Jettasta tulee oma automerkkinsä – VW suuntaa uuden brändinsä Kiinan nuorelle keskiluokalle

Volkswagen Jetta esiteltiin Golfin konttiperäiseksi sisarmalliksi jo 1970-luvun lopulla. Porrasperäinen Volkkari oli aikanaan varsin suosittu Euroopassakin, mutta nykyään se on poistettu valikoimista sedanien yleisen kysynnän laskun vuoksi. Muilla mantereilla Jetta sen sijaan porskuttaa edelleen. Esimerkiksi USA:ssa se kuuluu VW:n suosituimpiin malleihin, ja Jetta on lukeutunut Kiinassakin jo pitkään Volkswagenin tärkeimpiin tukijalkoihin.

Kiinassa tällä hetkellä myytävä VW Jetta on tehty samalle pohjalle kuin vanhalla mantereella juuri myynnistä poistuva Skoda Rapid. Eurooppalaisittain kyseessä on siis budjettiluokan kulkupeli, mutta Kiinassa asia on toisin. Maailman suurimpien automarkkinoiden isommissa kaupungeissa asuu nimittäin kasvava joukko nuorta keskiluokkaa, jolla ei ole vielä varaa Volkswagenin omiin malleihin. Kiinan halvimmista kulkupeleistä vastaavat puolestaan lähinnä paikalliset valmistajat, joiden tuotokset ovat vielä kaukana esimerkiksi VW:n autojen tasosta.

-- MAINOS --

Niinpä Volkswagen on päättänyt iskeä tähän markkinarakoon ja lanseerata idän suurvallan markkinoille uuden automerkin, jonka nimeksi on keksitty antaa tuttu ja turvallinen Jetta. Uusi brändi tuodaan myyntiin vielä tämän vuoden aikana, ja sen valikoiman pitäisi koostua yhdestä sedanista ja kahdesta katumaasturista. Porrasperän ja pienemmän SUV:n ensimmäiset kuvatkin julkaistiin jo, ja niissä on jotakin kovin tuttua.

Katumaasturi on nimittäin tehty Seat Atecan pohjalta, kun taas sedan vaikuttaisi olevan nokkaa lukuun ottamatta sama auto kuin Kiinan markkinoiden nykyinen VW Jetta tai Euroopassakin myyty Skoda Rapid. Molempien maskissa komeilee uuden brändin logo, joka esittää tyyliteltyä J-kirjainta, ja kromissakaan ei ole säästelty. Autot valmistetaan paikallisen FAW-Volkswagenin tehtaalla Chengdun kaupungissa, ja ne saavat pian seuraa isommasta SUV:sta. Se perustuu ainakin huhujen mukaan Euroopan markkinoilla äskettäin myyntiin saatuun Seat Tarracoon.

-- MAINOS --




VW panostaa uuden merkin lanseerauksessa myös uudenlaisiin myyntikanaviin. Perinteisiä autoliikkeitäkään ei unohdeta, koska niitä aiotaan avata 200 kappaletta vuoden loppuun mennessä. Niiden lisäksi Volkswagen satsaa digitaalisiin showroomeihin, ostoskeskuksiin ja paikasta toiseen siirtyviin myyntirekkoihin. Uutuuksien hintojen pitäisi asettua 10 000 – 15 000 euron tasolle, ja myöhemmin Jettalta saattaa olla luvassa myös sähköisiä malleja.

-- MAINOS --

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...