti John F. Kennedyn salamurhasta. Aikansa moderni luxus-auto oli sinällään mitä sopivin valinta nuorekkaalle ja karismaattiselle Kennedylle. Olisikin ollut hauska tietää, mitä hän olisi ajatellut juttumme restomodista, josta on vastuussa Arizona’s Weld County Kustomz.

Auto on tulossa vielä kuluvan kuun aikana myyntiin Fast N’ Loud -sarjastakin tuttuun Barrett-Jacksonin autohuutokauppaan, missä luomus on varmasti kuin kotonaan. Auton nimi on ”Gold Dust”, ja se on maalattu lasimaisella valkokultamaalilla. Vuosimallin 1962 Continental onkin muuttunut nykyajan suosituksi restomodiksi, joka taas kerran jakaa ihmisten mielipiteet puolesta ja vastaan. Alkuperäinen luomus on tällä kertaa ilmeisesti kustomoijienkin mielestä ollut sen verran tyylikäs tapaus, että ulkoisesti on tyydytty lähinnä maalipinnan ja 10-tuumaa leveiden renkaiden kanssa kikkailuun.

Suosittelemme


Lopputulos onkin tyylikkäämpi kuin monessa muussa restomodissa. Sisätilat ovat hienosti sävytetty ulkopintaan sopiviksi, ja ruskean eri sävyistä on saatu maukkaan suklainen tunnelma. Ituhipit eivät kuitenkaan välttämättä innostu ajatuksesta, että auton penkkeihin, kojelautaan ja rattiinkin on jouduttu uhraamaan jokunen lehmä nahkansa vuoksi. Poissa ovat myös tyypilliset restomodien tunnelman rikkovat digitaalimittarit – tai siltä ensi alkuun vaikuttaa. Uudet Dakota Digitalin mittarit ovat nimittäin asennettu vanhojen kojelaudan mittarikehysten taakse.

Pitkän konepellin alle vanhan kaasuttimella varustetun Fordin isolohkon tilalle on löytänyt tiensä 5.0-litran Coyote V8, joka tarjoilee tehoksi 460 hevosvoimaa. Vaikka JFK-Continentalissa olikin jo alun perin itsekantava kori, niin tähän autoon on rakennettu uusi modattu runko, joka varmistaa pariovien tiiviin sulkeutumisen myös kuminpolttokertojen välissä.

LähdeCarscoops

Lue lisää