Lahden Classic Motor Show’ssa nähtiin sekä rakenneltua että alkuperäiskuntoisena säilytettyä kalustoa. Suomen Toyota-klubin osastolla bongattu vuoden 1972 Carina kuului ensin mainittuun tyylisuuntaan todella maukkaasti toteutettuna.
Liperiläisen Pasi Nevalaisen kellanruskea yksilö edustaa mallisarjan historian ensimmäistä sukupolvea, joka tunnetaan TA12-korikoodilla. Vuonna 1970 markkinoille tullut japsi on monien mielestä kaikkien aikojen kaunein Carina, ja tätä korimallia tehtiin viiden vuoden ajan. Nevalaisen auto edustaa vielä alkuperäistä versiota, koska facelift tuli vasta vuonna 1973.
Mies bongasi autonsa aikoinaan Keltaisen Pörssin ilmoituksen perusteella Enon takamailta. Nevalaisen isän siskon miehellä oli ollut miehen lapsuudessa samanlainen ja jopa samanvärinen Carina, joka oli jättänyt pysyvän muistijäljen. Kaupan ollut auto herätti vanhat muistot ja oli sen verran hintava muihin vastaaviin nähden, että sitä oli pakko lähteä tutkimaan tarkemmin. Paikalla sitten selvisi, mikä vanhassa Carinassa voi maksaa niin paljon.
Suosittelemme
Auto oli vasta toisella omistajallaan, ja se oli eräänlainen latolöytö. Carinan kunto oli kuitenkin sen verran hyvä, että Toyota vaati vain pientä laittamista. Esimerkiksi uutta peltiä piti hitsata ainoastaan A4-arkin verran. Japsiklassikko pidettiin ulkoisesti alkuperäisen näköisenä värisävyä myöten, ja sisustakin on pitkälti orkkisasussaan. Tekniikkaa on sitten peukaloitu sitäkin enemmän.
Alkuperäistä isommat mustat vanteet antavat autolle sopivan häijyn ilmeen, ja myös kulkuasennon mataluus pistää heti silmään. Alusta on korkeus- sekä jäykkyyssäädettävää mallia, ja lisäksi ajettavuutta parantavat paksummat kallistuksenvakaajat. Pysähtymisestä huolehtivat puolestaan Cosworth-Sierran etujarrulevyt ja Bemarin jarrusatulat.
Moottorikin on tehty täysin uusiksi. Kone perustuu edelleen alkuperäiseen 1,6-litraiseen lohkoon, mutta nyt iskutilavuutta on 2,1 litraa. Useimmat muutokset on tehty kuitenkin niin, että ne eivät näy päälle päin. Kaasuttimet on korvattu läppärunkoruiskulla, ja muutettujen tai vaihdettujen osien lista on todella pitkä. Työ on kantanut hedelmää, koska vaparinelosesta irtoaa nykyisillä virityksillä reilut 180 heppaa ja 220 newtonin vääntö. Nämä lukemat tarjoavat jo kelpo kyytiä alle 1000 kilon painoisessa autossa.
Muihin muutoksiin kuuluvat mm. uusitut lattiamatot sekä Amerikan mallin takavalot ja etuparkit. Carina maalattiin jo 15 vuotta sitten, ja auto oli kaikkiaan noin vuoden verran telakalla projektivaiheessa. Sen jälkeen hyvällä maulla rakennettu japsiklassikko on tarjonnut luotettavaa ja pirteää menoa. Alkuperäisen oloisen Carinan suorituskyky voi tulla monelle nykyautoilijalle yllätyksenä, eli 45 vuoden ikäinen japsi on todellinen sleeper.