Fordin toimitusjohtaja Jim Farley on kuvaillut kiinalaisia sähköautoja “eksistentiaalisena uhkana”, ja korosti niiden huimaa kehitystä.
Vielä joitain vuosia sitten tuskin yksikään alan asiantuntija olisi ennustanut, että kiinalaiset autonvalmistajat toisivat markkinoille jotkin kaikkein houkuttelevimmista, ja myös teknisesti edistyneimmistä sähköautoista. Tällä hetkellä, tämä on kuitenkin täyttä todellisuutta.
Nyt tämä epämiellyttävä todellisuus on iskeytynyt Fordin toimitusjohtaja Jim Farleyn, sekä talousjohtaja John Lawleriin kuin kiinalainen teräsmoukari. Järkyttynyt kaksikko on jo ehtinyt julkisesti pohtia, miten nopeasti Kiina on saanut kiinni länsimaisen autoteollisuuden, ja monissa tapauksissa jo pyyhältänyt ohitse.
Fordilla tiedetään mistä puhutaan, sillä yritys on ollut vahvasti läsnä Kiinassa jo useiden vuosien ajan. Vuoden 2023 alussa Farley ja Lawler lensivät maahan tutustuakseen paikallisen yrityksen Changan Automobilen sähkömaastoautoon, koska Ford oli tehnyt yhteistyötä kyseisen yrityksen kanssa. The Wall Street Journalin tietojen mukaan Farley hyppäsi ratin taakse Lawlerin linnoittauduttua repsikan paikalle. Pian kaksikolle selvisi tämän kiinalaisen auton laatu ”kaikessa karmeudessaan”.
“Jim, tämä ei ole enää kuten ennen”, Lawler jakoi shokeeraavan tunteensa Fordin toimitusjohtajalle. “Nämä kaverithan ovat meitä edellä!” Tutustuminen autoon oli lopulta sen verran järisyttävä kokemus, että Farley kertoi Fordin hallituksen jäsenelle ja entiselle Goldman Sachsin johtajalle John Thorntonille, että kyseessä on jo koko alaa koskettava ”eksistentiaalinen uhka”.
Suosittelemme
Kiinalaisten sähköautojen ankarien tullimaksujen pitäisi auttaa jonkin verran suojelemaan Fordia idästä tulevilta sähköautoilta. Tästäkin huolimatta Ford on täysin tietoinen, kuinka hyviä autoja Kiinassa osataan nykyään valmistaa, mikä vaikuttaa myös siihen, miksi Ford jatkaa laajentumistaan sähköautoteollisuuteen vauvan askelin.
Heinäkuun alussa Farley sanoi, että amerikkalaisvalmistaja olisi kykenevä lanseeraamaan 30 000 dollarin sähköauton vuoden 2027 alkuun mennessä. Tämä kokoluokaltaan odotetusti pienempi ajoneuvo on suunniteltu kilpailemaan juurikin niiden houkuttelevien kiinalaisten vaihtoehtojen kanssa, mutta se olisi silti kannattava tuote Fordille. Kehitystyö uuden mallin parissa jatkuu kuumeisesti, joskin Ford on skaalannut pienemmiksi joitain sähköistymistavoitteitaan.
Ford ehtikin heinäkuussa julistaa, että suunnitelmat siirtyä täyssähköiseen tuotepalettiin Euroopassa vuoteen 2030 mennessä eivät olleet enää toteutettavissa, sillä yritys jatkaa edelleen puhtaamman polttomoottoritekniikan ja hybridien myyntiä yhdessä sähköautojen kanssa. Jatkoa saatiin elokuussa, kun Ford siirsi suunnitelmiaan kolmen penkkirivin sähkömaastoautosta, jonka oli määrä tulla tuotantoon vuonna 2025. Nyt tämän ison sähköauton valmistus olisi tarkoitus aloittaa vasta vuonna 2027.