Japanilaisvalmistajat ovat tehneet jo vuosikymmenten ajan kotimarkkinoilleen autoja, jotka ovat lähes täysin tuntemattomia muualla maailmassa. Toyota Century on yksi näistä malleista. Firman perustajan Sakichi Toyodan syntymästä tuli kuluneeksi täysi vuosisata vuonna 1967, minkä kunniaksi Toyota toi markkinoille arvokkaan oloisen luksuslimusiinin. Maan keisariperheenkin käyttöön tarkoitettu auto perustui V8-koneiseen Crowniin, mutta ulkonäkö ja varustelu oli paljon ylellisempää.
Centuryn 2,6-litrainen kasi kasvoi vuosien mittaan peräti neljälitraiseksi, kunnes auto sai vihdoin seuraajan 30 vuoden tuotannon jälkeen. Vuonna 1997 esitelty toisen sukupolven Century ei juuri muuttunut ulkonäöltään, mutta pellin alle tuli Toyotan ensimmäinen V12. Tämäkin malli osoittautui todella pitkäikäiseksi, koska sitä valmistettiin nykymaailmassa huimat 20 vuotta. Nyt kakkoskoppainen Century joutuu kuitenkin väistymään modernimman luksuslimusiinin tieltä.
Kolmannen sukupolven Centuryn uudenaikaisuus ei tosin näy päällepäin, koska auton muotoilu seuraa uskollisesti edeltäjiensä jalanjäljillä. Linjat ovat toki muuttuneet hieman aiempaa terävämmäksi, mutta asiaan vihkiytymätön voisi pitää uutuutta 1970-luvun tuotoksena. Jopa vanteet edustavat samaa tyyliä kuin jo ensimmäisessä Centuryssä nähdyt kiekot, ja takavaloissakin on taattua takavuosikymmenten fiilistä. Sama linja jatkuu myös sisällä. Penkit ovat nahan sijasta japanilaisten arvostamaa villakangasta, ja puukoristeissakin on ehtaa retrohenkeä. Myös kojelaudan muotoilu on ensi silmäyksellä varsin vanhakantaista, mutta tekniikka on kuitenkin tätä päivää.
Suosittelemme
Auton varusteluun kuuluu mm. projektoritekniikalla toteutetut adaptiiviset ledivalot, melutasoa aktiivisesti pienentävä järjestelmä, monenlaiset ajoavustimet ja täysin mukavuuden ehdoilla kehitetty jousitus sekä samaa tarkoitusta palvelevat erikoisrenkaat. Centuryn pituus on kasvanut reiluun 5,3 metriin ja leveys yli 1,9 metriin, joten sisustakin on entistä tilavampi. Toyotan lippulaiva on suunniteltu ennen kaikkea takapenkkiläisille, eli herrasväen mukavuuteen on panostettu kunnolla.
Erillisiä takaistuimia, ilmastointia ja äänentoistojärjestelmää voi säätää keskikyynärnojasta löytyvän LCD-paneelin avulla. Perinteitä edustavat puolestaan verhot, lukulamput ja kirjoituspöytä, joka alkaa olla todella harvinainen varuste upouudessa luksusautossa. Edeltäjän V12 on valitettavasti siirretty museon hyllylle, ja sen tilalle on tuotu viisilitraisen veekasin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Centurykin on siis monen muun nyky-Toyotan ja Lexuksen tavoin hybridi. Polttoaineenkulutuksen mainostetaan pienentyneen, ja sitä kehutaan jopa luokkansa pienimmäksi. Japanin keisarikin voi siis istahtaa entistä puhtaammalla omallatunnolla Centuryn takapenkille.