Jättimunuaiset kohtaavat täyssähkötekniikan – tässä on uusi BMW iX

BMW esitteli jo pari vuotta sitten Vision iNEXT-nimisen täyssähköisen SUV-konseptin. Radikaalin näköinen tutkielma sai monen bemarifanin aamukahvit väärään kurkkuun, ja nyt julkisuuteen tuotu tuotantomallikaan, BMW iX, ei ole paljon sovinnaisempi ilmestys.

BMW iX

Baijerilaismerkin ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu katumaasturi on saanut nimekseen iX matkalla tuotantoautoksi. Uutuutta mainostetaan BMW:n teknologiseksi lippulaivaksi, ja se on kuulemma suunniteltu ennen kaikkea sisätilojen ja matkustajien viihtyvyyden ehdoilla. Tämä näkyy myös ulkonäössä, koska kauniiksi autoa ei voi väittää kirveelläkään. Kolhon oloiset linjat kohtaavat litteät valot ja baijerilaisten uudeksi tavaramerkiksi nousseet jättimunuaiset, joita tarvitaan moottorin jäähdytyksen sijasta lukuisten sensorien ja kameroiden sijoituspaikaksi.

-- MAINOS --

Massiivisuutta ja lounge-fiilistä

Uutuus on pituudeltaan ja leveydeltään BMW X5:n luokkaa, kun taas korkeus on lähes sama kuin X6:ssa. Massiiviset pyörät ovat puolestaan vähintään X7:n tasoa. Sisustaan on yritetty tuoda erityistä lounge-fiilistä mm. integroiduilla niskatuilla varustettujen istuinten, erityisen suuren lasisen panoraamakaton, arvokkaiden materiaalien ja yleisen väljyyden avulla. Futuristista tunnelmaa on haettu myös minimalistisen oloisella kojelaudalla. Sitä dominoi leveä näyttö, joka yhdistää digitaalisen mittariston ja tietoviihdejärjestelmän ruudun. Ratti on puolestaan lievästi kuusikulmion muotoinen, mikä ei ole välttämättä käytännöllisin ratkaisu arjessa.

-- MAINOS --




Keskikonsolista löytyvät puolestaan vaihteistovipu, infotainment-järjestelmän käyttöpyörä sekä äänenvoimakkuuden säätörulla, jotka näyttävät kristallisilta. Muuten napit loistavat pitkälti poissaolollaan, mikä on hyvin tyypillistä futurismiin tähtäävässä sähköautossa. Kulusta vastaa valmistajan markkinointikielellä ilmaistuna BMW:n eDrive-teknologian viidennen sukupolven voimalinja, joka koostuu kahdesta sähkömoottorista, tehoelektroniikasta sekä lataus- ja akkutekniikasta. Kestävän kehityksen mukaan ilman harvinaisia maametalleja valmistettu voimanlähde tuottaa yli 370 kilowatin (503 hv) tehon, joka kiihdyttää BMW iX :n satasen nopeuteen alle viidessä sekunnissa.

Sähkötekniikkaa

-- MAINOS --

Akun energiasisällöksi kerrotaan puolestaan yli 100 kWh. Sen turvin päästään parhaimmillaan yli 600 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-standardin mukaan mitattuna, ja kulutus on kuulemma erityisen pieni, eli alle 21 kWh 100 kilometrillä. Autoa pystyy pikalataamaan maksimissaan 200 kW:n teholla, jolloin akkujen pitäisi täyttyä 10 prosentista 80 prosenttiin kapasiteetista alle 40 minuutissa. 11 kilowatin wallboxilla akut saa puolestaan täyteen alle 11 tunnissa.

Lisäksi iX:ssä on panostettu nykytyyliin osittain autonomiseen ajamiseen ja erilaisiin digitaalisiin palveluihin. Sähkö-SUV:n tietokoneet pystyvät kuulemma 20 kertaa suurempaan laskentatehoon kuin BMW:n aiemmat mallit, ja auton sensoreistakin saadaan tuplasti enemmän dataa kuin muissa uusissa Bemareissa. Auto on myös 5G-yhteensopiva, ja tarjolla on lukuisia automatisoituja toimintoja niin ajamiseen kuin pysäköintiinkin. Uutuuden tuotanto starttaa BMW:n Dingolfingin tehtaalla ensi vuoden jälkipuoliskolla, joten myyntiin iX:ää voidaan odotella ensi syksyn mittaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.