Volkswagen Jetta esiteltiin Golfin konttiperäiseksi sisarmalliksi jo 1970-luvun lopulla. Porrasperäinen Volkkari oli aikanaan varsin suosittu Euroopassakin, mutta nykyään se on poistettu valikoimista sedanien yleisen kysynnän laskun vuoksi. Muilla mantereilla Jetta sen sijaan porskuttaa edelleen. Esimerkiksi USA:ssa se kuuluu VW:n suosituimpiin malleihin, ja Jetta on lukeutunut Kiinassakin jo pitkään Volkswagenin tärkeimpiin tukijalkoihin.
Kiinassa tällä hetkellä myytävä VW Jetta on tehty samalle pohjalle kuin vanhalla mantereella juuri myynnistä poistuva Skoda Rapid. Eurooppalaisittain kyseessä on siis budjettiluokan kulkupeli, mutta Kiinassa asia on toisin. Maailman suurimpien automarkkinoiden isommissa kaupungeissa asuu nimittäin kasvava joukko nuorta keskiluokkaa, jolla ei ole vielä varaa Volkswagenin omiin malleihin. Kiinan halvimmista kulkupeleistä vastaavat puolestaan lähinnä paikalliset valmistajat, joiden tuotokset ovat vielä kaukana esimerkiksi VW:n autojen tasosta.
Niinpä Volkswagen on päättänyt iskeä tähän markkinarakoon ja lanseerata idän suurvallan markkinoille uuden automerkin, jonka nimeksi on keksitty antaa tuttu ja turvallinen Jetta. Uusi brändi tuodaan myyntiin vielä tämän vuoden aikana, ja sen valikoiman pitäisi koostua yhdestä sedanista ja kahdesta katumaasturista. Porrasperän ja pienemmän SUV:n ensimmäiset kuvatkin julkaistiin jo, ja niissä on jotakin kovin tuttua.
Katumaasturi on nimittäin tehty Seat Atecan pohjalta, kun taas sedan vaikuttaisi olevan nokkaa lukuun ottamatta sama auto kuin Kiinan markkinoiden nykyinen VW Jetta tai Euroopassakin myyty Skoda Rapid. Molempien maskissa komeilee uuden brändin logo, joka esittää tyyliteltyä J-kirjainta, ja kromissakaan ei ole säästelty. Autot valmistetaan paikallisen FAW-Volkswagenin tehtaalla Chengdun kaupungissa, ja ne saavat pian seuraa isommasta SUV:sta. Se perustuu ainakin huhujen mukaan Euroopan markkinoilla äskettäin myyntiin saatuun Seat Tarracoon.
Suosittelemme
VW panostaa uuden merkin lanseerauksessa myös uudenlaisiin myyntikanaviin. Perinteisiä autoliikkeitäkään ei unohdeta, koska niitä aiotaan avata 200 kappaletta vuoden loppuun mennessä. Niiden lisäksi Volkswagen satsaa digitaalisiin showroomeihin, ostoskeskuksiin ja paikasta toiseen siirtyviin myyntirekkoihin. Uutuuksien hintojen pitäisi asettua 10 000 – 15 000 euron tasolle, ja myöhemmin Jettalta saattaa olla luvassa myös sähköisiä malleja.