Kun iso jenkki-pickup maksaa 30 000 taalaa, on yhä houkuttelevampaa ostaa edullinen japanilaisvaihtoehto.
Japanilaiset pikkuruiset Kei-luokan autot eivät ole vain ihastuttavia, vaan ne ovat parhaimmillaan myös varsin hyödyllisiä. Maaseutualueilla asuvat pohjoisamerikkalaiset ovat entistä tietoisempia pienikokoisten ajoneuvojen käyttökelpoisuudesta, vaikka kyseisten autojen olikin alun perin tarkoitus hyödyntää edullisuuden nimissä Japanin omia verolakeja.
Esimerkkinä kerrottakoon pohjois-carolinalaisesta maanviljelijä Jake Morganista, joka on kertonut omistavansa yhden piskuisen lava-auton pärjätäkseen maanviljelystöissään. Aluksi hän suunnitteli ostavansa John Deeren tai vastaavan valmistajan työkoneen, mutta ne voivat maksaa jopa 30 000 dollaria. Katsellessaan netistä videoarvostelua yhdestä tällaisesta pikkuajoneuvosta hän luki jonkun jättämän kommentin, jossa ihmeteltiin mikseivät ihmiset ostaneet vain minilava-autoja tavanomaisten rohjakkeiden sijaan. Niinpä Morgan päätti tutkia asiaa tarkemmin, eikä enää keksinyt syytä olla ostamatta moista vekotinta myös itselleen.
Muutamaa kuukautta myöhemmin hän olikin jo matkalla Virginian Newportiin ostamaan vuoden 1997 Honda Actyn, jonka tuomiseen Japanista mies käytti vaivaiset 2 000 dollaria. Paitsi että auto tuntui Morganista miehen omien sanojensa mukaan ”liian halvalta”, hän myös pystyi ajamaan pienikokoisella autolla suoraan navettaan ja muihin paikkoihin, mihin isommalla lava-autoilla ei olisi kuunaan päässyt. “Ne ovat uskomattoman hyödyllisiä”, mies kommentoi innoissaan ostostaan.
Morgan ei todellakaan ole ainoa, joka on kiinnostunut tuomaan yli 25 vuotta vanhoja Kei-hyötyajoneuvoja. HVNY Imports -nimistä autojen maahantuontifirmaa pyörittävä newyorkilainen Todd Gatto puolestaan kertoo, että hänen yrityksensä on myynyt yli 300 kappaletta vastaavia autoja paikallisille yrittäjille parin viime vuoden aikana.
Suosittelemme
“Ostimme niitä kokeeksi viisi, ja myimme ne kaikki seitsemän päivän sisällä”, Gatto sanoo ja lisää, että autot eivät ole pelkästään viljelijöiden suosiossa. “Myös monet kaupalliset yritykset näkevät näiden hyödyn yli 85 000 taalaa kustantavan Ford F-250:n sijaan.” Gatto kertoo myyneensä Kei-autoja niin maanviljelijöille, urakoitsijoille, herkkukaupoille, kuin jopa Legolandille! Nämä pienet minilava-autot voidaan rekisteröidä Yhdysvalloissakin aivan tavalliseen tieliikennekäyttöön, mikä tekee niistä tässäkin suhteessa kilpailukykyisiä.
Huonoja puolia kuitenkin myös löytyy. Morgan kuvailee Actytaan “kuolemanansaksi” vilkkaalla moottoritiellä, ja jotkin osavaltiot ovat päätyneet estämään Japanista tuotujen pienten ajoneuvojen rekisteröinnin. Huolimatta pienestä koostaan, ja turvatyynyjen kaltaisista puutteistaan, ne on tehty länsimaisen sivistysvaltio Japanin teille, joten autot ovat laadukkaasti tehtyjä, ja niistä löytyy myös mukavuusvarusteita. Myytyään ensimmäisen Kei-autonsa Morgan osti toisen tilalle, josta löytyy ilmastointi ja painike, joka aktivoi lavan nousemaan ylös. Edullisuus on kuitenkin autojen isoin valtti, ja ne ovatkin tuntuneet löytäneen oman rakosensa Yhdysvaltojen isoilta markkinoilta.